Jag tänkte flytta vatten och avlopp när jag renoverar köket. Det är ett mockfjärds elementhus som är byggt -56. Rörmokaren vill då att jag ska ta upp ca en meter av golvet och lägga avloppet i golvet istället för att snedda till avloppet nere i källaren. Är det någon som vet om det är en bra idé ur bärighetssynpunkt?
 
Generellt en dålig idé ja. Beror lite på var det är och om det är längs med eller tvärs elementen du behöver ta upp samt hur planen för golvet ser ut därefter. Ska det byggas på och förstärkas något.
 
Det är längst med elementet. Det är längst in vid väggen och jag är lite osäker på vad väggen vilar på. Jag ska lägga golvspån hela vägen sen och sedan ska det ställas en diskmaskin ovanpå.
 
Då skulle jag säga att det är lugnt. gardera gärna med både skruv och lim mellan golvspån och elementet. Väggarna brukar stå ovanpå elementen. Men då är det ju förmodligen inte samma element som väggen står på som du behöver kapa i utan 1 eller 2 element in på raden (?).

Ofta håller det ihop rätt bra ändå men vänta inte för länge innan du drar dit golvspånet. Risk för att elementet säckar ihop annars.
 
Vi gjorde hål och sneddade i källaren istället. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
Jonny Lindholm Jonny Lindholm skrev:
Vi gjorde hål och sneddade i källaren istället. Tack för hjälpen!
Källare är fantastiskt. Otroligt smidigt att kunna dra om och ändra i el och vatten när man kan förlägga det i källaren. Har du också de klassiska gallren nere vid golvet under varje fönster? Där under drog de antingen kablar till el-radiatorer eller rör till de gamla vattenburna 1-rörsystemen. Jag har nytt vattenburet med två rör men har kvar alla de gamla rörgenomföringarna från källaren. Väldigt smidigt att kunna peta upp data- eller tv-kabel i. Skulle om jag ville kunna bygga ett trådat nätverk med ett uttag under varje fönster i hela huset utan att behöva använda borrmaskinen en enda gång.
 
Fantastiskt! Jag har tyvärr inga såna galler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.