Nu är det ju tydligt stopp i röret under golvet då det står vatten i röret enligt bild i inlägg #4. Men har du testat att stoppa slangen i samma bild i en hink och spolat vatten i handfatet för att se om det funkar så långt? Det KAN ju vara stopp även ovan golvet...
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Köp inte en rensvajer, häll inte i grejjer som inte ska vara i avloppet, såga inte upp golvet. Ring ut en spolbil för 1600:- + moms som kommer dit, rensar avloppet ordentligt, spolar och suger rent så har du ett fungerande avlopp utan skador sedan.

Och till alla andra, glöm inte underhållsspola era fastigheter var 10e år för längre livslängd och hållbarhet (y)
Varför skall man betala 2000kr för något trivialt som att rensa ett avlopp? En rensfjäder/rensmaskin har mig veterligen aldrig skadat ett avloppsrör.
Har du dåligt med jobb?
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Om felet uppstod efter att rörmokaren varit där och bytt proppen, så är det rimlgit att rörmokaren utan ksotnad fixar stoppet, särskilt om han tror att det kan bero på att han spillt silikon.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Varför skall man betala 2000kr för något trivialt som att rensa ett avlopp? En rensfjäder/rensmaskin har mig veterligen aldrig skadat ett avloppsrör.
Har du dåligt med jobb?
Skicka mej din mail så skall jag skicka över ett par 100 gb med filmer så kommer du se skillnaden på ett avlopp rensat med vajer kontra avlopp rensat med spol/fräsutrustning ;)

Och nä vi har att göra, vi är väldigt skonade i coronatiderna som väl är.
 
Men om något är tappat i röret, antingen av rörisen, eller i samband med att bottenventilen havererade. Då borde det vara risk att det bara trycks fast hårdare i röret om man kör med rensvajer. Det kanske borde filmas först, så man ser vad som behöver komma bort?
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Skicka mej din mail så skall jag skicka över ett par 100 gb med filmer så kommer du se skillnaden på ett avlopp rensat med vajer kontra avlopp rensat med spol/fräsutrustning ;)

Och nä vi har att göra, vi är väldigt skonade i coronatiderna som väl är.
Eftersom ursprungsfrågan är löst kanske vi kan spinna vidare på intressantare frågor.

Hur ser du på denna typ av spolslang till högtryckstvätten? Har en trefastvätt med bra drag i men inget att spola rören med idag.

https://www.proffsmagasinet.se/mask...rengoringslang-140-bar-easy-lock-20-m-2440151
 
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Skicka mej din mail så skall jag skicka över ett par 100 gb med filmer så kommer du se skillnaden på ett avlopp rensat med vajer kontra avlopp rensat med spol/fräsutrustning ;)

Och nä vi har att göra, vi är väldigt skonade i coronatiderna som väl är.
Tackar för erbjudandet. Men jag klarar mig fint med att avloppet fungerar. Var fjärde år ungefär tar jag fram den gamla Ridgid maskinen och skickar jag ut ca 20 fjäder med rotskärare för att rensa bort stoppet som blivit pga. en gigantisk alm som fått för sig att skicka in sina rötter i en rörskarv. Troligen skarven mellan min relinade ledning och kommunens avlopp. Lite kul syssla att se när det far iväg med ett slump i ledningen :rofl:
Spelar ju ingen roll om avloppet är skinande blankt invändigt, det duger att skiten tar sig fram :poop:
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Jag har fått problem om ett avlopp stått oanvänt ett tag, skit torkar och fastnar.

Så om detta handfat inte användes på ett tag så kanske det var anledningen till stoppet,
och då borde rensband lösa upp stoppet rätt bra.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Rörfirman har beslutat att röret måste filmas och spolas. Tydligen något hårt som sitter fast i avloppsröret under vattenröret. Alltså inte små plast- eller silikonbitar, tror dem.

