Hej,

Är sugen på att fixa en värme/myskälla till uterummet främst. Första tanken kom till mig när jag såg en gammal hydrofor ligga hos grannen. Annat alternativ är att försöka hitta nån gammal kamin på blocket men det är ju roligt att bygga själv med. Jag tänkte elda med lampolja/liknande så inte för ved. Skorstenslös och lagom stor så det går att flytta den.

har ni några ståendes hemma som ni kan lägga upp bilder på för inspiration vore det toppen samt tips och råd om hur ni gjort dom.

hälsningar,
//Oskar
 
Vi testade att göra brännaren själv och då lade vi stenullsisolering i en burk och slog på lampolja. Funkade fint. Det kan ju vara roligt att få lågans storlek och form anpassad till kaminen.
 
B Bjober skrev:
Vi testade att göra brännaren själv och då lade vi stenullsisolering i en burk och slog på lampolja. Funkade fint. Det kan ju vara roligt att få lågans storlek och form anpassad till kaminen.
Låter som en bra idé. Har hittat en gammal kamin i gjutjärn som nog skulle kunna fungera. Borde kunna avge lite värme med tänker jag.
Hur justerar du lågans höjd?
 
O Oskpet skrev:
Låter som en bra idé. Har hittat en gammal kamin i gjutjärn som nog skulle kunna fungera. Borde kunna avge lite värme med tänker jag.
Hur justerar du lågans höjd?
Vi var rätt nöjda med lågan utan justeringar.
Bara en burk. Det var styvdottern som frågade mig om råd då hon ville göra prydnadseldar. Annars hade jag skärmat av med plåt för att begränsa förgasningen och reducera lågan. Tänk halvt lock på burken.
Vill man ha en gulare låga använder man oljebaserat bränsle och vill man ha klarare sotfri låga slår man i spritbaserat bränsle.
Mixa tills man är nöjd.
Experimentera med lufthål i burkens kant kanske.
Själv vill jag göra en smal avlång bordslykta men har inte kommit dit än.
 
Ny vändning! Fått nys om en äldre täljstenskamin i lagom mått som vi kan köpa till överkomligt Pris.
Jag undrar över hur den kommer må i vårt uterum som inte är isolerat och inte uppvärmt över tid. Kaminen kommer användas minst 1 gång/vecka och Max 3. Kommer kyla och fuktiga luft som blir i uterummet förstöra den alternativt kyla ner täljstenen så det inte blir bra när vi eldar i den då? Ska elda biobränsle som info.
Vet inte hur man ändrar rubrik tyvärr.
//Oskar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.