H hyggabus skrev:
Trist . Min vinkelmätare har visserligen ett par år på nacken och kan vara annorlunda invändigt men har aldrig uppvisat nåt liknande beteende.
Japp, den såg ut att ha potential att fungera bra. Jag får testa en ny nästa gång de kommer tillbaka.
I och med att det inte verkar vara problem att lämna igen produkter så är det en risk jag är villig att ta.

Jag är över lag lite fascinerad över Lidls verktyg, en del är uppenbart skräp, men vissa saker är guldkorn och den stora massan verkar vara prisvärda. Jag tycker slippapper/kapskivor/sågblad och liknande har varit både bra och prisvärt.

Och laseravståndsmätaren som jag skrev om innan (alltså inte den som såldes förra veckan) är ett guldkorn.


(OT: Jag ondgjorde mig på Classe i mitt förra inlägg, men efter ytterligare ett besök i deras butik där de både löste mitt problem snabbt och effektivt samt bad om ursäkt för tidigare strul så är de förlåtna och nu tillbaks på "Schysst företag"-listan tillsammans med Lidl :) )
 
Lime113 Lime113 skrev:
Har gjort tre upptäckter idag,
1. Lidls service- och garantiåtagande har nästintill inga gränser
2. Servicepartner är tyska-regelstyrda-byråkrater

Har försökt köpa loss en ny cirkelsåg av Lidl/servicepartner då den gamla är hårt använd, moddad, trasig och utan kvitto (dvs utan garanti). Servicepartner säger att "Det är fortfarande garanti fram till 1 April 2022, utan kvitto."
Men jag vill ju inte skicka in något utan bara köpa loss en ny. De säger nej.
%%Det här handlar inte om varför jag inte bara skickar in sågen.

Detta ledde mig till upptäckt tre.

Spoiler alert, för den som vill kunna fortsätta njuta av att läsa Lidls reklamblad - SLUTA LÄSA HÄR

Servicebolaget heter Kompernaß och är tillverkaren av alla Lidl-prylar. De har en hemsida där finns alla verktyg och reservdelar (jo det finns faktiskt reservdelar listade)... Mjo det var roligt i början men nu lär det inte vara lika spännande med reklambladen framöver :cry:

Hemlig länk
Direktlänk verktyg
Är det Kompernaß eller Lidl som säger att du har garanti fram till 1 April 22?
 
N nissenhj skrev:
Är det Kompernaß eller Lidl som säger att du har garanti fram till 1 April 22?
Kompernass
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nästa måndag en del lack och grundfärg med pressning och häxsax/beskärare av olika slag.
 
Ifall någon missade så finns det en svets kvar i vetlanda
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Lidl Tyskland har webbshop, -som inte skickar till Sverige.... ( Jag är fortfarande sugen på en plasmaskärare...)
Plasmaskärare saknas i Lime's länkar men finns på webbshopen:
[länk]
Om du är riktigt sugen på plasmaskäraren så kolla en den här länken...
mailboxde.com

Edit: tvåa på pucken...
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
CarlPDal CarlPDal skrev:
Ifall någon missade så finns det en svets kvar i vetlanda
Likaså i Haninge. Men även batteridriven kompressor (perfekt till badleksaker) och batteridriven häftpistol som de haft tidigare under sommaren
 
N nissenhj skrev:
Någon som provat stativet för vinkelslip?
Lätt och snabbt att sätta i och ta bort vinkelslipen?
Stadigt?
Stadig. Absolut inte snabbt att sätta i/ta bort slipen (beroende på vad man jämför med). Det måste skruvas och fipplas. Vill du ha det spikrakt så får du ha en bra vinkelhake, vill du ha det rakt så får du ha ögonmått.

Vansinnigt nöjd med detta stativ. Vansinnigt missnöjd med manualen, Lidl’s saker brukar vara intuitiva och det är sällan man läser en manual. Den här gången när man väl behövde en så fick man mest veta att man inte skulle begagna sig av dylika stativ om man besatt nedsatta mentala eller kognitiva förmågor och/eller var påverkad av alkohol eller droger.

Manualen ville alltså mena att jag inte bara var korkad, utan förmodligen full eller nerknarkad dessutom.

Men mycket bra stativ, tungt och stabilt. Samtidigt så billigt att man inte tvekar på att modifiera det vid behov. Ett tips är att man inte behöver bottenplattan för att få full funktion, utan det går bra att montera stativet på lite vad som.

Exempel på längdkapning av mässingsrör mha lätt modifierad bottenplatta och stativet monterat på kloss:
Ett stativ med en modifierad bottenplatta och fastspänd slipmaskin används för att kapning av mässingsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av mässingsrör fastspänt för kapning med modifierat verktygsstativ och vinkelhake på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jojjo76 och 3 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
[...]

Spoiler alert, för den som vill kunna fortsätta njuta av att läsa Lidls reklamblad - SLUTA LÄSA HÄR
Tack för din spoiler, jag klickade inte. Kan mycket väl föreställa mig vad som väntade, och det lär vara väldigt skoj i början som du säger, men sen vet man ju..

Du har förstått precis vad Lidl-verktyg och inte minst förväntningarna kring deras reklamblad/verktygsveckor handlar om. Uppskattar att du inte förstör den närmast saliga känslan.

