T
Jag vill plantera buxbom runt fasaden. Det kommer bli ca 20 st med ca 1,10m mellan varje. Tänkte sedan lägga vit sten ovanpå.

Måste man gräva ett dike och fylla med jord som man planterar en häck. Eller kan kan plantera dem i kruka rakt ner i singlet?

Tänker mig liknande det här (bildena är lånade från nätet)

Buxbomplantering längs en husfasad med vit sten och stenplattor som kant, intill en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Buxbom planterade i grå stenbädd längs en stenlagd kant med granitkantsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Om du har dem kvar i krukor så kommer de fort att bli torra så du får springa och vattna varje solig sommardag.

Ska de klara sig mer normalt behöver de väl snarast 40-50 cm djup jord och sen jord en bit utanför själva plantans yttermått (storlek som färdigväxt).
 
T
Och tack för tipset. Då är det lika bra att gräva ner dem med andra ord.
 
Claes Sörmland
Gräv ett dike för att luckra befintlig jord men fyll det inte med ny jord och särskilt inte sån där mullrik påsjord. Då får du bara en jättekruka där vattentransporten till omgivande mark inte fungerar, resulatet är torka och vattningskrav för fina plantor. Mulljorden sjunker dessutom när den bryts ned över åren.

Använd den befintliga mineral jorden, buxbom trivs särskilt bra i lerjord så råkar det finnas lera i jorden desto bättre. Men de växer i det mesta iklusive sandiga och grusiga jordar. Men mer gödsel krävs då.
 
T
Dom kommer stå i singel, alltså ingen tidigare jord där. Räcker det att gräva ett 50 cm djupt hål lika stort som buxbomen?
 
  • Gilla
Aacici88
  • Laddar…
BirgitS
Nej, då kommer ju jorden att fort blandas med singeln när det regnar eller du vattnar så att buxbomen snart knappt har någon jord.
 
Jag vet inte var du bor men här i södra delen av landet har buxbomssjukan spritt sig. Kyrkogårdarna har fått extra allvarliga (och kostsamma angrepp). Det har visat sig att buxbomshäckar som står i grus är mer mottagliga för sjukdomen - förmodligen för att det blir för varmt/torrt för rötterna. Det finns angrepp i mitt närområde men mina buxbomar (jag har mycket) klarat sig utmärkt där de står med gräs runt. Trots den extremt torra sommaren med kommunalt bevattningsförbud har mina planteringar klarat sig utmärkt i söderläge. Men gräsmattan är gul.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.