H
catherineb catherineb skrev:
Långt ifrån alla stall har egna beten. Vi flyttade hästen flera mil till arrenderad betesmark när vi inte hade eget bete, inga konstigheter alls. Finns heller inga krav eller ens riktlinjer kring den biten så vitt jag vet. Dessutom MÅSTE inte hästarna gå på bete. Det går lika bra att ge hö hela sommaren.
har ni stall på villatomt?
Det med bete är inga problem, som sagt Länsstyrelsen har godkänt både att ha häst och hagarna vi har.

kommunen på mark och miljö har godkänt häst på platsen.

men det är själva lovet för stall på villatomt utanför detaljplan jag är orolig för.

som jag skrev över så har jag ett litet garage, detta har vart stall förr och jag kan använda det igen till stall.

kan man överklaga kommunen om de nekar?
Går det ens?
 
H Hallerudsbo skrev:
har ni stall på villatomt?
Det med bete är inga problem, som sagt Länsstyrelsen har godkänt både att ha häst och hagarna vi har.

kommunen på mark och miljö har godkänt häst på platsen.

men det är själva lovet för stall på villatomt utanför detaljplan jag är orolig för.

som jag skrev över så har jag ett litet garage, detta har vart stall förr och jag kan använda det igen till stall.

kan man överklaga kommunen om de nekar?
Går det ens?
H Hallerudsbo skrev:
När det är villatomt kan dom neka då?
Vi håller på och bygger stall på villatomt just nu och har beviljat bygglov (Umeå kommun). 4 boxar. 5600 kvm tomt.

Det går absolut att överklaga (y) men vad det ger, vet jag inte. Kommunen är ju mer eller mindre envåldshärskare. Jag tror dock inte alls att ni behöver oroa er.
 
catherineb catherineb skrev:
Vi håller på och bygger stall på villatomt just nu och har beviljat bygglov (Umeå kommun). 4 boxar. 5600 kvm tomt.

Det går absolut att överklaga (y) men vad det ger, vet jag inte. Kommunen är ju mer eller mindre envåldshärskare. Jag tror dock inte alls att ni behöver oroa er.
Kommunen (byggnadsnämnden) är inte envåldshärskare, deras beslut kan överklagas till Länsstyrelsen som är första överprövande instans. Sen kan det gå vidare till Mark och miljödomstolen och högsta instans är Mark- och miljööverdomstolen (dit behövs prövningstillstånd). Ni kan överklaga och grannen kan överklaga (inom angiven tid). Överklagan skicka till kommunen som skickar vidare till Länsstyrelsen.
 
H
catherineb catherineb skrev:
Vi håller på och bygger stall på villatomt just nu och har beviljat bygglov (Umeå kommun). 4 boxar. 5600 kvm tomt.

Det går absolut att överklaga (y) men vad det ger, vet jag inte. Kommunen är ju mer eller mindre envåldshärskare. Jag tror dock inte alls att ni behöver oroa er.
bor ni inom detaljplan?
Har ni någon granne som bor nära?
 
H Hallerudsbo skrev:
bor ni inom detaljplan?
Har ni någon granne som bor nära?
Vi bor inte inom detaljplan och närmaste granne är 700 m bort.
 
H
Ok.
Kommunen har kanske något att säga här då det är närmare till granne.

ja jag hoppas jag bara är mer orolig än jag behöver vara.
 
Omfattas detta ens av bygglovsplikten?
Kolla PBL 9 Kap. 6 §.
Man får göra en liten tillbyggnad och som jag tolkar det så gäller detta även för komplementbyggnader.
Fråga annars bygglovshandläggaren vad de säger om du river förrådet och bygger en bygglovsbefriade komplementbyggnad helt i enlighet med PBL 9 kap 6 §.
Kan tänka mig att bygglovshandläggaren kommer hävda att det är inom sammanhållen bebyggelse och att därmed bygglovsplikten träder in.
Upplys då om att det krävs en bebyggelsegrupp om 10-20 hus för att bygglovsplikten ska träda in.
På din beskrivning låter det som att det inte är så många hus runt omkring dig.
 
H
Har fråga om komplement byggnad tidigare.
Men kommunen har en regel sa dom att endast jordbruksfastigheter får bygga det här ute.
 
H Hallerudsbo skrev:
Har fråga om komplement byggnad tidigare.
Men kommunen har en regel sa dom att endast jordbruksfastigheter får bygga det här ute.
Kommen kan enbart styra bebyggelse av komplementbyggnader med detaljplan eller områdesbestämmelser.
Återkoppla till din handläggare och fråga vilket lagstöd i plan- och bygglagen kommunen har att du inte får bygga en komplementbyggnad.
 
  • Gilla
Plutus
  • Laddar…
H
Ska prata med kommunen den 17 nu.
Får vi se vad dom säger.

du skriver mindre än 20 hus hur räknar dom det?
Inom viss omkrets?
I närmaste omkrets ca 2-300 m är det ca 19 hus.
Men ökar ja till ca 5-600 m så är det 3 st stora villa områden.
De är planlagda.
Men där vi bor så finns det ingen plan.
 
Lagstiftningen säger att tomter ska gränsa mot varandra, inte fastigheter.
Men är det 19hus inom 2-300 meter så är det säkerligen korrekt att kalla det sammanhållen bebyggelse som medför bygglovspliktig. Beror lite på hur det ser ut.
Sen har kommunen alltid tolkningsföreträde av lagen vilket kan prövas av länsstyrelsen vid en eventuell överklagan.
 
H
Det är som en väg som löper igenom där vi bor.
Har 3 det grannar som bor inom 60 m.
De är positiva till bygge.
Sen bor de andra efter vägen som går genom här.
4 st har gräns mot min tomt.
3 som bor nära.
Den sista som klagar han har bara skog runt min tomt och bor ca 200 m bort.

ja vi får se vad kommunen säger.
 
Du har inte möjlighet att lägga in en sattelitbild över området?
Så är det lättare och se om det är en sammhållen bebyggelse.
 
H
Jag bor där det är en svart ring.
Röd ring är där klagande granne bor.
Grön ring är hans ladugård med kor.

ser med på skalan att det är inte så mycket hus inom 2-300 m.
 
  • Kartskärmdump med svart ring markerande användarens hus, röd ring granne och grön för lada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hallerudsbo skrev:
Jag bor där det är en svart ring.
Röd ring är där klagande granne bor.
Grön ring är hans ladugård med kor.

ser med på skalan att det är inte så mycket hus inom 2-300 m.
Det där är nog tyvärr att räkna som sammanhållen bebyggelse.
Tråkigt med gnällande grannar som saboterar men det är ju bara jobba på med bygglovet. Överklagandet kostar ju inte dig något. Förutom tid och ork.
Sen är det väl bara att svara med samma mynt mot den grannen som klagar. Har han bott där länge är det garanterat nått på tomten som kommunen kan åka ut och kontrollera ;)

Edit:

var ju ett veritabelt skrotupplag på hans tomt:
Flygbild över sammanhållen bebyggelse med markerade tomtgränser och potentiellt skrotupplag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.