Jag har inte behövt klaga på särskilt mycket, trots en flotta Parkside-verktyg som storleks och maskinmässigt är direkt ohälsosam (har slutat att ens försöka dölja bakom mjölken). Men vansinnigt osvensk reklamation/garantihantering när det väl behövs, där de (enligt min erfarenhet) oftast inte bara föredrar, utan kräver ärendenummer/mail/hantering från kundtjänst. Inte alls så intresserade av reklamation i den butik man köpt den defekta varan i som konsumentköplagens säger. Men rätt för sig gör de förstås, nya verktyg eller pengarna tillbaka.

I ditt fall förstår jag att du inte är helt nöjd över att inte (ännu) fått köpa loss en cirkelsåg, men detta är förstås inte ett garantiärende.

Hur har du moddat sågen? Har förstås en själv och tar tacksamt emot tips :cool:
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Har lämnat tillbaka några trasiga grejer i samma affär och direkt fått pengarna tillbaka. T o m lödstationen (rätt usel) som gick sönder efter en dag fick jag lämna tillbaka utan att ens ha kvitto (men då gnällde de lite ;) )
 
henq henq skrev:
T o m lödstationen (rätt usel) som gick sönder efter en dag fick jag lämna tillbaka utan att ens ha kvitto (men då gnällde de lite ;) )
Vad hade ni för problem med löd stationen? På min så är det problem med att få upp värmen ordentligt.
 
Ja först var det dålig värme och sen la den helt av (efter mindre än ett dygn). Lämnade tillbaka skräpet, klart under normal Parkside-kvalité.
 
P Prodigys skrev:
Kommer den i kartong eller plastväska?

Den kom i plastväska, annars hade det inte blivit något köp. Var själv skeptisk, då de annars brukar skryta om medföljande väska. Den absoluta merparten har väska, men ibland har man fått vara utan.


Detta var första gången jag provat ett ”4 i 1 multiverktyg” (finns de ens..? Tacksam för länk till liknande, gärna något som någon av de stora pojkarna tillverkat). Tänker mig att det nog fungerar hyfsat överlag, men självklart blir de enskilda funktionerna lidande. Ett ”4 i 1” får ju säkert svårt att tävla med t.ex planslipstillsatsen, jämfört med en trådlös Fein.


Men smidigheten är oerhört svår att slå, har man bara mindre jobb och fix som ska göras, så är det ju fantastiskt att kunna ha 4 olika verktyg samt tillbehör i en och samma väska, med låg vikt och någorlunda kompetenta dessutom.


Som jag ser på detta verktyg så är det en hyfsad skruvdragare i grunden, med olika tillsatser som snabbt gör den till en ”Skruvdragare Plus”.


Blev imponerad av vridet i skruvdragartillsatsen samt känslan av själva maskinen. Ligger bra i handen. Minus dock för att den inte har en krok nere vid batteriet, så att man kan hänga den på byxorna mellan momenten. Så den som är van vid att gå med snarlika verktyg i den storleken i näven, riskerar att släppa den här frankenmaskinen rätt ner i backen...


Tigertillsatsen kom väldigt väl till pass igår, när jag kom till ett grisjobb där glespanel ruttnat och ska ersättas. Hade verktyget i bilen så det blev ett bra test. Det tog inte många minuter att avverka den panelen med tigern och den fräste på riktigt bra och stabilt, snitten blev raka. Medföljande blad i kombination med slaglängden på 22mm gjorde att täckduken ovanför isoleringen inte skadades. Bladen känns helt ok faktiskt, en inte helt otänkbar möjlighet är att de förstått att inte snåla in på blad och klungor till verktyg i den här prisklassen.


Stort plus för att det gick bra och stadigt även med enhandsgrepp så att man kan hålla fast det man sågar, eller hålla fast sig själv. Plus även för att det är en tyst maskin också, låter knappt mer än en 20V dragare.


Blev så pass imponerad över sågtillsatsen att det inte är helt omöjligt att det lokala Lidl föräras ännu ett besök, för att se om den kombinerade stick/tigern finns kvar. Det är iaf en maskin som gör samma sak, fast på två olika vis. Hade varit kul att jämföra skillnaden.


Jag har inte kunnat läsa mig till eller satt handleden på spel ännu, så jag vet inte om maskinen har inbyggt ”handledsskydd”. Ja, ni vet hur det kan kännas när sådant saknas..


Ett önskemål som möjligen är en smula naivt, vore att detta verktyg utrustades med samma tillsatser som Bosch har till sin GSR 18V-60 FC. Priset hade förstås stigit, men slagskruvdragartillsatsen hade varit guld!


Såhär såg glespanelen som sågades ut, efter Parksidens framfart:
 
  • Tak med borttagna glespaneler exponerar isolering och takbjälkar i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nevinator
  • Laddar…
I iorsson skrev:
[bild]
Tror den kommer i plastväska.
14.4V? :thinking: Hur gammal är den maskinen och har du använt den flitigt? Omdöme? :)

Har de haft 14.4V serier tidigare?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Inte verktyg nu, men ett bra ölval om man ska ut och jobba med våldsamma verktyg sen.
[bild]

Lidls alkoholfria IPA, som jag tycker är riktigt bra, köptips.
Och nu var det tre för 20:-
Så här ligger det 9 st i korgen. Märkligt nog fick det inte samsas med några verktyg, hittade inget jag behöver eller villhöver.

Det blev en chokladkaka och en flaska sweet chilisås som sällskap, sen till kassan.
En nästan misslyckad dag alltså ... :rofl:
Säg som det var; för svårt att gömma något under en ölflaska. Du får köpa en hel platta nästa gång :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.