Bowman
Jag har fastnat lite i att sätta upp ett konsolsystem på en gipsvägg.
Det visade sig när jag började med Mollyskruvar att det är betong någon cm bakom gipset.
Vilket gör att Mollyn just precis kanske går att få dit på vissa ställen, men sen putter Mollyskruven ut själva pluggen och förstör infästningen. kanske kan man dra dit dom, och sen kapa själva Mollyskruven, men det blir ett jäkla kapande av skruvar en enorm tidsåtgång på alla Mollyskruvar, och inte ens säkert att alla går att få dit så ändå.

Min nya tanke är att kapa till plywood-"brädor" där konsolskenorna kommer sitta 5-10 cm breda och och längd ända upp till taket.
Sen fäster jag dessa plywood"brädor" med konstruktionslim och vettiga skruv i gipset, kanske t.o.m pluggar dom, men det blir en himla massa borrande och pluggande.

Vad tror ni, kommer det hålla?
 
Claes Sörmland
Varför inte bara borra och plugga i betongen? Stabilare kan det inte bli.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bowman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför inte bara borra och plugga i betongen? Stabilare kan det inte bli.
Yes jag har funderat på det, men det blir lite skumt med en glipa mellan gipset och betongen. lång skruv kanske?
funderar även på att borra gipset först, och sen i betongen nån cm eller två så mollyn kanske får plats.

Jag måste forska lite i hur det ser ut, med en gång på andra sidan sitter badrum med kakelvägg, vill bara helt säker så jag inte förstör väggen bakom bara.
Inte helt säker på hur tjockt det är, eller om det verkligen är betong, och inte kakel typ. men det tror jag inte, skall rota efter gamla ombyggnadsbilder och se hur det såg ut.
 
Du måste ju ha någon form av reglar mellan gips och betong. Fäst skenorna in i betongen genom dessa
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bowman
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du måste ju ha någon form av reglar mellan gips och betong. Fäst skenorna in i betongen genom dessa
Måste och måste, 30-40 år gammalt hus har inte många måsten :)
Det är ju inte helt sannolikt att dessa reglar i så fall skulle vara på precis rätt ställen för skenorna, och eller att jag lyckas träffa dessa helt rätt.
Men tack för förslaget!
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Måste och måste, 30-40 år gammalt hus har inte många måsten :)
Det är ju inte helt sannolikt att dessa reglar i så fall skulle vara på precis rätt ställen för skenorna, och eller att jag lyckas träffa dessa helt rätt.
Men tack för förslaget!
Borra genom gips in i betongväggen så du får in mollyn hela vägen och har plats för skruven att gå in i btg väggen när du drar åt?

Eller lång skruv och plugg som sitter i betongen (50 mm in i betong minst).
 
Bowman
C chrille-gäddan skrev:
Borra genom gips in i betongväggen så du får in mollyn hela vägen och har plats för skruven att gå in i btg väggen när du drar åt?

Eller lång skruv och plugg som sitter i betongen (50 mm in i betong minst).
Japp det lutar åt nåt sånt. Tack.
 
Bowman Bowman skrev:
Måste och måste, 30-40 år gammalt hus har inte många måsten :)
Det är ju inte helt sannolikt att dessa reglar i så fall skulle vara på precis rätt ställen för skenorna, och eller att jag lyckas träffa dessa helt rätt.
Men tack för förslaget!
Nä men skenan kan vara där regeln är. Men ser man problemen och inte möjligheterna...
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä men skenan kan vara där regeln är. Men ser man problemen och inte möjligheterna...
Beror ju iofs på vad man skall använda skenorna till, med bara raka hyllplan kan man flytta skenorna i sidled

Dock om man skall använda backar eller andra standardenheter så blir man låst till ett cc mått och kan inte justera utifrån reglar...
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä men skenan kan vara där regeln är. Men ser man problemen och inte möjligheterna...
Ja precis, jag är negativ och bitter och ser inte möjligheterna för att jag inte kan göra så som du säger..:cool:
 
Bowman
C chrille-gäddan skrev:
Beror ju iofs på vad man skall använda skenorna till, med bara raka hyllplan kan man flytta skenorna i sidled

Dock om man skall använda backar eller andra standardenheter så blir man låst till ett cc mått och kan inte justera utifrån reglar...
Ja precis, det är sektioner, hyllor, backar osv osv.
 
Bowman Bowman skrev:
Jag har fastnat lite i att sätta upp ett konsolsystem på en gipsvägg.
Det visade sig när jag började med Mollyskruvar att det är betong någon cm bakom gipset.
Vilket gör att Mollyn just precis kanske går att få dit på vissa ställen, men sen putter Mollyskruven ut själva pluggen och förstör infästningen. kanske kan man dra dit dom, och sen kapa själva Mollyskruven, men det blir ett jäkla kapande av skruvar en enorm tidsåtgång på alla Mollyskruvar, och inte ens säkert att alla går att få dit så ändå.

Min nya tanke är att kapa till plywood-"brädor" där konsolskenorna kommer sitta 5-10 cm breda och och längd ända upp till taket.
Sen fäster jag dessa plywood"brädor" med konstruktionslim och vettiga skruv i gipset, kanske t.o.m pluggar dom, men det blir en himla massa borrande och pluggande.

Vad tror ni, kommer det hålla?
borra hål och skruva direkt med betongskruv?

Tycker det brukar dra bra i betong :cool:

https://www.bauhaus.se/betongskruv-7-5x72mm-100st-fp

Denna eller liknande...
 
Bowman
M Morgonskiftet skrev:
borra hål och skruva direkt med betongskruv?

Tycker det brukar dra bra i betong :cool:

[länk]

Denna eller liknande...
Ja men det såg ju intressant ut, tack får kolla på det.
Många typer av infästningar verkar finnas!
(y)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.