Hej,

Om man bara har en glödlampa ex. 60W och vill dimmar den, vilken dimmer ska man använda? de jag har sett klarar mellan 60W-400W. Det innebär att om jag bara har en glödlampa på 60W så funkar inte dimmer i och med att min belastning är 60W???
Tacksam för svar
 
Den dimmern funkar utmärkt för dig!

Dimmern är ju på 60-400W och din lampa är på 60W, varför skulle inte det funka?
 
För att den inte kan sänka W på min glödlampa i och med att min utmatning är 60W och min glödlampa är på 60W? funkar inte det så?
 
står de 60-400w skall lampan vara på mellan 60-40w för att dimmern ska funka
 
Tack för svaret.
Om man tänker sig i framtiden kommer det finnas 230V Led som samma ljusdensitet ? som ex 50W halogen fast dra mycket mindre säg 5W. Vilken typ av dimmer ska man använda för att klara dagens 50W halogen och framtidens LED?
 
Tosso

Det kommer nog inte att finnas några 230 V LED, Luxeons 5W har drispänning på 6-7 volt och det kommer inte att bli så mycket mera heller. Däremot så kommer LED att drivas med elektroniska transformatorer liknande de till 12 volt halogen så om du investerar i dimmers som klarar lågvolthalogen med elektronisk transformator (detta uttryck är helt fel, vad det är, är en switchmode omvandlare med reglering beroende av inspänning) så kommer det att vara ganska framtidssäkert.

Prototypen
 
han kanske tänkte på ngn av dessa
 
  • 420419_c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2
 
  • 420462_c.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är uppskattningsvis 20 LED á 3 volt = 60 volt, vad sker med resten upp till 230, någon sorts omvandlare måste finnas. Finns det några data och inköpsställe för dessa trevliga "lampor"

Prototypen
 
Det största problemet är inte att det lyser dåligt utan att det lyser blått ;)
 
Hur funkar en dimmer med tronic trafo? Det står att den kan dimmar glödlampor och halogen.
 
Matss skrev:
Det största problemet är inte att det lyser dåligt utan att det lyser blått  ;)
Stämmer inte för alla lysdioder längre, finns numera som varmvita:
Nicke_varmvit4_50.gif
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.