Hej,

Jag har grävt ner en PEM slang (25mm) som är tänkt att fördela vatten till en del av trädgården där jag tänker mig växthus, utekök samt bevattning av pallkragar samt gräsmatta. Nu tänker jag dra PEM till två-tre ytterligare delar av trädgården.

Mitt vattenutkast sitter precis när man går in till huset, så helst hade jag velat dra en slang till en fördelare som i sin tur fördelar ut till dessa fyra 25 mm PEM slangar.

Men jag hittar inte riktigt vad det är jag behöver. Jag var inne på denna: https://www.bauhaus.se/4-veis-krank...pIBtWbgjgKf5t2JmTTuc5mW5S9oAW_UxoCECwQAvD_BwE, men kan jag verkligen montera 25mm PEM på den? Och vad ska jag sätta för typ av slang mellan vattenutkastet och fördelaren?

Tack!
 
Backa bandet lite grann.. Vad har du för möjligheter och önskemål vid ditt utkast? Vill du verkligen koppla din bevattningsslinga på utkastet, eller vill du hellre skarva in dig direkt på röret bakom utkastet för att få bättre flöde/tryck ut i slingan (samt låta utkastet vara tillgängligt)?

Vad har du för utkastare annars? Är det bara gardena 1/2"-koppling eller har du en större gänga tillgänglig?
 
tensiden tensiden skrev:
Backa bandet lite grann.. Vad har du för möjligheter och önskemål vid ditt utkast? Vill du verkligen koppla din bevattningsslinga på utkastet, eller vill du hellre skarva in dig direkt på röret bakom utkastet för att få bättre flöde/tryck ut i slingan (samt låta utkastet vara tillgängligt)?

Vad har du för utkastare annars? Är det bara gardena 1/2"-koppling eller har du en större gänga tillgänglig?
I dagsläget vill jag använda utkastet för att fördela ut vattnet till övriga trädgården. I framtiden vill jag kanske dra nya rör enligt ditt förslag, men vill hålla nere budgeten just nu så gott det går.

Diametern på utkastet mätte jag till 2 cm. Se bilder nedan:
Väggmonterad vattenutkastare med en diameter på 2 cm och etikett som visar "FM Mattsson".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar diameter 2 cm på ett trädgårdsutkast monterat på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, är väl G15-gänga på den där om jag inte har fel.

Skall du ha samtliga PEM-slangar trycksatta samtidigt? Eller vill du kunna styra av/på vid utkastaren?
 
tensiden tensiden skrev:
Skall du ha samtliga PEM-slangar trycksatta samtidigt? Eller vill du kunna styra av/på vid utkastaren?
Jag har fått för mig att jag vill kunna styra av på vid utkastaren, men har egentligen ingen stark åsikt. Antar att det är bra så jag kan strypa tillflödet till de olika områdena vid behov. Tids nog vill jag kunna koppla på helautomatiseringen genom att koppla på kulventiler jag kan styra.
 
Ja, hm. Vet inte vad som blir billigast.
Du får testa att plocka ihop delar för att gå från 4st 1/2" gardena till PEM25 respektive skippa gardenafördelaren och istället gå från G15 till 4st PEM25 och låta alla vara trycksatta samtidigt och se vad som blir billigast.

Jag hade nog gått på det senare alternativet och antingen låtit allt vara trycksatt eller satt på ett par kulventiler för att kunna styra av/på och sen byta dessa mot magnetventiler om du nu har sådana planer. Typ som i tredje bilden i den här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/foerslag-pa-foerbaettringar-snabbkopplingar-pem-system.296222/ (inga magnetventiler där, men själva förgreningen menar jag).

Och kanske med möjlighet att enkelt koppla på tryckluften för att blåsa ur systemet på hösten då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.