Inca planhyvel utan ratt för höjning/sänkning och utan spak, med avtagen rem synlig framför maskinen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av en Inca hyvelmaskin med fokus på vredet, i bakgrunden syns en bok om träslöjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild på komponenter i en Inca hyvel utan justeringsratt och spak, med synlig motor och drivrem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en Inca hyvel mekanik, saknar ratt och spak, med synliga drivremmar och motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kommit över en inca hyvel.
Saknas dock ratten man höjer/sänker planbordet med samt spak väljare mellan 2 0 1.
Nån som har nån aning var man hottar en sån ratt och vad kallas den? Samt den andra spaken.
Remmen till planhyveln har också åkt av, hur ska den sitta, någon som har/kan ta en bild?
 
Grattis! Har du två eller tre stål i kuttern? Två stål = 560, tre stål = 570. Den där hyveln använder Tersastål vilket är en stor fördel, billiga stål o superenkelt att byta dom.

Du saknar en pinne för att kunna välja växel. I brist på annat skulle en enkel m5 eller m6 skruv funka (minns inte riktigt, du får kolla vilken skruv som passar i hålet). Original är där en skruv med knopp på, se till höger i min bild. Du kan göra en egen mha avsågad skruv o handtagskula finns liknande på Hornbach o Bauhaus.

Veven för höjdinställning av planbordet (vänster i min bild) är trixigare, det måste ha en invändig sexkantsform som passar den uppstickande sexkantspinnen. Jag tror det är svårt att hitta en vev med invändig sexkantsform i "vanliga butiker" och jag hade nog byggt en själv baserat på passande sexkantshylsa epoxilimmad in i en standardvev där jag hade borrat upp hålet så hylsan passar.

Är du rik hittar du både orginalvev o handtagskula här, https://incamachines.com/english/inca-spare-parts.html?p=3

Den där remmen och hela växelpaketet o smörjning av delarna hade jag ett dokument som behandlade. Det där är den trixiga punkten på denna hyveln. Inte att få dit remmen men ställa in det så det funkar bra. Man måste också köra lite försiktigt på planen med gott om pauser annars överhettad plastkuggarna o smälter. Ska se om jag kan hitta dokumentet när jag sitter vid datorn imorron.

Den vanliga manualen till hyveln hittar du här http://incawoodworking.blogspot.com/2013/08/model-numbers-and-manuals-for-inca_21.html?m=1

Bild på en verkstadsbänk med en demonterad hyvel, reservdelar och verktyg, samt markerade platser där nya delar kan införskaffas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Tack för svar och råd/tips :)
Ser fram emot dokumentet.
Tusen tack
 
Har du veven till själva borden så passar den till höjdinställningen också.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har du veven till själva borden så passar den till höjdinställningen också.
Va? Finns såvitt jag vet bara ett ställe att veva på den hyveln och det är just höjdinställningen av planbordet. Riktborden sköts med korsvred som sitter på axlar.
 
Ola C Ola C skrev:
Va? Finns såvitt jag vet bara ett ställe att veva på den hyveln och det är just höjdinställningen av planbordet. Riktborden sköts med korsvred som sitter på axlar.
På min lite äldre så var fästet här:
Del av en byggmanual med markerat område som visar fästet för en vev eller skruvmojäng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma som fästet här
En suddig bild av ett manuellt verktygsfäste markerat med röd cirkel på en instruktionsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs själva veven/skruvmojängen passade på båda ställena.
 
Ok. Jag letade efter dokumentet för att ställa in matningsremmen men hittar inte det. Skickade nog med det när jag sålde hyveln. Hittade en bild på nätet som hyfsat visar hur remmen ska gå. Det är den där metallrullen som sitter skruvad i sidan på hyveln som är trixig att få till, den kan vinklas i två ledder + justeras fjäderspänning på. Remmen går innanför den som du ser på bilden. Ser man det inifrån hyveln ska det se ut som nedersta bilden. Även denna manual visar hyfsat hur remmen ska gå.

Om du vill kan du gå med i den här gruppen för incaanvändare o fråga efter dolumentet som behandlar idler pulleyn (rullen) samt pinion gear och smörjning av dessa. Någon borde veta var dokumentet finns.

Vad gäller infettning minns jag det var rekommenderat litiumfett för plastkuggarna. Fetta även in nållagerna som är i toppen av den stående metallkuggstången.

Inre mekanism av en hyvel med synliga kugghjul och en matningsrem, inklusive en metallrulle och polyamidkugghjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Teknisk ritning av matningsremmens väg i en hyvel med fokus på metallrulle och fjäderspänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tror jag har det @Ola C, du skickade mig nåt.
Ska kika (y):cool:

<edit>
Hittade en pdf från dig Ola, bör vara rätt va?!
Inca+550+flat+belt+installation, heter det typ.

Lite smörjpunkter samt rem, mm.

PMa mig e-postadress så vidarebefordrar jag den @MärtaM
 
Redigerat:
FredrikR FredrikR skrev:
Jag tror jag har det @Ola C, du skickade mig nåt.
Ska kika (y):cool:

<edit>
Hittade en pdf från dig Ola, bör vara rätt va?!
Inca+550+flat+belt+installation, heter det typ.

Lite smörjpunkter samt rem, mm.

PMa mig e-postadress så vidarebefordrar jag den @MärtaM
Yes det är det dokumentet(y)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
MärtaM MärtaM skrev:
Hej. Tusen tack för all hjälp
lajza18@hotmail.com
Nu ska det vara skickat (y)
 
Tack igen, ska se om jag/vi får till det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.