Informera KA som får kontrollera innan de bygger in fukt
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Nu har jag inte läst alla svar ovan, men om ni har ett avtal som innefattar ABS 18, så har ni rätt att utföra de kontroller som ni finner lämpliga. Däremot måste ni informera om besöket då entreprenören har ansvaret för säkerheten.

Vi hade/har jättemycket problem med entreprenören som bygger vårt hus så efter att vi hade upptäckt flera missar redan under de första veckorna informerade vi projektledaren att vi kommer att göra platsbesök dagligen i enlighet med vår rätt i avtalet vilket de lite motvilligt gick med på.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen så att man med ett avtal enligt ABS18 har rätt att komma in på bygget dagligen om man sett att det är mycket problem? Vår entreprenör förbjuder oss att titta in i huset medan byggarna är där och arbetar. Och någon nyckel för att komma in på annan tid kan vi inte få.
 
Antingen äger ni redan tomten och bygger huset, och då är konsumententreprenadrättsliga regler tillämpliga, eller så köper ni huset nyckelfärdigt och då är det en köprättslig fråga. I det första fallen är det normalt du som byggherre som anlitar en besiktningsman för slutbesiktning, och i det andra fallet bör du anlita en besiktningsman för en s.k. överlåtelsebesiktning. Se till att informera besiktningsmannen om dina farhågor så att denne kan göra en fördjupad besiktning med avseende på eventuell fukt i huset.
Mvh Mats Österholm, advokat.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Saxat ur punkt 7 ABS18 :
"Beställaren utövar den kontroll över entreprenaden som han anser lämplig. Sådan kontroll medför inte någon inskränkning i entreprenörens kontraktsenliga ansvar. Vid kontroll ska i möjlig utsträckning undvikas att hinder uppkommer för entreprenadens utförande.
Om beställaren utsett en kontrollant äger denne vidta de åtgärder som kontrollens utövande kräver. Andra åtgärder äger han vidta endast om han bemyndigats därtill.
Kontrollanten äger för kontrollens utövande fritt tillträde till arbetsområdet. Han äger även i detta syfte utan ersättning använda entreprenörens på arbetsområdet befintliga instrument och för kontroll avsedda anordningar och verktyg samt därvid erhålla behövlig handräckning. För sådan handräckning utgår ersättning till entreprenören.
Entreprenören ska under entreprenadtiden utföra och dokumentera åtaganden enligt upprättad kvalitetsplan och miljöplan. Beställaren har rätt att ta del av dokumentationen."

Det räcker iallafall för att vår huslevearntör skulle släppa in oss, dock ingen egen nyckel.
 
Alla tidigare inlägg är ju tyvärr helt meningslösa då ingen vet vad som avtalats. Vad står det i avtalet? Är ni angivna som beställare? Äger ni redan tomten? Är det så att ni köper huset vid färdigställande har ni ev. ingen beställarroll och har då per automatik ingen rätt att beträda arbetsplatsen. Att du är den avsedda slutkunden behöver inte påverka detta.

I sakfrågan håller jag självklart med om att det är bedrövligt att det regnar in.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Håller själv på med ett bygge där detta har blivit ett tvisteämne. Kan säga att jag med nuvarande kunskaper aldrig hade skrivit på ett avtal där entreprenören har rätt att stänga mig ute från bygget! Det är rent åt helvete tycker jag.
Intresserad som man är så vill man kunna följa bygget och självklart ligger det i ens eget intresse att påtala felaktigheter som man ser. Och det har jag sett åtskilligt av. Det har legat virke otäckt, till och med direkt på marken/jorden. När det sedan spöregnat kan ju alla räkna ut hur det har sett ut. Och det har varit betydligt mer dumheter än så här...
Jag har full förståelse för att de som arbetar på plats ej vill bli störda av en kund som trampar omkring och tar deras tid. MEN, man måste ju kunna komma in och ta en rundtur för att se hur allt ser ut, om man gör det utan att vara i vägen för hantverkarna.
I vårt fall har entreprenören inte varit särskilt smidig alls med att ge oss möjligheten att
C chokonanana skrev:
Gå in och kika när de inte är där och dokumentera. Ni kanske inte kan använda materialet emot dem men om allt ser bra ut så lugnar man ner sig.

När vi byggde hus lade de nyckeln under en sten. Sedan flyttades den till ett billigt kombinationslås där elcentralen är på utsidan. Superenkelt att öppna även om du inte kan kombinationen. Sök på LockpickingLawyer på Youtube.

