Usen Usen skrev:
Okej! Tack så mycket för vänligheten! Har du fräst spåren i stommen? Och vilka dimensioner typ? igen: tack!
Både justersågen och bordsfräsen fick jobba hårt. Jag utgick från 70x45-reglar i lärk från Hols hyvleri utanför Alingsås, dessa klöv jag först så jag fick stommen ca 50x45 och täcklisten 17x45. Dessa sågade och fräste spåren så att glasen passade. På vissa ställen använde jag grövre dimensioner.
 
  • Gilla
Usen och 1 till
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Skitsnyggt rent ut sagt. Riktigt läckert.
Men varför satte du inte säkerhetsglas på de ställen där glaset går ner till marken? Hur fick du igenom bygglovet med vanligt planglas?
Tackar så mycket för beröm, vi är supernöjda med resultatet.
Bygget är 15 m2 så det behövdes inget bygglov. Anledningen till att jag inte använde säkerhetsglas var dels kostnaden och dels att det blir mindre flexibelt då det är svårt att skära själv. Glaset har som sagt hitills inte spruckit förrutom några få som sprack på fel ställe när jag skar dem.
 
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
H Henrik_U skrev:
Tackar så mycket för beröm, vi är supernöjda med resultatet.
Bygget är 15 m2 så det behövdes inget bygglov. Anledningen till att jag inte använde säkerhetsglas var dels kostnaden och dels att det blir mindre flexibelt då det är svårt att skära själv. Glaset har som sagt hitills inte spruckit förrutom några få som sprack på fel ställe när jag skar dem.
Helt klart snyggt men väldigt farligt med vanligt glas.
 
  • Gilla
s97danl och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Helt klart snyggt men väldigt farligt med vanligt glas.
R RoBo skrev:
Helt klart snyggt men väldigt farligt med vanligt glas.
Jag är inte så orolig att rutorna kommer att spricka och skulle dom göra det så kläms glaset fast i kanterna så jag tror inte att några större bitar skulle lossna.
 
  • Gilla
jonnytex
  • Laddar…
H Henrik_U skrev:
Jag är inte så orolig att rutorna kommer att spricka och skulle dom göra det så kläms glaset fast i kanterna så jag tror inte att några större bitar skulle lossna.
Problemet är inte att det kan spricka. Utan någon kan ramla in i glaset och skära sig till döds. Även ett barn.
 
  • Gilla
TH123 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.