Hej,

Får börja med att be om ursäkt för en lång utläggning med en massa ointressant runt-omkring-snack.

Jag står i startgroparna (bygglovsansökan inskickad och ritningsunderlaget är klart) att sätta spaden i marken för mitt nya hus. Huset är/blir ett arkitektritat lösvirkeshus på stax över 140kvm boyta. Rätt klassiskt och okomplicerat hus med sadeltak. En "rolig detalj" är ett loft under taket på omkr 1/4-1/3 av övervåningen som är tänkt som förvaringsutrymme/gästrum... man cave.
Detta är första huset jag bygger och jag har ingen egentlig bakgrund som t ex snickare etc. Jag har dock förhållandevis stor vana av att arbeta i framför allt trä/snickeri och har några ganska omfattande lägenhetsrenoveringar bakom mig. Enskild brunn finns och jag installerade avlopp/reningsverk förra året.
Jag tänker mao göra en hel del själv. Men jag kommer under byggets gång med all säkerhet springa på ett gäng problem och frågetecken. Och här följer några:

1. Jag har några kontakter inom branschen vad gäller några duktiga snickare med erfarenhet av sutteränghus.
Vad jag däremot själv har noll erfarenhet av (och heller inga kontakter) gäller gjutningen/plattan/mura etc. Där har jag vart i kontakt med några entreprenörer och väntar på offerter.
- Nu vet jag mycket väl att detta är en svår fråga att besvara: Men går det att säga mellan tummen och pekfingret vad platta (inkl markarbete utan sprängning; som jag har gott hopp om att klara mig utan) för en platta samt att mura upp sutterängen kan kosta?

2. Min plan (om den är möjlig) är att få ett vädertätt hus med färdigställd övervåning. Pga jag jobbar heltid utomlands är köket det enda jag hade tänkt göra själv.
Tanken med detta är att få till ett hus där jag helt enkelt kan flytta och leva.
För några år sedan hjälpte jag en kompis med övervåningen i hans Älvsbyhus (1,5planare). Detta hus köptes med nyckelfärdig undervåning och sedan färdigställdes övervåningen allt eftersom tid och pengar fanns.
- Det tycks råda delade meningar huruvida detta är ett alternativ när det kommer till sutteränghus: Jag har en tanke att endast låta entreprenören färdigställa innerväggar i sutterängdelen och sedan göra allt jobb själv. Är detta överhuvud taget möjligt med tanke på slutbesiktning etc? Dvs; får man tillträda sitt hus på enbart ett plan och färdigställa det andra planet vid senare tillfälle? (Som i exemplet ovan med min kompis Älvsbyhus; fast i mitt fall gäller det då sutterängdelen)

3. Mitt bygglov är sagt inte ännu beviljat; jag har dock fått det muntligt av en tjänsteman på byggnadsnämnden i kommunen där jag bor; att han efter att ha tittat på karta och ritning (utanför stadsplan) "rent spontant inte ser några bekymmer". Men... vis av erfarenhet så vet jag ju att detta i värsta fall inte behöver betyda någonting.
- Jag har grävt provgropar med en lånad 4-tons maskin; och stött på ett litet problem i form av en bergskam som i stort sett tvärs genom husets längdaxel.
Det ger mig egentligen tre alternativ: 1. Spräng bort skiten och bygg (Skulle vilja slippa spränga som sagt) 2. Flytta fram huset, fyll upp och se glad ut (Ingen vidare lockande tanke) 3. Flytta bak huset bakom bergskammen och håll tummarna för att inte ytterligare en bergskam ligger i vägen.
Alternativ 3 känns som det bästa och med tanke på hur tomten ser ut är min känsla att det borde gå att klämma in huset ytterligare 3 m utan större problem.
MEN jag behöver i så fall en större maskin: Inga problem i detta då jag kan få tag på en sådan samt en maskinist då jag själv enbart är en glad amatör. Men drar drar jag hit en maskin modell grande med allt vad det innebär, så har jag ju ingen som helst lust att enbart göra ett par provgropar för att sedan behöva ta hit samma maskin igen om 4-5 veckor för att gräva ut för suterrängen: Jag vill ju göra det direkt då jag, om jag inte stöter på berg borde fixa det på ett par dagar. Men... jag får ju inte göra detta innan jag har ett beviljat bygglov i handen.
Frågan: Byggnadsnämnden är inte pigg på att jag gräver för suterrängen utan bygglov. Tomten ligger dock som sagt utanför stadsplanerat område. Och jag är därmed inte helt säker på att de har torrt på fötterna för att påstå att jag inte får gräva (trots att det handlar om mer än 50cm vilket skulle göra marklov nödvändigt)
Någon som kan råda mig vad som egentligen gäller i mitt fall? (Hoppas jag förklarat det på ett förståeligt sätt)
 
Ingen som har några tips?
 
BirgitS
Johning Johning skrev:
Det tycks råda delade meningar huruvida detta är ett alternativ när det kommer till sutteränghus: Jag har en tanke att endast låta entreprenören färdigställa innerväggar i sutterängdelen och sedan göra allt jobb själv. Är detta överhuvud taget möjligt med tanke på slutbesiktning etc? Dvs; får man tillträda sitt hus på enbart ett plan och färdigställa det andra planet vid senare tillfälle?
För slutbesked behöver väl huset fungera för boende, uppfylla säkerhetskrav samt vara tillgänglighetsanpassat. Några saker som troligen krävs är fungerande kök, badrum med toalett och dusch, tvättmöjlighet, sovrum och utrymme för umgänge på det plan som har entré utan trappor från plats för bil eller från gata.
 
Då var projektet igång på allvar. Ska försöka lägga upp några bilder inom kort.

Jag har haft lite olika funderingar då det kommer till golvet på souterrängplan (gjuten platta)
- Är det någon som har erfarenhet av slipad betong. Jag gillar utseendet och funderar på att slipa plattan.

Plattan har vattenburen golvvärme och jag skulle vilja slipa golv i hall, två st identiska barnrum samt teknikrum (omkr 75kvm)

Ni som har slipat betonggolv; vad anser ni vara för och nackdelar? Skulle ni göra samma val i dag?

Det är inget jobb jag ens tänker fundera på att ge mig på själv; utan det blir att anlita en firma. Har någon några bra tips på golvslipare som är tillgängliga norr om Stockholm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.