Kollade lite på ett par fritidshus som saknar avlopp och tomten har berg i dagen. På ena tomten fanns det kommunalt i tomtgräns.

Bortsett från anslutningsavgiften till kommunalt VA, hur gör man på sådana här tomter, får man hyra in grävare med bilningsaggregat och bila en löpgrav för serviser? Vad kostar det per meter på ett ungefär?

Eller finns det andra metoder som att lägga en isolerad kulvert över mark?

Det finns befintlig bebyggelse tätt inpå så sprängning är mindre attraktivt.
 
Dynamit. Du bilar inte en rörgrav i granit.
Försiktig sprängning är det som gäller.
Eller så får du lägga slang uppe på marken och pumpa ut avloppsvattnet
 
Mikael_L
Vad gäller sprängning så kan de alltså ladda olika mycket, t.ex. borra lite fler hål och ladda mycket försiktigare - ger samma effekt och bara något dyrare.

Sen finns det alternativa sprängmedel som inte ger lika hård tryckstöt i berget, och den snällaste är snigeldynamit, men det är nog inget vettigt val för ett sånt stort jobb som en rörgrav på ett antal meters längd.

Prata med någon sprängare - de har nog bra idéer. Vi har väl minst två medlemmar här på forumet som har detta som livsgärning (och nöje antar jag :)), hoppas de hittar tråden här.
 
Är det en mindre mängd som ska bort kan en bra lösning vara att ta in en hydraulspräckare, finns olika storlekar beroende på jobbet, både handhållen och sådana som sitter på en maskin.
 
O
 
Mikael_L
O Steamboy skrev:
[media]
Finns den att hyra på Ramirent eller Cramo? :)
 
Det går även att lägga ovan jord, isolera, samt använda frostvakt. Det mest sannolika är dock att det är ett bättre alternativ att pumpa avloppet och att isolera, samt använda frostvakt enbart för dricksvattnet.

När jag får kommunalt VA så kommer jag att behöva tilläggsisolera dricksvattnet inne på tomten av just denna orsak. En granne har sitt avlopp på berget enbart utfyllt med 2dm 20-28 lösgrus ovanpå. Han har klarat sig utan att det någonsin frusit under 30 år (Västkusten). Det är dock närmare 10 grader lutning på det röret.

Mitt avlopp ligger nog 3-4dm under marken (med någon decimeter sand under) och jag har inte heller haft några problem. Jag har nog runt 15 graders lutning på röret. Jag har först en decimeter sand, sedan matjord ovanpå detta.
 
Antingen spränger man eller så bygger man en kulle på berget dom man lägger ledningarna i. El och fiber behöver endast skyddas mot mekanisk åverkan. VA behöver även skyddas mot frysning. Antingen gör man som vissa medlemmar här har gjort, bygger en egen isolerad låda eller så köper man en färdig slang med rör för trycksvlopp, vatten och värmekabel, det finns till exempel www.isotherm.se. Går man på lösningen med färdiga rör så behöver man även en pumstation. Jag vet att man i Göteborgs skärgård har lagt den typen av rör utan någon täckning alls uppe på marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.