Ja så vaggar ingen jag sett tidigare. Kan vagga om linan ligger djupt. Men din ser ut att ligga uppe på. Stannar den i laddaren när den går hem? När den går ut igen, när gör den det? Bara när du manuellt kör hem den?
 
Den har vaggat så sen dag 1... Den vaggar på liknande sätt över hela tråden... Även där tråden ligger spikrakt eller där den ligger lite mindre sträckt.
Tråden ligger ovanpå.
Den stannar INTE alltid i laddaren. Jag skulle påstå att den stannar i laddaren 50 % av tillfällena. Resten så "missar den laddstationen" och åker ännu i ett varv i slingan för att leta upp laddstationen...
 
Tror du det är någon mening med att köra in en USB-uppdatering av programvaran? Jag förstår inte om någon av er andra har fått en OTA-uppdatering (som jag fick)?
 
T tobbbias skrev:
Den har vaggat så sen dag 1... Den vaggar på liknande sätt över hela tråden... Även där tråden ligger spikrakt eller där den ligger lite mindre sträckt.
Tråden ligger ovanpå.
Den stannar INTE alltid i laddaren. Jag skulle påstå att den stannar i laddaren 50 % av tillfällena. Resten så "missar den laddstationen" och åker ännu i ett varv i slingan för att leta upp laddstationen...
prova att justera om laddaren. lutning eller nåt. verkar som den missar blecken eller nåt.
 
MeanMike MeanMike skrev:
prova att justera om laddaren. lutning eller nåt. verkar som den missar blecken eller nåt.
Jag har försökt ändra placeringen några gånger... Alltså under de veckor jag har haft den. Men det blir inte mkt bättre. Vet inte om det är "för hårt" för den eftersom jag har plattor där laddaren står. Kanske ska klippa ut en bit av en matta eller något och lägga framför... Eller så får jag flytta ut allt på gräsmattan. Men då förstörs lite av hela grejen då jag har installerat ett uttag och byggt ett tak för den där den står... :sweat:
 
T tobbbias skrev:
Jag har försökt ändra placeringen några gånger... Alltså under de veckor jag har haft den. Men det blir inte mkt bättre. Vet inte om det är "för hårt" för den eftersom jag har plattor där laddaren står. Kanske ska klippa ut en bit av en matta eller något och lägga framför... Eller så får jag flytta ut allt på gräsmattan. Men då förstörs lite av hela grejen då jag har installerat ett uttag och byggt ett tak för den där den står... :sweat:
Ok förstår det. Men kolla vad som gör att den går direkt ut igen. Varför den missar. Annars är det fel på den. Se på när bäcken träffas
 
Jag har kikat och den stannar ju några sekunder innan den drar iväg igen... Väldigt konstigt.

Men de ggr som den inte stannar alls så har den liksom var lite för snabb så den hinner väl inte känna av att båda blecken har blivit aktiverade utan den bara kör på och åker ut på andra sidan. Den har liksom lite för hög hastighet för sitt eget bästa. Finns det någon inställning för att göra den långsammare? :crysmile:
 
T tobbbias skrev:
Jag har kikat och den stannar ju några sekunder innan den drar iväg igen... Väldigt konstigt.

Men de ggr som den inte stannar alls så har den liksom var lite för snabb så den hinner väl inte känna av att båda blecken har blivit aktiverade utan den bara kör på och åker ut på andra sidan. Den har liksom lite för hög hastighet för sitt eget bästa. Finns det någon inställning för att göra den långsammare? :crysmile:
Hehe nä det vore första gången nån ville det......låter som den inte är frisk.
 
  • Ledsen
tobbbias
  • Laddar…
@tobbbias Det som får mig att tveka på om den märker laddaren är att när den stannar till så börjar inte den gröna lampan blinka (vilket den ska göra för att ladda). Som @MeanMike säger kan det vara så att den missar laddblecken. Jag hade problemet när min laddplatta var fastspänd mot underlaget att den var konvex i mitten pga underlaget. Och jag var förvånad hur lite böjning som krävdes för att robotens bleck skulle missa laddblecken med en hel centimeter. Har du kollat att den får kontakt?
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
@tobbbias har du kollat att du har satt slingan rätt på in och utgångarna i laddstationen? Undrar om det där vaggandet beror på att sen tror att zonen är på andra sidan tråden eller nåt... bara spekulation. Att lampan lyser grönt är bara en garanti för att tråden inte är bruten inte att den går åt rätt håll.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
E Einie skrev:
@tobbbias Det som får mig att tveka på om den märker laddaren är att när den stannar till så börjar inte den gröna lampan blinka (vilket den ska göra för att ladda). Som @MeanMike säger kan det vara så att den missar laddblecken. Jag hade problemet när min laddplatta var fastspänd mot underlaget att den var konvex i mitten pga underlaget. Och jag var förvånad hur lite böjning som krävdes för att robotens bleck skulle missa laddblecken med en hel centimeter. Har du kollat att den får kontakt?
Intressant, jag har absolut inte undersökt kupigheten hos laddstationen. Det skulle kunna vara en grej. Jag ska även ta och raspa upp ytan lite på blecken för att se till så det inte är någon beläggning på dem.

Men som sagt , den hittar basen åtminstone varannan gång, så jag tror inte höjden iaf ska vara något problem.

Angående om det är fel kopplat så tror jag inte det. Instruktionerna och själva basen är gjord på ett sådant sätt att det nästan är omöjligt.
Men jag ska fortsätta filura på vad som kan vara fel.
Det är ju hur som helst inte jättetungt att lyfta tillbaka den till basstationen de ggr som han kört förbi och blivit stående med soppatorsk. Det som egentligen blir problemet är att det blir spårmärken i gräsmattan till slut när den kör onödigt många varv runt runt slingan. Tack iaf för tipsen(y)
 
Testa och ändra lutning, kolla kupigt, osv , osv.
Ställ bara klipparen 3 meter innan och kör hem. Stoppa efter om den missar, justera o testa igen.
Vaggande däremot är konstigt
 
I torsdags var jag hemma och vabbade. Noterade då att Harold gick ut och kantklippte hela varvet enligt schema trots att det regnade. Nu står han visserligen under tak, men borde inte klippningen avbrutits pga regn?
Efter fullbordad kantklippning stannade han i laddstationen.
 
Smart grabb. Kolla först läget o sen stanna inne. Ai på högsta nivå!
 
MeanMike MeanMike skrev:
Smart grabb. Kolla först läget o sen stanna inne. Ai på högsta nivå!
Jo, men han kantklippte runt hela gräsmattan.
Är det smart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.