Jag bor i ett hus med källare och en bostadsvåning. Jag vill dra dubbla nätverkskablar från källaren (där fibern går in) så att dom kommer upp i kontoret i bostadsdelen. I kontoret sätter jag ett dubbelt Schneider utanpåliggande nätverksuttag på väggen. Hur borrar jag enklast ett hål i taket i källaren (= golvet i kontoret) så att jag hamnar rätt?

Problemet är att jag måste borra precis intill väggen och har svårt att komma åt. Jag har en bra borrhammare som kan användas till detta och långa borrar. Kan tillägga att väggarna är leca mjukbetong. Taket/golvet är betongplattor ca 60 cm breda. Har hört att man kan borra mitt emellan dessa eftersom det inte finns armering där. Bilden är tagen nerifrån källaren.

Kan man göra detta på något finurligt sätt?

Vy från källaren mot en betongvägg och tak med synliga skarvar som indikerar betongplattornas bredd, diskussionsämne för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta är alltid knepigt och det finns en risk att väggarna är olika tjocka om det är påbyggda på övervåningen eller du har källarvägg på undervåningen och en enklare version på övervåningen. Mät och mät flera gånger så du är säker på var du hamnar. Ligger väggarna helt i liv är det näst intill omöjligt att få det mot väggen på båda våningarna men det går. Du kommer ju behöva ett relativt stort hål för 2 kablar och då kan man ev borra så man kommer lite sett på andra sidan men såpass att man ser hålet och då borra från det hållet oxå.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Detta är alltid knepigt och det finns en risk att väggarna är olika tjocka om det är påbyggda på övervåningen eller du har källarvägg på undervåningen och en enklare version på övervåningen. Mät och mät flera gånger så du är säker på var du hamnar. Ligger väggarna helt i liv är det näst intill omöjligt att få det mot väggen på båda våningarna men det går. Du kommer ju behöva ett relativt stort hål för 2 kablar och då kan man ev borra så man kommer lite sett på andra sidan men såpass att man ser hålet och då borra från det hållet oxå.
Tack för ditt svar. Jag har tänk något liknande. Hur vore det om jag skulle borra ett mindre hål rakt upp ca 5 cm från väggen? Då skulle jag ha en referenspunk att utgå ifrån när jag mäter och borrar det riktiga hålet. Sedan finns det ju alltid husfix om man vill täta. Till saken hör också att jag ska lägga nytt golv (laminat) på kontoret så det spelar ingen roll om jag borrar igenom det gamla.
 
Jag gjorde typ likadant i mitt hus, dock bökigare valv än ditt, med både el och framförallt värmerör i valvet. Men jag tog en lång borr i den minsta dim jag hade och borrade uppifrån och ner istället som pilothål.
Gick bra, men mät o mät o mät innan du börjar borra!
Men man måste alltid kalkylera in en viss risk.
 
är du säker på att det är betongvalv, liknar siporexvalv
 
  • Gilla
Jan Ehn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.