pelpet pelpet skrev:
Om farbrorn kör hårt kan du också göra det. Skicka ett rekommenderat brev till honom där du skriver att du avser att begära förrättning om inte ett servitut överenskoms. Berätta att du avser att delge den nya ägaren brevet.

Farbrodern vill uppenbarligen sälja tomten för mer än den är värd. Han har rätt i att ett servitut nog sänker värdet men han försöker skicka den bollen vidare till näste ägare. Med ett sånt brev så skapar du risken att farbrodern blir stämd av köparen ifall farbrodern döljer detta.

Överlag känns det som risk för osämja mellan dig och farbrorn.
Jag tror inte TS har ett case att få ett servitut över farbroderns mark.

TS äger ju mark bredvid tomterna och kan väl med relativt små medel dra/göra en väg på egen mark.

Varför ska inte farbrodern rätt att få ut vad tomten är värd?

/ATW
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
Om Tomtägare 1 är mer medgörlig kanske du kan köra de sista 20 metrarna på hans tomt?
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
För att få det stödet måste bägge sidorna ligga på skogsmark. Här ligger bägge sidorna på jordbruksmark.
 
M -MH- skrev:
För att få det stödet måste bägge sidorna ligga på skogsmark. Här ligger bägge sidorna på jordbruksmark.
Du har rätt, på sätt och vis.

Jordbruksverket : https://djur.jordbruksverket.se/download/18.41af5bc1155c6db82c75c15f/1467961765594/2016-019.pdf
"192 § Stöd får lämnas för att ta bort träd, buskar och sly på och intill stenmuren så att den synliggörs och inte skadas."

Det blir lite av självklart - OM det är jordbruksmark så är det ofta inte sly och igenväxt så det finns inget behov.

Däremot så säger
"191 § Stöd för att rensa stenmur får lämnas i enlighet med 192 § om den behöriga myndigheten bedömer att det finns behov av skötsel för att gynna kulturvärden."

Finns inget tydlig definierat om det handlar om skogsmark/jordbruksmark. OM stenmuren är totalt igenväxt, någon meter åt varje håll, så kan man kanske få ersättning även fast det är jordbruksmark runtom.
Men jag vet inte.
 
Skogsstyrelsen kräver att det ligger på skogsmark.
 
L larka742 skrev:
Du har rätt, på sätt och vis.

Jordbruksverket : [länk]
"192 § Stöd får lämnas för att ta bort träd, buskar och sly på och intill stenmuren så att den synliggörs och inte skadas."

Det blir lite av självklart - OM det är jordbruksmark så är det ofta inte sly och igenväxt så det finns inget behov.

Däremot så säger
"191 § Stöd för att rensa stenmur får lämnas i enlighet med 192 § om den behöriga myndigheten bedömer att det finns behov av skötsel för att gynna kulturvärden."

Finns inget tydlig definierat om det handlar om skogsmark/jordbruksmark. OM stenmuren är totalt igenväxt, någon meter åt varje håll, så kan man kanske få ersättning även fast det är jordbruksmark runtom.
Men jag vet inte.
Stöden för rensning av stenmurar och produktion av mat har redan minskat drastiskt och kommer minska ännu mycket mer i och med Sveriges dåliga förhandling med resten av EU-länderna efter brexit.

Jag skapade ett servitut tidigare i år för väg över grannens skogsmark intill väg och betalade då ca 540 kr per kvadratmeter för servitutet - 37 m2 ansågs behövas för väg-snutten inklusive diken - det lär vara betydligt dyrare att få servitut över tomtmark.

Lantmäteriets utredning är avsevärt mycket dyrare och de kommer knappast anse det vara en större olägenhet för dig att dra vägen på egen mark.
 
Tack för all input och alla idéer!!

jag har varit i kontakt med lantmäteriet, de kan antagligen göra en tvångsförrättning. Man har alltid rätten att komma till sin fastighet/mark. Dock är det ganska dyrt, eller riktigt dyrt‍♂️
Har oxå pratat med Jordbruksverket. Efter samtal, där jag beskrev läget. Lät det som de kunde gå med på att göra en öppning i stenmuren för att komma åt mitt gärde.
Jag är hoppfull och tror det löser sig, får se vilket alternativ det blir!
TACK!
 
  • Gilla
ToRy och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.