Hej, har köpt en monoblock värmepump, och anslutit den till min gamla pelletspanna men jag undrar om jag nu vill ta bort pellets pannan vilket varmvattenberedare skulle jag kunna köpa för att använda de 55 graderna från luftvatten och sen värma på ytterligare 10-15 grader med beredaren.
 

Bästa svaret

En vvb som har antingen slinga inbyggd eller en mantel runt om.
 
Har du något bra förslag på vilket model som hade varit bra?
 
M MagicFingers skrev:
En vvb som har antingen slinga inbyggd eller en mantel runt om.
:thinking:
 
Du får nog berätta lite mer om hur ditt system ser ut idag om du ska få några tips. Har du någon acktank som vp jobbar mot?
 
Här är bild med allt så att säga
 
  • Handritad skiss av värme- och vatteninstallationer på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej, jag är ingen expert på detta. Hur reglerar VP framledningstemperaturen? Jobbar den mot en värmekurva, eller är det pelletspannan som styr hur varmt vatten som skickas ut till radiatorerna?

Som MagicFingers skrev så behöver du troligen typ en acktank med slingor i eller en vvb som har en slinga eller dubbel mantel. På så vis kan VP åtminstone förvärma tappvattnet (kanske behöver toppvärmas i en vvb).
 
Jag har en shuntventil som reglerar men är inte den på max temperatur så går inte tappvarmvattnet tillräckligt upp i temperatur...men jag vet inte är det normalt att en luftvatten pump tar ca 1,5-1,8 kwh i timmen? På sommaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.