Hej,

Jag håller på att bygga ett kallförråd på 3,6x2,4m. Jag har snott designen från Byggmax trädgårdsbod "Jakob" i stort sett rakt av; men jag bygger den i lösvirke på justerbar plint.

https://www.byggmax.se/förråd-jakob...RKJbIteB_KPph-bzZ8PX7yMVkpbCACQIaArZcEALw_wcB

Hade tänkt göra delen med enkeldörr isolerad (Mest pga jag har en massa isolering kvar från ett annat projekt)

Nu till min fråga: Jag har reglat upp bjälklaget 60/60 enl konstens regler. All vegetation bortkrafsad, markduk och 10-15cm stampad 0-16 singel under boden
- Funkar det att lägga kolvspån i hela boden men endast isolera trossbotten i ungefär hälften? (Dvs. Golvspånets undersida kommer ligga öppet nedåt på den delen där golvet bli oisolerat. Ungefär 15-20cm över singelbädden)

Eller kommer jag få problem med spånet om det kryper upp t ex fukt?
 
Om spånskivans uppgift ät att bara vara blindbotten, dvs endast bära isoleringen, tycker jag du ska använda någon form av hård träfiberskiva i stället. Det finns särskilda blindbottenskivar som är ca 6 mm tjocka. Spånskivor är inte idealiska i ouppvärmda miljöer.
 
Tomture61
Spånskivor eller plywoodskivor bör undvikas när det finns närkontakt med moder natur , vill gärna svälla av luftfuktigheten som råder på utsidan av huset.
 
Magnus E K
Råspont är tåligare, ser mycket bättre ut, är roligare att bygga med och tillräckligt billigt, så mitt val är enkelt!
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Något sent; men tack för alla svar.

I mitt fall sammanföll bygget av mitt förråd/skjul med att jag renoverade en lägenhet strax före försäljning. Jag bestämde mig för att riva upp parkettgolvet i bl a kök och gästrum (Råkade ligga ett fint ekgolv under).
- Tog vara på detta och la det i skjulet.

Så det blev alltså golvspån ekparkett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.