Hej!
Vi ska byta fönster på vår övervåning. Radhus med orginalfönster från 70-talet. Termoplus var här i dag och offerten landade på 31.000kr för 3 fönster och en dubbeldörr altan. Är det någon här som vet om
Priset är ok? Någon i Göteborg som använt dem? Skulle gärna vilja åka och titta på fönster från dem. tacksam för hjälp! Fick offert från mockfjärds 81.000kr. Det kändes dyrt.
 
Du jämför äpplen o päron.
Pvc inåtgående mot ett trä/alu fönster.
31 är billigt och 81 låter väldigt dyrt.
Vill du verkligen ha inåtgående fönster?
Hör med din vänskapskrets eller arbetskollegor om de har tips på någon hantverkare som kan offera fönster och montage.
 
Detta är första gången vi byter fönster så när du skriver att jag jämför päron och äpplen kan du utveckla det? Vad är dålig med PVC jämfört med trä/alu? (Förutom ev design).
Inåtgåendefönster - helst vill jag ha vridfönster men inte med ett påslag på 10-tals tusen. Vad är det negativa med inåt? Vädringsfunktion finns genom att tilta fönstret med öppning uppåt.

jag tar gärna emot erfarenheter och konkreta tips på för och nackdelar. Dock hjälper det mig inte mycket med tyckande....
 
Har PVC-fönster sedan 10 år. Valet föll på dem då det vart billigare än att köpa t.ex. SP trots tillgång till duktiga rabatter.

10 år senare ser fönstren nya ut. Lite t-sprit om plasten blir smutsig så är dom som nya igen. Putsar två ggr per år och plockar ner gardiner och blommor, tar väl totalt 20 minuter, innan fönsterputsarna kommer - kanske hade sluppit delar av detta med vridfönster.

Enda nackdelen ska vara att vi beställde kritvita. Hade jag gjort om hade jag brutit färgen något för att inte få såna kontraster mot smygar mm (går ju även att måla dem)...
 
Tack för bra svar! Tycker du att designen på fönstren är ok? Det jag läst mig till är att karmarna är något bredare.

/ Nina
 
N Nina-Daniel skrev:
Detta är första gången vi byter fönster så när du skriver att jag jämför päron och äpplen kan du utveckla det? Vad är dålig med PVC jämfört med trä/alu? (Förutom ev design).
Inåtgåendefönster - helst vill jag ha vridfönster men inte med ett påslag på 10-tals tusen. Vad är det negativa med inåt? Vädringsfunktion finns genom att tilta fönstret med öppning uppåt.

jag tar gärna emot erfarenheter och konkreta tips på för och nackdelar. Dock hjälper det mig inte mycket med tyckande....
Det var inget tyckande från min sida. Har inget emot PVC. Finns riktigt fina PVC fönster idag även vridfönster. Men Termoplus har inåtgående och enligt min erfarenhet så är det den största nackdelen med dessa fönster. Vi har av tradition utgående fönster på villor i Sverige.
 
V verktygsgurun skrev:
Det var inget tyckande från min sida. Har inget emot PVC. Finns riktigt fina PVC fönster idag även vridfönster. Men Termoplus har inåtgående och enligt min erfarenhet så är det den största nackdelen med dessa fönster. Vi har av tradition utgående fönster på villor i Sverige.
Kanske karmarna är något bredare, har aldrig tänkt på...

Jag ser det absolut inte som en nackdel att ha inåtgående fönster då det är dags att putsa. Nu har vi hälften av fönstren på övervåningen och då är det ju rätt praktiskt att ha inåtgående (om nu budgeten inte tillåter vrid...)
 
N Nina-Daniel skrev:
Detta är första gången vi byter fönster så när du skriver att jag jämför päron och äpplen kan du utveckla det? Vad är dålig med PVC jämfört med trä/alu? (Förutom ev design).
Inåtgåendefönster - helst vill jag ha vridfönster men inte med ett påslag på 10-tals tusen. Vad är det negativa med inåt? Vädringsfunktion finns genom att tilta fönstret med öppning uppåt.

jag tar gärna emot erfarenheter och konkreta tips på för och nackdelar. Dock hjälper det mig inte mycket med tyckande....
Hej!
Jag har sedan 2003 vita PVC fönster med sido- och bottenhängningsbeslag (även sk. Dreh-Kipp eller tilt-and-turn), det är sidohängt, öppnas inåt och med vädringsläge i ovankant. Underbart och helt underhållsfritt, Dom ser fortfarande ut som helt nya!
Du kan enkelt vädra utan att behöva flytta på det som står på fönsterbänken. För inbrottssäkerhet så kan du lugnt låta fönstret vara öppet i vädringsläge när du åker hemifrån - du måste nämligen gå över "stängt" läge för att kunna öppna hela fönstret inåt. Du öppnar hela fönstret inåt när du ska tvätta det eller ropa på ungarna och behöver själv inte hänga utanför som med pivothängda (centrumhängda sk H-fönster, en förresten helt vansinnig lösning).
PVC fönster med sido- och bottenhängning är en i alla avseende perfekt fönstermodell!
 
Tack för värdefull info!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.