hej. har nyligen köpt ett hus på ca 220m2, ett 2 våningshus med krypgrund. hur är byggt 1911.

jag funderar på bergvärme men mina fundering är om jag ska behålla nuvarande vedpanna med ack tank,
ved pannan är installerad för ca 10 år sen och är en extuna panna med platsbyggd ackumulator tank på ca 2000 liter. jag resonerade som så att jag kommer säkerligen bli bekväm med bergvärmen så jag inte kommer elda nått, men ändå så tänker jag att det kan va bra å ha kvar den och elda om jag får lust och tid framöver eller stöd elda under vinter dom veckorna det är som kallast? har egen skog så ved finns...

hur hade ni gjort och tänkt?.
 
Behåll den men koppla så att bergvärmepumpen inte står och värme acctankarna.
 
det blir några ventiler så det blir två system.
 
finns det nån nackdel att inte elda i pannan så ofta/aldrig? hur är det om murstocken står och blir kall osv?
 
Behåll vedpannan vad du än gör. Sverige har en energikris och dessutom stor social oro där sabotage mot elförsörjningen kan bli en del av kampen.
 
E Elutte skrev:
finns det nån nackdel att inte elda i pannan så ofta/aldrig? hur är det om murstocken står och blir kall osv?
har du en huv på skorstenen så det inte kan regna in i den? Grunden kommer bli kallare om du inte eldar så öka på din kontroll till några ggr per år för att kolla skicket på grunden (med avseende på fukt).
 
Behåll pannan!
Det pratas ju om rullande elabrott för att klara elnäten, bara det räcker ju som argument. Sen tillkommer solstormar, vanliga stormar, främmande makt, klåfingriga politiker som tullar på underhåll...

Se till att huset går att hålla varmt utan el är min poäng.
 
Sverige har ingen energikris. Det kommer inte stängas av någon el. Det är bara ett fult politiskt spel från elnätsägarna för att tvinga politikerna att tillåta elnätsägarna att ta ut sjuka elnätsavgifter så de kan fortsättta göra enorma utdelningar till sina ägare.

Till TS: Om du tänker dig det som två separata uppvärmningssystem med ventiler så visst, för att blanda in så båda systemen kan värma samtidigt komplicerar installationen är sannolikt inte värt besväret eller kostnaden.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Det går väl inte att köra en vedpanna utan el? Kanske går att koppla med generator men känns väl inte helt enkelt?
 
Jag har nyss fått bergvärme installerat och tog bort den gamla pannan. Det finns en öppen spis i huset och får väl elda i den om krisen kommer.

Jag har kompletterat med två extra radiatorer i källaren för att kompensera att murstocken nu blir kallare
 
Mikael_L
Har du (stor) nytta av platsen där vedpannan stod, ifall du tar bort den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.