Vi håller på att renovera källaren i vårt hus byggt i slutet av 20-talet. I rummet där vi ska bygga badrum har vi rivit innertaket och det sitter plankor fästa i tvärgående reglar (60 cm mellanrum). Ovanpå detta ligger gammal isolering av sågspån och diverse. Vi funderar på om plankorna har någon bärande funktion eller om vi helt enkelt kan ta bort dem, byta isoleringen och fästa den med te x gipsskivor som vi sedan sätter stålreglar i och bygger upp nytt innertak av. Vinsten skulle vara ny fräsch isolering, några cm i vunnen takhöjd och förbättrad brandsäkerhet. MEN riskerar vi något i konstruktionen om vi gör detta? Något att tänka på eller smarta tillvägagångssätt? Och gärna en förklaring av kunnig person på forumet av vilka delar av ett mellanbjälklag av denna konstruktion som är bärande. :)
 
  • Rivet innertak i källare med synliga träplankor, tvärgående reglar och gammal isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Planken har ingen bärande funktion, inte mer än att de bar upp innertaket som ofta bestod av vassarmerad puts. Du kan göra som du beskriver, tänk dock på att spånisoleringen ger en ljuddämpning som oftast är överlägsen modern mineralull.

Det som är bärande är de tvärgående reglarna som sitter på c-c 60cm.
 
  • Gilla
Husfix2019
  • Laddar…
Behåll spånet om det är möjligt. Betydligt bättre ljuddämpning. Du har väl tänkt att värms upp ovanvåningen med, då har du ju ingen nytta av isoleringen om det är samma temperatur i källaren som på ovanvåningen. Jag har gjort som du tänkt pga lite rördragning och det är markant skillnad på ljud mot när jag hade sågspån i bjälklaget.
 
  • Gilla
Husfix2019
  • Laddar…
Tack Gabbe1 och masterjohn för bra input!

Bra att ni lyfter frågan med ljudisolering. Det är källaren som vi tidigare inte använt knappt alls och som nu får badrum och tvättstuga så ljudet har vi inte alls tänkt på faktiskt, om man ändå vill byta isolering, några tips på bättre val ur ljudhänseende?

Och Gabbe1, stämmer precis med vassarmerad puts, det var första lagret som vi tog oss igenom :)
 
Om ni ska ha tvättstuga med tvättmaskin/torktumlare i källarrummet så skulle jag ha behållit spånisoleringen pga ljudisoleringen. Det är skönt att slippa höra dessa maskiner, jag har själv den lösningen i mitt hus och med spånfyllt bjälklag så hörs inte en centrifugerande tvättmaskin även om man befinner sig i rummet ovanför.
 
Ganska onödigt jobb för liten vinst. Räta upp taket som det är och sätt ny fin takpanel.
 
Lite nyfiken, vad vill du uppnå med att byta bort sågspånet?? Det isolerar helt ok, organiskt, och finns redan på plats, dvs redan betalt och mindre jobb.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Jo det som är en del av anledningen att ta ner innertaket är att mindre delar är murkna och på ett ställe även lite murket i takbjälken. Känns därför som en bra idé att ta ner och titta på helheten plus få lite bättre brandsäkerhet och vinna några cm. Även om det blir en del extra jobb. Har någon idé om att eventuellt låta bjälkarna vara synliga och isolera mellan dem, skapar en hel del rymd och kan bli väldigt fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.