U
Hej
Om jag äger tomt inom detaljplanerat område och får bygga 200 bostadshus + 60 komplementbyggnad, får jag då inreda del av garage i kompl.byggnaden med kök o toalett så det blir en boendeyta där också?
 
U U Nilsson skrev:
Hej
Om jag äger tomt inom detaljplanerat område och får bygga 200 bostadshus + 60 komplementbyggnad, får jag då inreda del av garage i kompl.byggnaden med kök o toalett så det blir en boendeyta där också?
Du menar om du äger tomter?
 
U
Nej, jag har köpt fritidshus och funderar nu på att renovera eller riva o bygga nytt hus. Men hur som kanske börja med garaget o där ha möjlighet att bo under tiden annat byggs/renoveras :)
 
U U Nilsson skrev:
Nej, jag har köpt fritidshus och funderar nu på att renovera eller riva o bygga nytt hus. Men hur som kanske börja med garaget o där ha möjlighet att bo under tiden annat byggs/renoveras :)
Om du ska riva huset behöver du byggnadsłov och även ett ombyggnadslov för bostad i garaget
 

Bästa svaret

Oftast är det inte tillåtet att inreda en komplementbyggnad som bostad. Fråga kommunen vad som gäller i ert fall. Att kalla det ”gästhus” med badrum och trinettkök kanske är ok.
 
  • Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
U
Ok tack för svar
 
U U Nilsson skrev:
Ok tack för svar
Är huset tänkt som åretrunthus?
 
U
Huset som ska renoveras alt rivas och byggas nytt är året runt tänkt och likaså garaget på 60 som jag undrade över
 
Är huset på 200 m2?
 
U
P Putte 9497 skrev:
Är huset på 200 m2?
Inte bestämt än vad som ska göras med bef fritidshus på 60, kanske bara renovera alt riva o bygga nytt och då är max 200 tillåtet. Frågan gällde alltså komplementbyggnaden som får byggas utöver bostadshuset
 
U U Nilsson skrev:
Inte bestämt än vad som ska göras med bef fritidshus på 60, kanske bara renovera alt riva o bygga nytt och då är max 200 tillåtet. Frågan gällde alltså komplementbyggnaden som får byggas utöver bostadshuset
Ok, får du bygga totalt ett hus på 200 m2? Vart bor du nu då? Kan du inte bo kvar där medan du renoverar/bygger nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.