Hej. Roligt med lite uppföljning så här 11 år senare

Så här ser det ut nu. Jag har några lärdomar jag kan dela med mig av:

1. 21x14x14 stenarna ligger stabilt. Med långsidan upp. Det gick utmärkt att lägga en smal duk på leran, med några cm stenmjöl för att väga av, En rejäl klubba körde jag med. Stenarna har inte rört på sig. Med undantag för närmast Thujan. Den växer groteskt och knuffar stenarna i sidledd. Orkar man gräva ur lite till så tror jag 5cm 0-18 skulle kunna underlättat att lägga i våg.

2. Kör man handjagare så får den inte så bra fäste på stenarna

3. Grässulan växer på höjden. Med tiden så kommer gräset höja sig över stenarnas nivå

4. Man slipper inte trimmern/kantskärning. Gräset lägger sig och växer åt sidan över stenarna, så att gräsklipparen Inte kommer åt dem

5. Där jag hade stengång med kant mot gräset så lade jag en rad 5x11x21-stenar med jordfuktad betong under. Detta blev inte bra. Stenarna blev upptryckta när tjälen kom så betongen sprack och stenarena reste sig ngn cm över resten av plattorna. Skulle lagt 21x11x11 istället

vänligen
 
  • Välunderhållen trädgård med grön gräsmatta, stenkanter, pergola och gungställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Deenyze och 16 till
  • Laddar…
Hej! Jag tänkte också lägga 21x14x5 cm sten mellan gruset och gräsmattan. Jag har vanlig gjuten platta på mark med kantelement. Hur mycket singel ska man lämna mellan plattan och kantstenen för att det ska behålla sin funktion (dränering) och för att det ska se bra ut? Kan 20 cm vara lämpligt?

En kantsten ligger på en singelyta 20 cm från en husvägg med synlig grundplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ligger stenen 20 cm från sockeln.
 
Hej. Jag har lagt hela vägen in till kantelementen. Plattorna leder ju vattnet bort från huset. Det som inte rinner ner i fogarna
 
S sventamyra skrev:
Hej. Jag har lagt hela vägen in till kantelementen. Plattorna leder ju vattnet bort från huset. Det som inte rinner ner i fogarna
Hmm, det kanske är en idé! Jag tänkte att man måste ha grus öppet längst in mot huset, men när jag tänker närmare på det är det väl lika bra att leda bort vattnet från huset med sten som lutar svagt ut från huset. Någon som kan komma på någon anledning varför det inte skulle fungera?
 
H
R rsa skrev:
Hmm, det kanske är en idé! Jag tänkte att man måste ha grus öppet längst in mot huset, men när jag tänker närmare på det är det väl lika bra att leda bort vattnet från huset med sten som lutar svagt ut från huset. Någon som kan komma på någon anledning varför det inte skulle fungera?
Om det inte finns någon takfot som sticker ut så bidrar markstenen intill väggen att regnvatten stänker mot fasaden. Singel längst in styr undan en del av det. Har man inte träfasad kanske det är skitsamma. För och nackdelar med båda alternativen.
 
  • Gilla
rsa
  • Laddar…
S sventamyra skrev:
Hej. Roligt med lite uppföljning så här 11 år senare

Så här ser det ut nu. Jag har några lärdomar jag kan dela med mig av:

1. 21x14x14 stenarna ligger stabilt. Med långsidan upp. Det gick utmärkt att lägga en smal duk på leran, med några cm stenmjöl för att väga av, En rejäl klubba körde jag med. Stenarna har inte rört på sig. Med undantag för närmast Thujan. Den växer groteskt och knuffar stenarna i sidledd. Orkar man gräva ur lite till så tror jag 5cm 0-18 skulle kunna underlättat att lägga i våg.

2. Kör man handjagare så får den inte så bra fäste på stenarna

3. Grässulan växer på höjden. Med tiden så kommer gräset höja sig över stenarnas nivå

4. Man slipper inte trimmern/kantskärning. Gräset lägger sig och växer åt sidan över stenarna, så att gräsklipparen Inte kommer åt dem

5. Där jag hade stengång med kant mot gräset så lade jag en rad 5x11x21-stenar med jordfuktad betong under. Detta blev inte bra. Stenarna blev upptryckta när tjälen kom så betongen sprack och stenarena reste sig ngn cm över resten av plattorna. Skulle lagt 21x11x11 istället

vänligen
Skulle du med facit i hand fixa en annan lösning för gräsmattekanten mot rabatt? Tänker på det här med att handjagaren inte greppar och att du ändå måste kantskära?

/Karl
 
K Karl V skrev:
Skulle du med facit i hand fixa en annan lösning för gräsmattekanten mot rabatt? Tänker på det här med att handjagaren inte greppar och att du ändå måste kantskära?
/Karl
Hej
Nej, även om det inte blir så fantastiskt underhållsfritt som man kanske hoppades, så är det trevligt att ha en kant för gräsklipparen.
Kör numera en eldriven cylinderklippare, den slirar inte alls.
Kör med trimmer var fjärde, femte gång kanske. Drar med en morakniv nån gång om året där mattan växer som bäst.
/S
 
  • Gilla
Karl V
  • Laddar…
Tack för svar!
 
Eftersom det återigen finns lite intresse för den här tråden så tänkte jag att jag kan dela med mig av ett foto på hur min lösning som jag gjorde för snart tre år sedan ser ut idag.

För mig blev det nergrävda stenar på stående med långsidan upp som jag tryckte ner i lite betong. Försökte först med bara sättsand, men eftersom stenarna ligger med långsidan upp så behövdes det lite betong i botten för att de skulle hålla sig på plats.

Stenkant längs trottoar, vita stenar, svart staket, gräs, nedrör, utomhus på dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
alkonaut och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.