I min Brf tror man att det handlar om byggmaterial (vid renovering i lägenheten ovanför min förra året) som någon hantverkare slängt i avloppsrören förra året är orsaken bakom proppen. För det är tydligen dålig avrinning på hela stammen. Jag bor längst ner och grannarna I våningarna rakt ovanför mig Har också klagat på dålig avrinning - om än inte den katastrof det varit hos mig i veckan.

Det blev också en vattenläcka i lägenheten ovanför min häromåret, en läcka som sträckte sig ner till mitt skafferi. Orsaken då var att papper fastnat i avloppsrören i duschrummet ovanför min dusch.

Redan betalat nästan 5 000 sek för installation av ny avloppsventil och fastsättande av handfat i tvättställsbänk - just nu till ingen nytta pga stoppet.

Sjukt vad det kan kosta - men detta måste gå på garanti från rörfirmans sida eller på Brf:en.
 
C
P Pelle Ebertsson skrev:
Jag bor längst ner och grannarna I våningarna rakt ovanför mig Har också klagat på dålig avrinning - om än inte den katastrof det varit hos mig i veckan.
Aj aj aj, längst ner på en stam i ett flerbostadshus och begynnande stopp = läge för föreningen att åtgärda akut.
Stor risk för att det blir ordentligt stopp inom kort och då får du upp allt vatten från stammen i ditt badrum och i värsta fall blir halva lägenheten vattenskadad. Otroligt viktigt att underhållsspola och hålla koll och åtgärda direkt vid minsta tecken på begynnande stopp i stammen.

Alla problem med stamledningarna skall naturligtvis BRF bekosta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pelle Ebertsson skrev:
Rörfirman har beslutat att röret måste filmas och spolas. Tydligen något hårt som sitter fast i avloppsröret under vattenröret. Alltså inte små plast- eller silikonbitar, tror dem.

I min Brf tror man att det handlar om byggmaterial (vid renovering i lägenheten ovanför min förra året) som någon hantverkare slängt i avloppsrören förra året är orsaken bakom proppen. För det är tydligen dålig avrinning på hela stammen. Jag bor längst ner och grannarna I våningarna rakt ovanför mig Har också klagat på dålig avrinning - om än inte den katastrof det varit hos mig i veckan.

Det blev också en vattenläcka i lägenheten ovanför min häromåret, en läcka som sträckte sig ner till mitt skafferi. Orsaken då var att papper fastnat i avloppsrören i duschrummet ovanför min dusch.

Redan betalat nästan 5 000 sek för installation av ny avloppsventil och fastsättande av handfat i tvättställsbänk - just nu till ingen nytta pga stoppet.

Sjukt vad det kan kosta - men detta måste gå på garanti från rörfirmans sida eller på Brf:en.
BRF:en är ansvarig för gemensamma avloppsledningar i fastigheten. Så är det stopp i dem så är det de som ska åtgärda och betala. Ring förvaltare och ordförande nu så att du inte åker på kostnaden. Är det stopp i din egen lägenhets avloppsgroda så kan det vara du som ska bekosta det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu var rörfirman här. Tydligen massa rost som lossnat och stoppat upp vattnet helt i våra gamla avloppsrör (40’ tjocka).

De säger att sådant inte sker lika ofta med moderna 50’-rör. Vårt flerbostadshus är från 1920-talet och jag vet inte om andra boende/Brf:en genom åren bytt rör.

Men att rost faller av och orsakar stopp låter inte bra?
 
Staffans2000
P Pelle Ebertsson skrev:
Men att rost faller av och orsakar stopp låter inte bra?
Det har jag aldrig hört talas om. Att järnrör rostar, är inget nytt, men att det trillar ner stora sjok, låter mysko. Möjligen kör firman en fulis, för att slippa stå för sitt eget fippel.

Staffan
 
Jag missuppfattade honom. Tydligen var det mycket rost - inte säkert att det fallit ned något. Men det blir ett problem när rosten bara växer från röret i små 40’-rör, säger han.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.