Jag bygger kök och när jag reste ett högskåp nyss visade det sig att väggen bredvid lutar och det blir en ful glipa. Vid foten står det kloss an och längst upp (2300 mm) är det ett gap på 20 mm. "Väggens" egentligen funktion är att ge en rak avslutning på murstocken, och består väl av ett par reglar klädda med gips.

Så hur blir jag av med glipan?

Den uppenbara lösningen är väl att plocka bort gips, sätta reglarna i lod och återställa gipset, men jag är nyfiken på om någon har en idé på enklare lösning.
 
  • Kök med nytt högskåp som visar en 20 mm gap mot en lutande vitmålad murstock med synliga reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du dubbelkollat att skåpet är rätvinkligt, dvs. mätt att diagonalerna är lika långa?
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut till höger om skåpet? Finns det lite plats att ta av så går det ju att flytta ut skåpet 4-5 cm från murstocken och sätta en passbit där som tar upp lutningen.
 
Jättebra fråga/svar. Jo, jag bemödade mig vid hopsättningen att få skåpet rätvinkligt så det är nog väggen som felar.

Det står ett kylskåp till höger men det ska gå att flytta ut en bit. Och det låter onekligen enklare att få till en avsmalnande 230 cm passbit som går från 4 cm i ena änden till 5 i den andra, än en som går från 0 till 1 cm!
 
BirgitS
Bara undrade för det var någon för några veckor sen som hade samma problem och var säker på att skåpet var rätvinkligt men det var det inte.

Det kan ju också vara golvet som lutar, det är ju inte heller helt ovanligt och då justerar man med fötterna.
 
När glipan går mot noll så där är det ju lite svårt att fixa snyggt.....
 
Flytta ut skåpet en halv cm och såga en lång kil och sätt in i springan. Har du en sänksåg med styrskena är det inga problem att såga så smalt.
 
Kryssmät skåpet.

Eventuellt kan du sätta ihop skåpet "snett", så att det blir rakt mot väggen.
 
Känns ju ganska säkert som att du ska ha luckor/lådfronter etc. på skåpet och när du har fått dit detta så syns knappt glipan som du beskriver som 20mm på ett ställe men sedan 10mm... (ser snarare ut som 10mm).
Detta innebär att du kan mjukfoga upp springan och måla in den i väggens färg.
Det lär inte synas när fronter etc är ditsatta också.

I annat fall är det "bygga om väggen i lod" eller "passbit typ 20-30mm" som är alternativen.
 
  • Gilla
ydb och 1 till
  • Laddar…
Foga den bara. Inga problem. MS-polymer helst. För bästa resultat målar du den också.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Och här kommer upplösningen på dramat ...

Men först ett stort tack för alla svar, verkligen inspirerande med en så aktiv community, särskilt för någon som mig som bara ger sig på byggprojekt en gång vart tionde år och därför är permanent ringrostig.

Efter att ha vridit och vänt på problemet och utvärderat olika lösningar säger frugan plötsligt:

- Det kanske är golvet som lutar?

Och mycket riktigt, efter att ha monterat upphängningsskenan (det är ett IKEA-kök) och varit extremnoggrann att få den i våg, och hängt upp skåpet så har nu den kilformade glipan försvunnit!

Eller, den har snarare flyttat till skåpets högra sida. Det syns inte så tydligt på bilden för där står en ännu ej monterad täcksida och sedan ett fristående kylskåp. Men glipan kommer att synas mindre där och jag kanske försöker justera kylen bättre i våg.

PS. Nu ser jag förresten att @BirgitS faktiskt nämnde golvet ganska tidigt i tråden ... Tack i efterskott!
 
  • Ett upphängt tomt skåp från IKEA, precis vid en vitmålad vägg, med synliga upphängningsskenor och närliggande kylskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag mitt dumma nöt trodde ju så klart att du hade skåpet i lod när du frågar en sådan fråga... men men :thinking:;)
 
  • Gilla
Heimersson
  • Laddar…
:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.