hej. har nyligen köpt ett hus på ca 220m2, ett 2 våningshus med krypgrund. hur är byggt 1911.

jag funderar på bergvärme men mina fundering är om jag ska behålla nuvarande vedpanna med ack tank,
ved pannan är installerad för ca 10 år sen och är en extuna panna med platsbyggd ackumulator tank på ca 2000 liter. jag resonerade som så att jag kommer säkerligen bli bekväm med bergvärmen så jag inte kommer elda nått, men ändå så tänker jag att det kan va bra å ha kvar den och elda om jag får lust och tid framöver eller stöd elda under vinter dom veckorna det är som kallast? har egen skog så ved finns...

hur hade ni gjort och tänkt?.
 
Med egen skog och en panna som inte är äldre än tio år hade jag behållit vedpannan och väntat med bergvärmen till den dagen när jag inte längre har den fysiska förmågan att hålla på med veden. Gratis träning och billig uppvärmning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
den tanken har jag med funderat på men håller på att renoverar hela huset och kommer börja bygga ett garage när jag får tid. så känns inte som att jag kommer ha tid att elda nu,
 
Både nibe och ctc har en tillsats som gör att du kan ha vedpanna och ackumulatortank kvar. När ack tank är varm så värmer den huset. När den är kall så värmer vp'n huset. Systemet är helt automatisk så man behöver inte göra något extra
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E Elutte skrev:
hej. har nyligen köpt ett hus på ca 220m2, ett 2 våningshus med krypgrund. hur är byggt 1911.

jag funderar på bergvärme men mina fundering är om jag ska behålla nuvarande vedpanna med ack tank,
ved pannan är installerad för ca 10 år sen och är en extuna panna med platsbyggd ackumulator tank på ca 2000 liter. jag resonerade som så att jag kommer säkerligen bli bekväm med bergvärmen så jag inte kommer elda nått, men ändå så tänker jag att det kan va bra å ha kvar den och elda om jag får lust och tid framöver eller stöd elda under vinter dom veckorna det är som kallast? har egen skog så ved finns...

hur hade ni gjort och tänkt?.
Värmesystemet i huset borde vara gjort för hög framledningstemp och då funkar en bergvärmepump lite sämre, se till att skaffa en krallig pump (12-16kW Nibe?) med ordentligt djupt borrhål (200+meter) och som kan ge relativt hög framledningstemp.

Läste om en som hade flera acktankar och kopplade in en luftvattenvärmepump på en av dem och slapp elda vid mildare väder men det funkar ju inte i ditt fall...

Jag skulle alla gånger behålla ett fungerande vedsystem.

Elda åtminstone denna vinter för att få ett hum om husets energibehov, sen kan du ta in offerter om du avskyr vedhanteringen.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.