Det räcker med att en sida vetter mot jordbruksmark för att det skall vara biotopskyddat.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Destrier skrev:
-Naturvårdsverket har spårat ur inom fler områden än detta.
-Du får ta upp öppningar i stengärdesgårdar, sedan är heller inte stengärdesgårdar i skogsmark eller utefter väg skyddade och stengärdesgårdar utefter tomtmark har inget skydd alls.
-Sedan har vi väldigt stora mängder av stengärdsgårdar i delar av landet.
Jaså? pdf:en i min länk
"En stenmur som löper längs en allmän väg, eller längs gränsen till skogs- eller tomtmark omfattas av biotopskyddsbestämmelserna om murens andra sida gränsar mot en åker, betesmark eller annan jordbruksmark"
 
Vet inte om det framgår i någon länk ovan. Men den myndighet som ansvarar för biotopskydd är Länsstyrelsen. Vill man göra ingrepp i en stenmur som omfattas av biotopskydd ansöker man om tillstånd hos dem. De kan även svara på frågor om muren omfattas av skyddet och vad som då gäller. Men då har man oxå väckt björnen..,
 
D Destrier skrev:
... skogsmark eller utefter väg skyddade och stengärdesgårdar utefter tomtmark har inget skydd alls.
-Sedan har vi väldigt stora mängder av stengärdsgårdar i delar av landet.
Nja det där stämmer inte alltid. Jag har ca 40 m stengärdsgård längs min tomtgräns och den är markerad på tomtkartan som skyddad. På andra sidan är det kohage. Gärdsgården sträcker sig vidare längs 6 tomter.
 
Mucshrrom Mucshrrom skrev:
Hej!
En fråga! Och ett dilemma!
Jag äger ett gärde(3 enl bild) omgärdat av stenmurar på tre sidor.
Nr 1 är en bebodd tomt. Sedan 40 år.
Nr 2 är en obebodd tomt, sedan 40 år, som nu skall ut till försäljning.
Mellan dessa tomter går en uppfartsväg, dock inte ända upp till mitt gärde.
Försöker få till en lösning om hur jag skall komma åt mitt gärde efter ev. Försäljning.
Försöker få till ett avtalsservitut, om att jag kan åka sista biten upp från uppfartsvägen på deras tomter(gräsmatta) det handlar om ca 20 m långt och ca 2 m brett på varje tomt.
Ägaren av tomt 2, vill ej skriva ett sådant.
Dilemmat är att jag ej kommer till mitt gärde om jag inte får till ett avtalsservitut.
Kan jag ”driva” igenom detta på något sätt?
Finns det andra sätt, att lösa detta på?
Vill ej köpa tomt Nr 2.
Hade jag haft en tomt hade jag ju inte släppt till 2 meter på ett servitut utan att få någonting för det alls. Tycker också som många andra här att det måste vara smidigare att göra en ny väg runt om. Vad skall det vara för typ av väg eftersom du skriver gärde? Är det för traktor och redskap eller personbil?
 
T ToRy skrev:
Äger du mark till vänster/höger om tomt 1/2 ända till väg? I så fall känns det ju betydligt smidigare (om än inte billigare för dig) att anlägga en ny väg på din egen mark.Du kan ju prata med grannarna och presentera det som ett alternativ. Givet alternativet kanske någon av dem hellre väljer att ge upp en liten del av sin tomt än att bli "instängd" av en väg på ena sidan?
Jag äger mark till vänster om gärdet, 3. Sedan äger jag vägen fram till tomterna. Men de har naturligtvis rätt att åka på den till sina tomter. Tomtägare 1 har inga problem med en sådan uppgörelse.
 
J j-o75 skrev:
Hade jag haft en tomt hade jag ju inte släppt till 2 meter på ett servitut utan att få någonting för det alls. Tycker också som många andra här att det måste vara smidigare att göra en ny väg runt om. Vad skall det vara för typ av väg eftersom du skriver gärde? Är det för traktor och redskap eller personbil?
Handlar om att komma åt och bruka med traktor med redskap. Äger bara marken till vänster om gärde 3. Och det finns inga andra sätt att ta sig till Gärdet.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
L larka742 skrev:
[länk]


"Det är till exempel belagt med böter att ta upp en väg genom en stenmur utan tillstånd"
"Den som har stenmurar och andra småbiotoper på sin mark får redan i dag ekonomiskt stöd för att sköta dem."

[länk]

Det är alltså inte alls så självklart att man får ta upp ett hål i sin mur. Måste söka tillstånd.
Sedan var det intressant att man kan söka bidrag på sina stenmurar med.
Vad jag vet så har de tagit bort ersättning för att hålla rent stenmurar.
 
Tror du kan få dispens för att ta upp hål i muren. När du kan komma dit via egen mark, så kan det bli svårt att få till tvång från lantmäteriet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Äger du vägen fram till tomterna så är det väl du som bestämmer vem som får nyttja den
Vill tomtägare två inte skriva på ett sevitut så kan väl du förbjuda denne rätten att nyttja din väg.
Kanske det får tomtägare två att ändra sig

Nu är jag inte juridiskt kunnig utan färsöker bara tänka logiskt
Kanske finns det någon forummedlem som vet vad lagen säger?
 
M -MH- skrev:
Tror du kan få dispens för att ta upp hål i muren. När du kan komma dit via egen mark, så kan det bli svårt att få till tvång från lantmäteriet.
Får jag ta upp ett hål för att komma dit, är jag helt nöjd
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Äger du vägen fram till tomterna så är det väl du som bestämmer vem som får nyttja den
Vill tomtägare två inte skriva på ett sevitut så kan väl du förbjuda denne rätten att nyttja din väg.
Kanske det får tomtägare två att ändra sig

Nu är jag inte juridiskt kunnig utan färsöker bara tänka logiskt
Kanske finns det någon forummedlem som vet vad lagen säger?
Det finns någon gammal samfällighet ang vägen, så de har rätt att åka på den. Så vitt jag vet.
 
Ok

Det var ett skott från höften
Finns det dokumenterat någonstans så att tomtägare två kan hävda detta?
Är de andra tomtägarna med och betalar underhåll av vägen?
Får dåliga vibbar av tvåan
Denne kan komma att ställa till problem i framtiden
 
U Uffe A skrev:
Ok

Det var ett skott från höften
Finns det dokumenterat någonstans så att tomtägare två kan hävda detta?
Är de andra tomtägarna med och betalar underhåll av vägen?
Får dåliga vibbar av tvåan
Denne kan komma att ställa till problem i framtiden
Den som äger Nr 2 är min farbror. Han ska sälja nu efter 40 år. Därför skulle jag vilja fixa detta dilemma med honom, istället för med den ev nya ägaren. Det finns papper på samfälligheten. Under de 15 år jag bott där har vi löst underhållet tillsammans, vi som bor på vägen. 3 hushåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.