Hej;

kort grundinfo

hus i två våningar byggt (troligtvis) 1860. 130 m2 i runda slängar. Elvärme på övervåningen och vattenburen golvvärme på nedervåningen (egna linjer för varje rum).

övervåningen rejält rustad i vintras och väl tilltagen isolering i taket.

idag värms huset av en vedpanna med elpatron som tillskott. Accumulatortank 500L (ny sedan 5 år) med varmvattenslinga och solslinga.

nu ska jag gräva ner jordvärme (2*350 m) och välja pump. En vän är rörmokare och har gjort allt i huset så han är ett naturligt val. Han har certifikat för nibe så det blir en nibepump.

nu till frågorna;

ska man ha kvar acc-tanken? Den står i mitten av huset så eventuella förluster från den kan räknas som ett stort element.

vad finns det för för/nackdelar med att ha kvar en acc-tank?

är det värt att kolla på tillskott från solvärme eller är det pengar i sjön? (Bor i höjd med Gävle)

har småbarn så det badas en del badkar och jag gillar att duscha varmt - räcker varmvattenberedaren i värmepumpen?

Ska man ha kvar vedpannan i köket (vattenmantlad) för tillskottseldning? Det är en gammal Wamser men den fungerar bra och jag tycker det är ganska trevligt att elda (kommer nog gilla det mer när det inte är ”tvång”).

eftersom vi kör vedeldning har jag väldigt svårt att ge några siffror på förbrukning idag.

tacksam för alla tips och idéer

martin
 
Både ctc och nibe har tillbehör för att ha kvar vedeldning och kunna elda när man vill utan att vrida på massa kranar å dyligt. Är ack tank varm så tas värmen därifrån, är den kall tas den från vp. Är man rädd att vv inte ska räcka kan man ju splitta på kompressor å vv så man kan sätta en större vv tank ex nibe 1155 å valfri ack tank med beredare
 
Tack för grymt svar @Vector !

det dyker upp en del fler frågor, nu är det mer om placering av vp mot ack-tack och ved-panna.

här är en snabb skiss, den är långt från skalenlig, måttet jag funderar på är längden från värmepumpen till ack-tanken.

Handritad skiss som visar planlösningen för placering av värmepump, ackumulatortank och vedpanna i ett hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


alternativet jag ser är om man ska flytta ack-tanken till tilltänkt utbyggnad där vp helst ska stå. Det vore helt klart bäst för upplägget i huset då jag då kan ta upp en gammal genomgång som har varit stängd under många år.
Problemet det skulle medföra är dels långa rör från ved-panna till ack-tank (kan man ha termostatstyrd cirkulationspump för cirkulation mellan vedpanna och ack-tank?)
Ett till problem blir att det blir en längre slang från vp/ack-tank till fördelaren för golvvärme. Den slangen kan läggas i samma höjd som golvvärmen för att bidra med värme då golvet mellan ack-tank där den står idag och tilltänkt plats för vp kommer att plockas upp och göras om.

som sagt, tankar och idéer tas emot med varm hand!
Martin
 
Kan inte vp'n stå där vedpanna/ acktank står så tycker jag det ser bra ut som det står. Tänk på att man förbereder för både vatten och värmerör mellan acktank å vp. Lägger du ner det i golv så måste värmerör vara anpassad så att dimensionen inte är för klen
 
  • Gilla
martin12345
  • Laddar…
Kanon! Tack för bra svar! när ritningar och dylikt (och efter konsultation med rörmokare) dyker det säkert upp nya skisser/ritningar med fler funderingar.

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.