Hej, jag blev lite osäker nu varför jag frågar...

Jag ska höja upp ytterdörren ca 70mm från nuvarande position, hade jag tänkt. Huset från 50talet byggt i lättbetong och något hårdare i ytterväggarna. Jag har börjat såga och plockat ner all lättbetong som kommit i min väg. Nu har jag kommit in till den hårda delen av väggen (som sitter innanför lättbetongen) och jag förstår att det är något bärande jag kapar i. Det jag behöver såga bort är typ 50mm, tror någon kunnig att detta kommer att försvaga dörrposten märkbart?

Alternativet skulle vara att sätta dörren längre ut i väggen så att den bara hamnar i lättbetongdelen, det borde gå. Kanske kommer att se lite knasigt ut med dörrbladet i linje med väggen?

Dörren är 2meter hög så att sätta dit en lägre dörr känns inte som något bra alternativ.
Lite bilder:

Mörkbrun ytterdörr med fönster i ett ljusare hus med vit dörrkarm, synliga spår av renovering vid tröskeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En gammal ytterdörr med en sågad övre karm som avslöjar lättbetong och stenhård vägg bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörröppning i hus där lättbetong tagits bort och en hårdare del av väggen exponerats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh Olle
 
Hos mina föräldrar satt det en gjuten och armerad balk ovanför dörren som avlastning, ca 20x20 cm. Byggt på 50-talet.
 
Varför ska dörren flyttas uppåt?
 
S Sixten76 skrev:
Hos mina föräldrar satt det en gjuten och armerad balk ovanför dörren som avlastning, ca 20x20 cm. Byggt på 50-talet.
Ja det skulle kunna vara typ en sån, ser ut att gå i ett stycke över posten.

Centano Centano skrev:
Varför ska dörren flyttas uppåt?
Det sitter en till dörr längre bort på samma vägg som sitter högre. Marken lutar in mot huset och jag har tänkt lägga typ stenplattor för att få lutningen åt andra hållet. Skulle vara toppen om dörren hamnade högre då.

Kanske går att kapa ur en bit in i balken, inte hela vägen. Typ såhär:
Schematisk illustration av en dörrplacering i en vägg med planerad lutningsändring för marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu är jag inte helt säker på detta men om det sitter en armerad betongbalk över dörren är det relativt troligt att den är underkantsarmerad. Beroende på hur nära en sådan armering sitter kanten finns risken att du kapar av den och försämrar hållfastheten på balken om du kapar i den. Men som sagt det finns andra här på forumet som kan detta bättre än jag.

Hur ligger taket i förhållande till dörren, går taklasterna ner i aktuell vägg eller inte?
 
Centano Centano skrev:
Nu är jag inte helt säker på detta men om det sitter en armerad betongbalk över dörren är det relativt troligt att den är underkantsarmerad. Beroende på hur nära en sådan armering sitter kanten finns risken att du kapar av den och försämrar hållfastheten på balken om du kapar i den. Men som sagt det finns andra här på forumet som kan detta bättre än jag.

Hur ligger taket i förhållande till dörren, går taklasterna ner i aktuell vägg eller inte?
Som du skriver, man vill ju inte försämra balken märkbart.

Ja taklasten ligger över denna vägg men inte över dörren, se bild:
Schematisk bild som visar en vägg med taklast över, ett fönster märkt 13x13 och en dörr märkt 20x10.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mvh
 
Mellanbjälklaget vilar dock på dörrbalken.

Troligen ingen större risk men det är omöjligt att ge ett adekvat svar då ingen vet hur stark balken är..
 
Sant
Villa vista Villa vista skrev:
Mellanbjälklaget vilar dock på dörrbalken.

Troligen ingen större risk men det är omöjligt att ge ett adekvat svar då ingen vet hur stark balken är..
Du har helt rätt, går ju inte att svara på riktigt. Jag tror jag börjar kapa ur en bit enligt skissen. Stöter jag på armering får jag väl ge mig.

Tack för hjälpen. Olle
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.