Hej,

Nyinflyttad och stör mig på en innerdörr som tar i lite i golvet nedtill på ena sidan bara.

Jag hängde av dörren o det verkar som att själva infästningen på dörren glappar. Har 2
Bilder.. detta gör i sin tur att dörren hänger lite snett. Började läsa på lite kring detta på detta forum, det pratas mycket om gamla o nya sätt att fästa dörrar.

kan det vara så att man här slängt på nya dörrar i gamla infästningar, med sådana här
Dörrar brukar man om jag inte minns fel trycka in dörren i ett fäste som sitter i karmen. Svårt att förklara bättre,
Host host :)
 
  • Hand som pekar på en dörrinfästning som glappar, vilket orsakar att dörren hänger snett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand som visar en dörr med en glappande gångjärnsinfästning på en innerdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Thomas Holm skrev:
Dörrar brukar man om jag inte minns fel trycka in dörren i ett fäste som sitter i karmen.
Det är väl ett sånt fäste du har här? Lyft på flärpen så ska det gå att skjuta ut den utan att lyfta bort gångjärnet. Mina är liknande men ser inte samma (har 3 olika sorter på dörrarna hemma; alla fungerar på ungefär samma sätt).
 
Det ser ut som att delen som sitter i dörren inte är tillräckligt intryckt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är väl ett sånt fäste du har här? Lyft på flärpen så ska det gå att skjuta ut den utan att lyfta bort gångjärnet. Mina är liknande men ser inte samma (har 3 olika sorter på dörrarna hemma; alla fungerar på ungefär samma sätt).
S sjoelund skrev:
Det är väl ett sånt fäste du har här? Lyft på flärpen så ska det gå att skjuta ut den utan att lyfta bort gångjärnet. Mina är liknande men ser inte samma (har 3 olika sorter på dörrarna hemma; alla fungerar på ungefär samma sätt).
Ja verkar finns lite varianter :) På mina gamla dörrar satt själva flärpen fast i karmen. Dvs. gick inte att häkta av. Tänkte att detta kanske är någon specialvariant som säckat ihop med åren.
 
Immobil Immobil skrev:
Det ser ut som att delen som sitter i dörren inte är tillräckligt intryckt.
Hej jo den är intryckt ordentligt, däremot glappar den. Som du säger det ska väl typ säga klick o sen ska den sitta fast. Det kanske är fästet på dörren som blivit kasst. Får jämföra med någon annan dörr i huset helt enkelt. Tack för svar.
 
T Thomas Holm skrev:
Hej jo den är intryckt ordentligt, däremot glappar den. Som du säger det ska väl typ säga klick o sen ska den sitta fast. Det kanske är fästet på dörren som blivit kasst. Får jämföra med någon annan dörr i huset helt enkelt. Tack för svar.
Jag har haft fästen jag bytt ut med åren; vissa blir kassa. Jag har mest köpt en variant med skruv istället för flärp när de gamla suttit löst.
 
Hej, Jag borde givetvis tittat på resten av husets dörrar. Alla dörrar glappar i infästningen på samma sätt. Dvs det gör att dörrarna hänger ngt snett. Men på övriga ställen är marginalen tll golvet större.(Man har fipplat med ringar på alla fästen för att få till det hela så bra det går.) Misstänker att parkett i detta rum är lagt på tidigare golv därav skillnad. så antingen fixa golv eller såga av lite av dörren tänker jag.

Tack för att jag fick bolla mina problem med er!!
 

Bästa svaret

Det är en "gammal" karm men dörr med "nya" gångjärn.Istället för att byta karm kan man köpa ny dörr som har gångjärnsfästena på samma ställe som "gamla" karmar, då kan det bli lite glapp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.