elisa_82 skrev:
men nu kan man ångra köpet?? alltså pga blev arbetslös ?? hur mycket betalar man till säljare??
Detta ska man undvika i det längsta. Det kan bli mycket dyrt för dig som avhoppare.

Du kan förlora ev. handpenning, dessutom kan du få betala mellanskillnaden på ert kontraktspris och pris som säljaren lyckas sälja det för till annan spekulant + nya mäklare kostnader.

Säljaren behöver inte anstränga sig att sälja till högsta pris utan ta första bästa bud han får. Du får betala mellanskillnaden utan att ha kontroll över processen.

Jag vet att det finns f.d mäklare här på forat. Hoppas dom kan ge en kommentar för att bekräfta eller dementera det jag skrivit....
 
Roland53, det du skriver stämmer.

Det billigaste i ditt läge är nu att genomföra köpet, men förbereda så snabbt du kan en vidare försäljning, dvs ett transportköp. Då slipper du i alla fall lagfartskostnaden. Mäklaren kan hjälpa dig med informationen.

Finns ju även möjlighet att be mäklaren fråga övriga budgivare om det fortfarande finns intresse. Kan kanske vara så att någon är beredd att betala 2.100', så kan du erbjuda dig att stå mellanskillnaden på 30'.

Juridiskt kan du inte ta dig ur kontraktet utan skadeståndsanspråk, men spelar du med öppna kort och PRATAR med mäklare och säljare istället för att leta anledningar att kunna bryta, brukar de flesta situationer lösa sig.
 
MSjöström.... vad gäller vid transportköp med ansvar fel i fastighet? Man har ju egentligen bara ägt huset i några timmar?

För det är väl så, att om man ska slippa lagfartskostnaden så skall transportförsäljningen dateras samma dag som man köper fastigheten eller finns där en frist? I så fall hur lång är denna frist?
 
För transportköp gäller samma felregler som vid vanlig försäljning, dvs säljaren ansvarar. Denne kan dock i sin tur gå på föregående säljare.

Transportköp kan genomföras under förutsättning att försäljningen sker på oförändrade villkor inom 3 månader från första köpets fullbordan.
 
nähe det är bäst att genomföra köpet , jag hade läst någonstans om att köpare kan dra sig om inte beviljat lån men det är kanske innan skriver kontrakt??!!. så det bästa är bäst att genomföra köpet och fixa badrummet och bita på sura äpplet, men badrummet är inte så stor det är bara 3,22 x 1,40 m kanske vi kan söka rot avdrag så blir inte så himla dyrt!? tvättstuga också är jätte liten kanske vi gör den på sommar be vänner hjälpa till.


vi har faktiskt inte hittat billigare än så som var intressant men jag såg att köpare hade köpt huset för 2 år sen jätte billigt men gjorde om vardagsrummet till en sovrum till kanske därför ?!

kan ni hjälpa mig att räkna ungefär hur mycket skulle kosta att göra den här renovering 2012??

1- ny torktumlare
2- ca 7 rums innerdörr
3 - golvet laminat nedreplan
4-nytt tapeter
5- taket till sovrummet men vet inte om det är bara 1 eller alla?!
6- inglasad ute rum
7- svart kök
8- målning där det behövdes.
9 ny vitlaserad parkett trappor ,överplan
alltså detta har säljare gjort skulle vilja veta hur mycket skulle kosta! fast det står att överplan är vitlaserad parkett men jag tror det var laminat där också? ska skicka bilden.!
 
golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I vilket syfte vill du att vi ska ge ett ca pris på en gammal renovering!!??

Det är ju det pris som begärts och överenskommit vid ert köp som är intressant.

Vad säljaren köpt huset för eller lagt ner i renoveringar är ju hans bekymmer och det är han som deklarerar för sin vinst eller förlust?

För övrigt så ser det fräscht och fint ut åtminstone på den bild som du skickat, så jag tycker du ska glädjas och inte bara se problem. Gör renoveringarna som ni önskar i den takt som er ekonomi orkar med.
Lycka till :)
 
tack :)jo fräscht är den faktiskt nästan allt som nytt , men dem dära dolda felen är problem. man vet inte hur mycket skulle kosta oss blir det för mycket blir den rätt dyrt, och att köpa hus är inte det lättast man gör så jag är lite oroligt :eek:
men hoppas att blir bra efter flyttning.
 