Jag är helsäker på att de har en nyckel gömd. Det skulle bli för jobbigt att alltid möta upp vvs/el osv och lämna över nyckeln personligen. Göm er i buskarna på morgonen och kika vart de går först när de anländer :cool:
Dummast förslag jag hört.

Om något skulle hända så åker Byggherre ditt så det sjunger om det.

Anledning till att du som privatperson inte kan stövla in hur som helst är att entreprenören har arbetsmiljönansvar. Skulle det blir kontroll så kan det bli ett j-vla liv med dryga böter för ansvarig entrepenörer som följd.

Förhoppningsvis är huset även larmat.

Begär att din KA gör ett besök om du är orolig och att han kontrollera fukten på utsatta ställen.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Misstänker att du är entreprenör själv...
Det är ju inte "Byggherre" som åker dit, för det är ju jag som är byggherren. Enligt ABS 18 så har man ju rätt att "utöva den kontroll som är nödvändig". Dock skall tilläggas att det under punkt 7 i ABS 18 även står "Beställaren får besöka arbetsplatsen under förutsättning att han underrättar arbetsledningen och följer dess direktiv."
Nu är det ju tyvärr så att flera entreprenörer, om dom vill, gör det omöjligt för byggherren att komma in och granska vad som sker.
Faktum är att jag talat med såväl entreprenörens försäkringsbolag, Arbetarskyddsstyrelsen med flera instanser och det är ingen som sagt att det finns några hinder för mig att kunna komma in i huset under byggnationen. Inga förbud alls vad jag hört.
Frågan är vad lagen säger, vad eventuella avtal har för speciella tillägg kring detta och i slutänden vilka påstådda bestämmelser entreprenören kommer dragande med. I det sistnämnda fallet så har jag hört en hel del nonsens...
 
Bästa är att skriva med i ABS 18 först kontrollansvarig, och gärna avtala KA som kontrollant. Och skriva in honom/henne som kontrollant i ABS 18. Vem som helst kan inte storma in och säga hen är kontrollant.
 
Åk dit med en påse mackor och termos med kaffe. Så ska du se att du blir insläppt utan omsvep. Så kan du kika omkring under tiden.
 
  • Gilla
Ivrig
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Håller själv på med ett bygge där detta har blivit ett tvisteämne. Kan säga att jag med nuvarande kunskaper aldrig hade skrivit på ett avtal där entreprenören har rätt att stänga mig ute från bygget! Det är rent åt helvete tycker jag.
Intresserad som man är så vill man kunna följa bygget och självklart ligger det i ens eget intresse att påtala felaktigheter som man ser. Och det har jag sett åtskilligt av. Det har legat virke otäckt, till och med direkt på marken/jorden. När det sedan spöregnat kan ju alla räkna ut hur det har sett ut. Och det har varit betydligt mer dumheter än så här...
Jag har full förståelse för att de som arbetar på plats ej vill bli störda av en kund som trampar omkring och tar deras tid. MEN, man måste ju kunna komma in och ta en rundtur för att se hur allt ser ut, om man gör det utan att vara i vägen för hantverkarna.
I vårt fall har entreprenören inte varit särskilt smidig alls med att ge oss möjligheten att titta in. Det pratas mycket om det här med försäkringar och kanske ligger det lite i det. Men jag tror inte att det är där skon klämmer, utan som flera bekanta hantverkare har sagt så handlar det om att man inte vill att kunden skall se hur det fuskas och hur man slarvar till det med saker och ting som man ändå inte kommer att se när allt är klart. Det här är en vanlig kommentar har jag märkt... "det kommer ändå inte att synas sen"! Kan säga att jag under mina "otillåtna besök" har sett mycket som förvisso inte kommer att synas sedan men som får mig att förundras över hur s.k. yrkesfolk slarvar i sitt arbete. Tyvärr är det sällan man ser att någon rättar till felaktigheter på eget initiativ innan någon påtalar dem.
Att ta med KA på ett besök om det är väldigt allvarliga fel eller brister är nog en bra idé, men räkna då med att det kostar några tusenlappar i arvode till KA. Jag gjorde det vid ett tillfälle. Tyvärr är det ofta så att KA känner entreprenören bra genom tidigare byggen och dom undviker då att vara alltför hårda i sin kritik mot eventuella brister. Sedan skall man inte ha någon övertro på KA då dennes uppgift i grund och botten handlar om att se till att kommunens/myndigheternas krav uppfylls. Alltså inte dina kvalitetskrav i detaljer, såvida ni inte har avtalat om ett utökat uppdrag med aktuell KA.
Önskar dig lycka till med bygget och framtida platsbesök! Själv har jag bestämt mig för att aldrig mer bygga ett hus, inte så länge branschen ser ut som den gör. Vilket den säkert kommer att göra lång tid framöver som det ser ut. Modernare material och modernare verktyg har man, men man har inte hängt med i utvecklingen när det gäller kvalitetssäkring och kundservice!
C chokonanana skrev:
Gå in och kika när de inte är där och dokumentera. Ni kanske inte kan använda materialet emot dem men om allt ser bra ut så lugnar man ner sig.

