R
Haha, det handlade verkligen om riktiga pollare, för båt.

Den där instruktionen sa inte så mycket angående det vi pratat om, men nu när du valt att använda 2x2,5mm2 så kan vi lämna det därhän.
 
  • Gilla
NML
  • Laddar…
Jag installerade led-spottar från Biltema för ca 5 år sedan, grupperade i grupper om tre ca 5 respektive 25m från huset. Kabel tyckte jag inte var så noga så jag skarvade dit vanlig svart lampsladd 2x0,75 mm2 på 12V-sidan, sån där plastisolerad man normalt har inomhus. Gömde den bland murgrönan i rabatten. Än så länge har det fungerat perfekt, givetvis viktigt att skarvarna blir ordentligt vattentäta och att kabeln inte utsätts för ljus och mekanisk nötning för då lär det inte hålla länge.

Dessa verkar vara de jag har: https://www.biltema.se/fritid/tradg...ysning/tradgardsbelysning-led-3-st-2000033503
 
Redigerat:
Om konstruktionen nu är med ca 10V spänning över lysdioderna och bara ca 2V över seriemotståndet så är 0,8V ett ganska stort spänningsfall.

Sitter det ett 12v-till - konstantström drivsteg märks det ingenting.

Det hade varit intressant att se elektroniken inuti.
 
Helt annan fråga men relaterad till tidigare. Skymningsrelä för 12 V, någon som har tips? Eller fungerar det med ett för 230 V?
 
N NML skrev:
Helt annan fråga men relaterad till tidigare. Skymningsrelä för 12 V, någon som har tips? Eller fungerar det med ett för 230 V?
Enkla svaret: Nej. Drivelektroniken i skymningsreläet förväntar sig att matas med 230V även om utgången skulle råka vara potentialfri. Vilket jag aldrig har sett. De jag sett levererar 230V ut.

Därmed inte sagt att det är omöjligt att bygga om ett skymningsrelä för 12V drift. Elektroniken kör ju inte på 230V växelspänning och 12V borde vara mer än tillräckligt. Kretsen som sådan är inte så komplicerad. Men det kräver som sagt en del kunskap.

Så en abrovinsch är att sätta trafon efter skymningsreläet, dvs gör din omvandlig från 230V till 12V efter reläet. Eller så får man knåpa ihop något med någon av alla trådlösa manicker som blivit populära. De har väl både skymnings-sensor och separata puckar med potentialfri utgång?
 
Alla skymningsreläer jag lagat har använt 24 V DC internt, med kanske något enstaka undantag. Jag har dock aldrig tittat närmare ifall de skulle kunna fungera på 12 V DC med lite enkel modifiering.
Likaså hade alla ett potentialfritt relä för belastningen, men en del kanske delar plint.
Det bör i alla fall vara en enkel ombyggnad för att driva den med 24 V, AC eller DC går lika bra, och se till att frilägga reläet så det blir helt oberoende av spänningsmatningen till sensorn.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Alla skymningsreläer jag lagat har använt 24 V DC internt, med kanske något enstaka undantag.
Ja, då blir det ju mer modifikationer, men antagligen inte oöverstigligt om det bara finns lite plats, eller det är enkelt att modifiera.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Likaså hade alla ett potentialfritt relä för belastningen, men en del kanske delar plint.
Det bör i alla fall vara en enkel ombyggnad för att driva den med 24 V, AC eller DC går lika bra, och se till att frilägga reläet så det blir helt oberoende av spänningsmatningen till sensorn.
Ja, de jag har haft isär har inte haft relä. Men har man relä så blir det ju enklare.
 
Jag antar att skymningen inträffar samtidigt vid pollarna som där 230V matningen finnes. ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag antar att skymningen inträffar samtidigt vid pollarna som där 230V matningen finnes. ;)
Njae, TS skulle du dra lång kabel...

;)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, TS skulle du dra lång kabel...

;)
Ja, det hinner ju hända en hel del på ljuset utefter en 70 m lång sträcka...:p;):thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.