Mazen Mazen skrev:
Stämmer, även här har det kapats 95 stolpar med 254.
Metabo har även en med 305 mm klinga som tar 105 mm plus..
[länk]
Låna tråd lite... Metabo kgs 305m är de bra grejer? Metabo är det goodshit?
Letar själv också kapsåg har fått tips att makita eller metabo man ska ha...
För amatör som aldrig använt kapsåg innan... Räcker budget 5000kr för kapsåg och stativ som klarar av 90 mm??
 
T Tohan skrev:
Låna tråd lite... Metabo kgs 305m är de bra grejer? Metabo är det goodshit?
Letar själv också kapsåg har fått tips att makita eller metabo man ska ha...
För amatör som aldrig använt kapsåg innan... Räcker budget 5000kr för kapsåg och stativ som klarar av 90 mm??
Metabon samt deras mindre modeller är rätt poppis här, har sett väldigt många som har kgs216. Själv har jag en kgs254 och är nöjd med den till mitt hobbysnickrande och 305 lär inte vara sämre.
 
Nackdelen är att en såg som klarar 95x95 oftast är onödigt tung/klumpig alla de gångerna då den ska släpas fram för mindre jobb.

Själv hade jag ett tag en ”fin/smidig” kap/Ger såg för volymjobben och sen en ”billig/enkel/grov” extra för 95x95. Slutade med att den jag sålde den grova efter några år eftersom jag sällan orkade släpa fram den. (Al-Ko med 254 mm klinga utan dragfunktion). En med 216mm klinga och bra dragfunktion är ofta en bra kompromiss. Där man då får vända och såga 95x95 stolpen från två håll. En med 216 klinga och utan ”dragfunktion” är suveränt smidig till ”småjobb” men ofta lite för klen vid t ex altanbygge. Jag har en sån enkel Metabo KS 216 som jag är väldigt nöjd med. (<10kg) Ett tag hade jag bara den. Men när jag ”klippte naglarna” av misstag vid vridande och vändande på reglar köpte jag åter en större som komplement. Den här gången en Festool KS 60 med 216mm klinga. Suverän såg men tyvärr dyr och lite klumpig. Sågar som börjar väga 20kg och uppåt och känns som riktiga tunga pjäser att släpa omkring på. Både när man bygger och t ex ut och in i bilen. Fina att såga med men onödigt klumpig i de flesta fall.

En billig såg med ”dragfunktion” blir ofta både klumpig och med halvdålig precision i längden. Den Al-Ko med 254 mm klinga jag hade var utan dragfunktion. Då blev den både hyfsat smidig (vikt/storlek) och med bra precision i vinkeljustering mm och till rimligt pris. Byggde en hel del med den men kändes ofta onödigt klumpig när den skulle tas fram för småjobb.

Men det beror i slutändan ofta på VAD man bygger, hur OFTA och hur mycket verktygen ska släpas omkring.

Ungefär som en 18V skruvdragare ofta är onödigt klumpig för många jobb. Älskar min lilla 800gr 10,8V Bosch. Den har jag även byggt 90 + 40 kvm altaner med osv. Suverän för att t ex montera skåp, hyllor och andra småjobb. Ryms smidigt i fickan/hölster när man klättrar osv.

En stooor röjsåg oftast är onödigt jobbig att ta fram när man trimmar en villaträdgård.

En stooor släpvagn är jobbig alla de gånger den ska baxas omkring för hand.

Min poäng är rätt verktyg på rätt plats. Men ska man bara ha ETT som alltid klara ”maximalt” och något man gör sällan så blir de oftast onödigt klumpiga för de flesta jobb. Vilket förtar en hel del av glädjen/smidigheten då man jobbar med de.

Då kan det i vissa fall vara bättre att hyra/låna ett verktyg för de gångerna. Eller kanske ha en begagnad enklare som komplement för just för de fallen.

Av alla jag klämt på och använt så känns Al-Ko och Metabos kap/gersågar väldigt prisvärda.(y)
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Det som är vesentligt är motereffekten., tycker jag. Men så fastnade jag för byggbordsågs modellen. Men det är klart vad man är ute efter. Med 2,2 kw klarar den dock att klyva 56mm ek på längden, det är jag nöjd med. Att kapa är ju as om bekant, inte lika trögt. Men 90 mm på höjden, ja, såga den i 2 omgångar, så löser det en hel del bekymmer, är mitt förslag.
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Det som är vesentligt är motereffekten., tycker jag. Men så fastnade jag för byggbordsågs modellen. Men det är klart vad man är ute efter. Med 2,2 kw klarar den dock att klyva 56mm ek på längden, det är jag nöjd med. Att kapa är ju as om bekant, inte lika trögt. Men 90 mm på höjden, ja, såga den i 2 omgångar, så löser det en hel del bekymmer, är mitt förslag.
En fråga till.. Kolborstfri är föratt mot överhettning? Mjukstart är föratt de ska ej vara ja fullfart så proben gå? Har jag fattat rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.