När vi byggde hus lade de nyckeln under en sten. Sedan flyttades den till ett billigt kombinationslås där elcentralen är på utsidan. Superenkelt att öppna även om du inte kan kombinationen. Sök på LockpickingLawyer på Youtube.

Jag är helsäker på att de har en nyckel gömd. Det skulle bli för jobbigt att alltid möta upp vvs/el osv och lämna över nyckeln personligen. Göm er i buskarna på morgonen och kika vart de går först när de anländer :cool:
(y)Det var ett bra tips!!
M Maxirati skrev:
Misstänker att du är entreprenör själv...
Det är ju inte "Byggherre" som åker dit, för det är ju jag som är byggherren. Enligt ABS 18 så har man ju rätt att "utöva den kontroll som är nödvändig". Dock skall tilläggas att det under punkt 7 i ABS 18 även står "Beställaren får besöka arbetsplatsen under förutsättning att han underrättar arbetsledningen och följer dess direktiv."
Nu är det ju tyvärr så att flera entreprenörer, om dom vill, gör det omöjligt för byggherren att komma in och granska vad som sker.
Faktum är att jag talat med såväl entreprenörens försäkringsbolag, Arbetarskyddsstyrelsen med flera instanser och det är ingen som sagt att det finns några hinder för mig att kunna komma in i huset under byggnationen. Inga förbud alls vad jag hört.
Frågan är vad lagen säger, vad eventuella avtal har för speciella tillägg kring detta och i slutänden vilka påstådda bestämmelser entreprenören kommer dragande med. I det sistnämnda fallet så har jag hört en hel del nonsens...
 
M Maxirati skrev:
Misstänker att du är entreprenör själv...
Det är ju inte "Byggherre" som åker dit, för det är ju jag som är byggherren. Enligt ABS 18 så har man ju rätt att "utöva den kontroll som är nödvändig". Dock skall tilläggas att det under punkt 7 i ABS 18 även står "Beställaren får besöka arbetsplatsen under förutsättning att han underrättar arbetsledningen och följer dess direktiv."
Nu är det ju tyvärr så att flera entreprenörer, om dom vill, gör det omöjligt för byggherren att komma in och granska vad som sker.
Faktum är att jag talat med såväl entreprenörens försäkringsbolag, Arbetarskyddsstyrelsen med flera instanser och det är ingen som sagt att det finns några hinder för mig att kunna komma in i huset under byggnationen. Inga förbud alls vad jag hört.
Frågan är vad lagen säger, vad eventuella avtal har för speciella tillägg kring detta och i slutänden vilka påstådda bestämmelser entreprenören kommer dragande med. I det sistnämnda fallet så har jag hört en hel del nonsens...
Man blir mest ledsen för att man måste jaga så mycket. Var inte förberedd på det
 
Vi byggde med totalentreprenad och fick nyckel samt tillgång i princip när vi ville från dag 1. Verkar vara väldigt olika det där :thinking:
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
K K65 skrev:
Man blir mest ledsen för att man måste jaga så mycket. Var inte förberedd på det
Välkommen till byggbranschen! Om man jämför byggbranschen med vilken annan bransch som helst som säljer varor och tjänster till privatpersoner, så finner man många konstigheter. Både i hur du som köpare hamnar i kläm och hur hela lagstiftningen är uppbyggd. Boendet är ett hushålls största investering, sedan kommer bilen. Jämför man hur man köper en bil med ett hus förstår man hur sjukt det är. F.ö. bör du skicka in din KA be honom dokumentera och skriva en rapport.
 
  • Gilla
Maxirati
  • Laddar…
Håller med banjoragge till fullo! Det är en bransch som är i stort behov av utveckling på många områden. Har gjort många privata affärer i mitt liv och även jobbat med affärer större delen av mitt liv, men aldrig någonsin känt mig så otrygg, utsatt och osäker som jag gör i samband med pågående husbygge. Man tvingas stoppa sina livs besparingar, som man med långt och idogt arbete tjänat ihop, i händerna på folk som i många fall saknar de mest elementära kunskaperna om hur man tar ansvar och utför sitt arbete på bästa sätt samt hur man sköter kunder. Listan kan göras lång över de brister som råder i byggbranschen...
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.