Sluta oroa dig, det ger bara magont och inre stress i onödan.

Köp en billig duschkabin på blocket o släng in så länge. Spara sen ihop så ni kan få badrummet renoverat ordentligt.

Man ska glädjas vid sitt första husköp, visst det är pirrigt men jäklit kul!

Ni kan ju ta renoveringen i tvättstugan som ett litet roligt projekt, och sen efteråt vågar ni kanske renovera badrummet själv med:) Finns ingen skönare känsla som husägare att kunna säga att man gjort det själv:)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
elisa_82 skrev:
tack :)jo fräscht är den faktiskt nästan allt som nytt , men dem dära dolda felen är problem. man vet inte hur mycket skulle kosta oss blir det för mycket blir den rätt dyrt, och att köpa hus är inte det lättast man gör så jag är lite oroligt :eek:
men hoppas att blir bra efter flyttning.
Vilka dolda fel? :)
Fel man känner till vid köpet kan aldrig vara dolda.
Fel som hittas - eller borde hittats - vid en jordabalksbesiktning är inte heller dolda.
Att inte besikta innebär alltså inte att de felen helt plötsligt blir dolda fel.

Om badrummet är nygjort, och man använt matta som fuktspärr bör det gå att reparera golvbrunnen och återställa fuktspärren lokalt.
 
E elisa_82 skrev:
Hej! äntligen fick starta inlägg!

Vi var intresserad av ett hus för att jag ska vara ärligt så när jag såg huset i hemnet jag sa att vi betalar 2 200 000, alltså 100000 mer än utgångspris, jag vet inte varför men kanske för att vi hade tittat på ett annat hus som var lite större och utgångspris var 2 800 000 fast det är mer populärt område än denna.

men sen när vi var på visning jag sa till min man att det verkar små vardagsrummet o sovrummet men han sa att dem är bra!

i alla fall vi budade på huset men det ståd på besiktningen vattenskada golvbrunnen och att säljare har kontaktad försäkringen.
men min man budade utan att veta vad har dem får för besked ange vattenskada!! budet var uppe till 2 170 000 och det gick jätte fort , redan från andra dagen hade dem lagt bud! kanske för att säljare hade bråttom dem hade redan köpt hus!

5 dagar efter vissning ringde jag mäklare och frågade om vattenskada!! hon sa att köpare får 20 000 kr från försäkring eller så försäkringen fixa vattenskadan och river ner badrummet men köpare betalar för tätskikt,

vi hade då högsta bud och mäklare sa att hon skulle ringa oss för att vi har vunnit bud.:eek:

jag blev jätte oroligt tänkte på om vi gjorde rätt eller ej! kanske vi har betalat för mycket?

säljare o mäklare sa att det är bara golvet som behöver , men besiktningsman sa även vägar. men sen dem hade pratat med honom och han sa till oss att om man vill så det är bara golvet!

i alla fall jag sa ok vi köper huset men - 100 000 och dem vilje inte och då vi avstå, dem sa att någon annan har betalat 2 160 000 var ska sälja mindre?? ok gick vi

sen efter att dem har kontaktat dem andra budgivare ingen vilje köpa huset för utom bara en som gav 2 100 000 alltså + 5000 kr åt över utgångspris. - han får 20 000 från försäkring.


efter 2 dagar mäklare ringde till min man och sa att det behöver inte så mycket pengar att fixa blblblbl i alla fall han sa att dem går ner i priset ok hur mycket 20 000 till:mad: here gud tänkte jag bara 20 från 100 till 20 , men säljare vilje inte dem sa att dem tar en jacuzzi som fanns i trädgård. vi sa nej.
det som jag mig irriterad är att dem förhandlade med honom från första budet inte nuvarande då som var 2 100 000. alltså vi fick huset för 2 150 000 - 20= totalt 2130 000.

