Hej!
En fråga! Och ett dilemma!
Jag äger ett gärde(3 enl bild) omgärdat av stenmurar på tre sidor.
Nr 1 är en bebodd tomt. Sedan 40 år.
Nr 2 är en obebodd tomt, sedan 40 år, som nu skall ut till försäljning.
Mellan dessa tomter går en uppfartsväg, dock inte ända upp till mitt gärde.
Försöker få till en lösning om hur jag skall komma åt mitt gärde efter ev. Försäljning.
Försöker få till ett avtalsservitut, om att jag kan åka sista biten upp från uppfartsvägen på deras tomter(gräsmatta) det handlar om ca 20 m långt och ca 2 m brett på varje tomt.
Ägaren av tomt 2, vill ej skriva ett sådant.
Dilemmat är att jag ej kommer till mitt gärde om jag inte får till ett avtalsservitut.
Kan jag ”driva” igenom detta på något sätt?
Finns det andra sätt, att lösa detta på?
Vill ej köpa tomt Nr 2.
 
  • Enkel handritad karta som visar ett gärde markerat med "3" och två angränsande tomter markerade "1" och "2" med en uppfartsväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kommer du dit idag?

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Hur kommer du dit idag?

/ATW
Åker över Nr 2. Som idag är en del gärdet. Som alltid varit det.
 
Ta kontakt med lantmäteriet.

Man har alltid rätt at ta sig till sin mark.

/ATW
 
  • Gilla
magnuse74 och 7 till
  • Laddar…
Kan man inte göra en öppning i stenmuren och anlägga en väg in där?
 
M Maledictus skrev:
Kan man inte göra en öppning i stenmuren och anlägga en väg in där?
Jag är dålig på de reglerna. Om man får ”ta hål” i stenmurar?
Men det skulle kunna va nåt, om man får. Jag äger marken på andra sidan ena stenmuren.
 
Jag har full förståelse att dom inte vill skriva på nått servitut, speciellt om du äger marken på andra sidan muren
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Jag har full förståelse att dom inte vill skriva på nått servitut, speciellt om du äger marken på andra sidan muren
Det är inga problem, bara man får gå igenom stenmuren.
 
  • Gilla
cap
  • Laddar…
jag tror att stengärdsgårdar har ett lagskydd. Men det handlar om naturskydd, biotopskydd. Så det är nog inte bara att ta bort en del av muren. Men det måste gå att få tillstånd. Om 3m mur försvinner, så är det en marginell påverkan på djurlivet i muren.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Mucshrrom Mucshrrom skrev:
Jag är dålig på de reglerna. Om man får ”ta hål” i stenmurar?
Men det skulle kunna va nåt, om man får. Jag äger marken på andra sidan ena stenmuren.
Äger du mark till vänster/höger om tomt 1/2 ända till väg? I så fall känns det ju betydligt smidigare (om än inte billigare för dig) att anlägga en ny väg på din egen mark.Du kan ju prata med grannarna och presentera det som ett alternativ. Givet alternativet kanske någon av dem hellre väljer att ge upp en liten del av sin tomt än att bli "instängd" av en väg på ena sidan?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag bor själv i en trakt fylld av stengärdsgårdar och odlingsrösen.
Enligt bonden, vars kor vi har gående på bete på vår mark, är det OK att ta upp 3-metersöppningar i stengärdsgårdarna, för att möjliggöra djurhållning m.m.
Men stenarna får inte avlägsnas, utan skall läggas upp i muren vid sidan av öppningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
https://www.naturvardsverket.se/upl...skydd/06-stenmur-jordbruksmark-2014-04-15.pdf


"Det är till exempel belagt med böter att ta upp en väg genom en stenmur utan tillstånd"
"Den som har stenmurar och andra småbiotoper på sin mark får redan i dag ekonomiskt stöd för att sköta dem."

https://www.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2011-1/idylliska-murar-som-hot

Det är alltså inte alls så självklart att man får ta upp ett hål i sin mur. Måste söka tillstånd.
Sedan var det intressant att man kan söka bidrag på sina stenmurar med.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
redep och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
jag tror att stengärdsgårdar har ett lagskydd. Men det handlar om naturskydd, biotopskydd. Så det är nog inte bara att ta bort en del av muren. Men det måste gå att få tillstånd. Om 3m mur försvinner, så är det en marginell påverkan på djurlivet i muren.
Stengärdsgårdar utefter tomtmark är inte alls skyddad - så du kan enkelt avlägsna dem!

-Sedan är det en fördel för vissa arter med stengärdesgårdar eller rösen, men alltså inget måste för dig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Destrier skrev:
Stengärdsgårdar utefter tomtmark är inte alls skyddad - så du kan enkelt avlägsna dem!

-Sedan är det en fördel för vissa arter med stengärdesgårdar eller rösen, men alltså inget måste för dig.
Detta är runt ett gärde...
 
L larka742 skrev:
[länk]


"Det är till exempel belagt med böter att ta upp en väg genom en stenmur utan tillstånd"
"Den som har stenmurar och andra småbiotoper på sin mark får redan i dag ekonomiskt stöd för att sköta dem."

[länk]

Det är alltså inte alls så självklart att man får ta upp ett hål i sin mur. Måste söka tillstånd.
Sedan var det intressant att man kan söka bidrag på sina stenmurar med.
-Naturvårdsverket har spårat ur inom fler områden än detta.
-Du får ta upp öppningar i stengärdesgårdar, sedan är heller inte stengärdesgårdar i skogsmark eller utefter väg skyddade och stengärdesgårdar utefter tomtmark har inget skydd alls.
-Sedan har vi väldigt stora mängder av stengärdsgårdar i delar av landet.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.