Funderar på att skaffa ngn såg med långt skaft till landet. En hel del träd på tomten och skulle vilja nå fler grenar. Kanske en liten kedjesåg på skaft. Inte hittat bra tester. Ngn m erfarenheter?
 
Jag lånade Ryobis batteridrivna grensåg av en granne och var så imponerad att jag skall köpa en egen också. 1399kr på jula är klart prisvärt. Finns kanske billigare någon annanstans har dock inte kollat upp det än.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lånade Ryobis batteridrivna grensåg av en granne och var så imponerad att jag skall köpa en egen också. 1399kr på jula är klart prisvärt. Finns kanske billigare någon annanstans har dock inte kollat upp det än.
Med sladd? Tittat litet på Ryobi eftersom vår granne o släkting har den serien med häcksax etc. Kan då ha 2 batterier ihop. Men den med sladd verkar kraftfullare.
 
F Fru Kan Själv skrev:
Med sladd? Tittat litet på Ryobi eftersom vår granne o släkting har den serien med häcksax etc. Kan då ha 2 batterier ihop. Men den med sladd verkar kraftfullare.
Batteridrivna, den fungerade för att plocka några handledstjocka tallgrenar som hängde över vägen och släpade på sopbilens tak. Jag kapade upp dem med grensågen också...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Batteridrivna, den fungerade för att plocka några handledstjocka tallgrenar som hängde över vägen och släpade på sopbilens tak. Jag kapade upp dem med grensågen också...
Låter ju jättebra! Har nyligen skaffat bateidriven motorsåg (Stihl). Är fantastisk men så var det de där grenarna högt upp..
 
R
F Fru Kan Själv skrev:
Låter ju jättebra! Har nyligen skaffat bateidriven motorsåg (Stihl). Är fantastisk men så var det de där grenarna högt upp..
Jag har flera verktyg i Stihls AP-system produktserie, bl.a stamkvistare HTA 85:
https://www.stihl.se/STIHL-produkte...re/22912-114189/utan-batteri-och-laddare.aspx

Stamkvistaren har teleskophandtag ställbart 2,7 till 3,9 meter och den funkar kanonbra. Jag tycker Stihls produkter är utmärkta och det är praktiskt med ett och samma batterisystem för alla verktyg.
 
R rolflidvall skrev:
Jag har flera verktyg i Stihls AP-system produktserie, bl.a stamkvistare HTA 85:
[länk]

Stamkvistaren har teleskophandtag ställbart 2,7 till 3,9 meter och den funkar kanonbra. Jag tycker Stihls produkter är utmärkta och det är praktiskt med ett och samma batterisystem för alla verktyg.
Puh, vilken tur att det inte var samma batteri jag har! Då hade jag ju nästan blivit tvungen att köpa den och den är rätt dyr. Har en Stihl batteridriven motorsåg köpt förra mån. Superbra och lätt för en kvinna m trädgårdstomt. Hade egentl tänkt ha EN serie m samma batteri. Grannen har Ryobi häcksax mm. Billigt, litet mindre kvalitet men lagom för landet, vi kunde komplettera m grensåg så har vi 2 batterier och kan låna verktyg av varandra.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag lånade Ryobis batteridrivna grensåg av en granne och var så imponerad att jag skall köpa en egen också. 1399kr på jula är klart prisvärt. Finns kanske billigare någon annanstans har dock inte kollat upp det än.
Bygghemma har kampanjen för 1499kr med batteri Gardena en sån liknande.. Har beställt.. Visste inte att de fanns
 
  • Teleskopisk stångsåg eldriven Gardena TCS 720/20, blå och orange, till kampanjpris på en webbsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tohan skrev:
Bygghemma har kampanjen för 1499kr med batteri Gardena en sån liknande.. Har beställt.. Visste inte att de fanns
Jag köpte själv Ryobis grensåg igår. 1000kr utan batteri (medlemspris och rabattkupong på CityGross), sedan köpte jag till ett 5Ah batteri också. Det bör klara beskärningen av flera träd på en enda laddning.
 
  • Gilla
Fru Kan Själv
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag köpte själv Ryobis grensåg igår. 1000kr utan batteri (medlemspris och rabattkupong på CityGross), sedan köpte jag till ett 5Ah batteri också. Det bör klara beskärningen av flera träd på en enda laddning.
Ngn som har koll på vilken strömstyrka man kan behöva? 18V :s spänning.
 
F Fru Kan Själv skrev:
Ngn som har koll på vilken strömstyrka man kan behöva? 18V :s spänning.
Jag antar att du menar energiinnehåll (Ah)? Det beror helt på hur ofta du vill ladda. Strömstyrkan är ju effekten/spänningen så den är ju i praktiken given när du valt maskin, eller tänkte du hur stark maskin du behöver?
 
Äntligen gick det upp ett ljus när jag förstod att det står Ah och inte A m olika värden! Inte särskilt kunnig men olika strömstyrka kunde jag inte få ihop. Alltså kör den olika länge på viss strömförbrukning.
 
Jag skulle vilja säga 4 - 5 Ah på Ryobis One+....

Denna har jag, med tre olika skaft till, Kort typ 2 dm, och ett på typ 1,5 m och teleskop på 4 - 5 m, funkar bra och man kommer långt på det, skall man hålla på länge blir man dock trött i armarna...
Funkar även med lite grövre grenar...

https://www.granngarden.se/grensag-fiskars-quikfit/p/1179261
 
Zixten Zixten skrev:
Jag skulle vilja säga 4 - 5 Ah på Ryobis One+....

Denna har jag, med tre olika skaft till, Kort typ 2 dm, och ett på typ 1,5 m och teleskop på 4 - 5 m, funkar bra och man kommer långt på det, skall man hålla på länge blir man dock trött i armarna...
Funkar även med lite grövre grenar...

[länk]
Köpte 2 st 4 Ah batterier, det var litet specialpris. Och den snabba laddaren. Tänker att det blir perfekt även med grannens röjsåg i samma serie. Vi kör gemensam utrustning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.