Hej,

vi har ägt ett hus från 2001 sen jan 2016. När vi nu skulle låta måla om huset upptäckte målaren att två plankor i en skarv vid taket var ruttna. Han är i stort klar och inga andra plankor var ruttna på huset. Kan det vara ett dolt fel om konstruktion först efter 2016 fått plankorna att ruttna? Vad bör man leta efter för fel? Tack på förhand från en med tummen i handen. Se gärna bilderna.

/Peter
 
  • Del av gult trähus med vit takskarv där två ruttna plankor vid taket syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ruttet träplank vid takskarv på ett hus med vitmålade väggar och gul dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ser inget fel (även om jag hade skarvat brädorna på annat sätt). Även om du tycker det är ett fel så är det inte dolt. Byta vindskivor är normalt underhållsarbete på ett hus, dom är väldigt utsatta.

Är huset byggt 2016 så tycker jag dock det har gått väldigt fort. Men jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det du skriver.
 
det handlar inte om dolt fel utan om undehåll , troligen får man byta även de undre vindskivorna
skarver är känsliga de får man hålla koll på
 
Hej,

Tack för era snabba svar! Huset är byggt 2001. Okej, då är det kanske läge att byta dessa. De är mest utsatta på den sidan och inga problem på andra sidan huset.

Om jag tolkar er rätt behöver det 1. Inte vara ett problem att oroa sig för och 2. troligen inget försäkringsärende?

Igen, toppensnällt för snabba och bra svar.

/Peter
 
Rickard.
Ta dit en plåtslagare som plåtar in brädorna som dom är, är mindre jobb och blir helt underhållsfritt. Alternativt så beställer du plåtarna och monterar själv om du är lagd åt det hållet.
 
Ang dolt eller inte, det där var säkert halvruttet redan 2016 och synligt om ni hade granskat ordentligt.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ta dit en plåtslagare som plåtar in brädorna som dom är, är mindre jobb och blir helt underhållsfritt. Alternativt så beställer du plåtarna och monterar själv om du är lagd åt det hållet.
Hej Rickard,

Det låter ju intressant såklart. Idag sitter det som du ser plåtskivor över plankorna ovanpå. Märkligt att det ändå kommit in röta. Ursäkta dum fråga. Du menar alltså att man plåtar in de vindskivor som sitter idag utan att byta ut. Man vill ju inte byta ut alla på huset om två är defekta. Jag kan INTE göra det själv :crysmile:.
 
Rickard.
Sprucken fasadpanel på hus med behov av lyft för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ så tänkte jag. Minimum är väl en hel sida men det är inget märkvärdigt jobb bara man kan ta dit en lyft.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.