vad tycker ni har mäklare lurat oss?? kan vi försöka förhandla nu vi har redan skrivit kontrakt och betalat handpenningen. dem har sagt att badrummet behöver renovera bara golvet , men om dem som fixar badrummet säger att den måste renovera helt!
Badrummet brukar vara väldigt dyrt att bygga/renovera, så 20.000 kr från försäkringen räcker inte så långt, det kanske kostar 100.000 kr, men då kan ni kanske få ett bättre badrum med era egna favoritfärger i kakel och klinker och golvvärme, som är jätteskönt och håller golvkonstruktionen torr. Jag skulle nog byta även väggarna, eftersom den gamla vedertagna metoden med "dubbelgips" med kartong-baksida möglar, så jag skulle använda våtrumsgips + en plywood-skiva bakom, så att det blir ett stadigt underlag och skruva i och utan kartongbaksida. Material och metoder i badrum har varierat med tiden och de äldre lösningarna anses numera felaktiga. Så satsa på ett nytt och fint badrum, även om det kostar lite extra. Anlita ett proffsigt företag också!
 
H Harrison skrev:
Badrummet brukar vara väldigt dyrt att bygga/renovera, så 20.000 kr från försäkringen räcker inte så långt, det kanske kostar 100.000 kr, men då kan ni kanske få ett bättre badrum med era egna favoritfärger i kakel och klinker och golvvärme, som är jätteskönt och håller golvkonstruktionen torr. Jag skulle nog byta även väggarna, eftersom den gamla vedertagna metoden med "dubbelgips" med kartong-baksida möglar, så jag skulle använda våtrumsgips + en plywood-skiva bakom, så att det blir ett stadigt underlag och skruva i och utan kartongbaksida. Material och metoder i badrum har varierat med tiden och de äldre lösningarna anses numera felaktiga. Så satsa på ett nytt och fint badrum, även om det kostar lite extra. Anlita ett proffsigt företag också!
Gammal tråd som du väckte liv i ;)
Vanliga gipsskivor är godkända i våtrum idag.
Inget som möglar om du inte har en läcka och har du en läcka så mår inte resten av huset bra ändå.
 
H Harrison skrev:
Badrummet brukar vara väldigt dyrt att bygga/renovera, så 20.000 kr från försäkringen räcker inte så långt, det kanske kostar 100.000 kr, men då kan ni kanske få ett bättre badrum med era egna favoritfärger i kakel och klinker och golvvärme, som är jätteskönt och håller golvkonstruktionen torr. Jag skulle nog byta även väggarna, eftersom den gamla vedertagna metoden med "dubbelgips" med kartong-baksida möglar, så jag skulle använda våtrumsgips + en plywood-skiva bakom, så att det blir ett stadigt underlag och skruva i och utan kartongbaksida. Material och metoder i badrum har varierat med tiden och de äldre lösningarna anses numera felaktiga. Så satsa på ett nytt och fint badrum, även om det kostar lite extra. Anlita ett proffsigt företag också!
Att demontera all inredning och sedan montera tillbaka allt efteråt kostar många timmars arbete. 20.000 kr är ingenting, när det gäller en badrumsrenovering efter en fuktskada.
 
Jag
A Argastesnickaren skrev:
Gammal tråd som du väckte liv i ;)
Vanliga gipsskivor är godkända i våtrum idag.
Inget som möglar om du inte har en läcka och har du en läcka så mår inte resten av huset bra ändå.
Jag har våtrumsminerit i mitt badrum. En jävligt ilsken snickare renoverade mitt badrum och sa: "Dubbelgips är det enda rätta i ett badrum", men jag stod på mig. Han sa att ett badrum håller i 12 år, men mitt har hållit redan i 22 år. Han glömde handfatsavloppet, det bev ingjutet och han sa "lägg under en hink". Han gjöt in givaren till golvvärmen, så den går inte att byta om den går sönder. Både rörmokaren och elektrikern skakade på huvudet och sa att jobbet inte var OK och tyckte att jag skulle hålla inne 10% av priset.
 
M
A Argastesnickaren skrev:
Gammal tråd som du väckte liv i ;)
Vanliga gipsskivor är godkända i våtrum idag.
Inget som möglar om du inte har en läcka och har du en läcka så mår inte resten av huset bra ändå.
Jepp. Men våtrumsgips är bättre och vi pratar hundralappar i prisskillnad på ett färdigt badrum...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.