Utrop var 600 000kr, om man nu vill ha det huset och med tanke på priset låter det som att vi pratar norrlands inland eller annan mindre ort på lite avskild plats. Kanske kommer det inte ut hus så ofta och när det väl kommer så gäller det att hugga.
Ser jag till mig själv så skulle jag inte ens behöva ha lån vid inköp av just detta hus och det gör att jag skulle kunna bjuda högre.
Kan vara en person som kommer från ett dyrare område och måste ha ett boende helt enkelt och för denna person är priset löjligt billigt. I en större stad får du inte ens en tomt för det priset.

jag tror inte det är någon bulvan utan bara någon som vill ha huset, gissningsvis inte från trakten.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Alltså en badrumsrenovering, utbyte värmesystem osv ligger ju i 100-250" klassen även när huspriset i sig är så lågt som det här. Så det kan ju mycket väl vara två spekulanter som värdesatte just en sådan sak på det här specifika huset och därigenom helt plötsligt var beredd att betala ovanligt mycket. Samma sak om det råkar vara annat i just det läget som drar. En väldigt bra kompis/släkting som bor precis i närheten, stort garage eller annat.

Räntorna är ju så låga idag att låna 200" mer eller mindre ger en väldigt låg extra månadskostnad OM man inte stöter på hinder av olika låne/amorteringsregler.

Så kan nog slå väldigt mycket i % när huset i sig är så pass "billigt" om man får uttrycka sig så.
 
Ser flera spekulera i hur bulvaner skulle bete sig.

I princip alla bulvanstrategierna som tas upp är sådant jag själv gjort i budgivningar så tror inte man kan säga att specifikt en bulvan skulle bete sig si eller så.

I slutändan funkar inga strategier utan objektet säljs i genomsnitt för marknadspriset.

Även varit med om att vinnande budgivare på lägenhet jag själv sålde hoppade av pga olika omständigheter så även sådant händer utan att det handlar om bulvaner.

Tänkte då att nu kanske övriga budgivare misstänker mig för fusk, men försäljningen löste sig bra till slut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Hej!

Grannens hus las ut för 900 tusen sålde för 1,8, gick alltså upp 50%. Så svårt att veta om om det är en bulvan eller inte.

I mitt fall var det stockholmare som tyckte att de fick en bra deal då de fick bo i hus på landet till en lägre peng än vad deras lägenhet var värd. Som säljare är det drömmen, värsta mardrömmen när man köper. Vi letade i 2 år innan vi fick vårat.

Som någon skrev, tycker ni att det är värt det priset så är det bara att köra.
 
Nicke Nyfiken
S soyari skrev:
Grannens hus las ut för 900 tusen sålde för 1,8, gick alltså upp 50%.
100%(y)
 
  • Gilla
  • Haha
Gubbe 65 och 14 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
100%(y)
Du ser. Så bra var den matten. Får skylla på värmen. :)
 
  • Haha
janusz_w
  • Laddar…
Nanny Fine
S soyari skrev:
Hej!

Grannens hus las ut för 900 tusen sålde för 1,8, gick alltså upp 50%. Så svårt att veta om om det är en bulvan eller inte.
Vill inte va sån, men då gick det upp 100%.. :)
 
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Jag sålde mitt hus för några år sedan.
Slutpriset blev 90% över utgångspris och då hade mäklaren ändå tagit i för han jämförelse med villor som låg inne i ett mindre samhälle.
Det var ett lite speciellt äldre objekt ute på landet så det fanns inget att jämföra med.
Jag var nöjd och det var betydligt fler intresserade än vad vi båda trodde.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
T TVR skrev:
Helt fel, endast köpare och säljare har rätt till den informationen, och det först efter att eventuella svävarvillkor är uppfyllda. Ytterligare en kommentar som är så onödig och felaktig. Hur tänkte du? Att man skall får info från mäklaren på vem man budar emot innan man skriver kontrakt?
vad pratar du om?
T TVR skrev:
Helt fel, endast köpare och säljare har rätt till den informationen, och det först efter att eventuella svävarvillkor är uppfyllda. Ytterligare en kommentar som är så onödig och felaktig. Hur tänkte du? Att man skall får info från mäklaren på vem man budar emot innan man skriver kontrakt?
vad pratar du om? När budgivningen är över och man har vunnit budgivningen, dvs man träffar mäklaren i fråga. Då får man informationen om de andra budgivarna. Fått de båda gångerna jag gjort fastighetsaffärer. När jag sett listan, varit nöjd med det, då har jag skrivit på kontraktet och fullföljt köpet.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jani84 skrev:
vad pratar du om?
vad pratar du om? När budgivningen är över och man har vunnit budgivningen, dvs man träffar mäklaren i fråga. Då får man informationen om de andra budgivarna. Fått de båda gångerna jag gjort fastighetsaffärer. När jag sett listan, varit nöjd med det, då har jag skrivit på kontraktet och fullföljt köpet.
Så är det. När jag köpte hus (och när min lägenhet såldes i samma veva) lämnades en undertecknad budlista från mäklaren till köparen. Det roliga är att se de som lägger skambud (som inte behöver eller kommer ut publikt).

Generellt så är det som nämnts tidigare i tråden svårt att värdera hus på landet där det är få och väldigt olika objekt ute. Här på landsbygden i Roslagen kan två till "synes" liknande objekt ligga på samma utgångspris. Där det ena går upp 50% och det andra säljs på 10% under utgångspris. Även sett hus ute som jag kännt "woow!". Och sen har det tagit ett halvår att få det sålt. Medans ruckel är sålda på en vecka.

Så mitt återkommande råd är. Läge, läge, läge (det enda du inte kan påverka). Och att köpa ett hus du tänkt bo länge i.
(Och köp aldrig ett hus med fukt eller luktproblem)
 
  • Gilla
Sotared
  • Laddar…
Det såldes en sommarstuga i närheten av min sommarstuga nyligen
Jag tror utgångspriset var 900 000
Det landade på lite över 2 miljoner
 
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Gå inte längre än före budgivningen bestämt värde för dig.
Finns det bulvan och dom drar sig ur kommer mäklaren ringa och då återgår du så klart till det bud som gällde innan bulvanen gav sig in.
Nja, det låter inte riktigt hundra. Har man bestämt sig för att man ska ha huset, så känner man sig ändå lurad, trots att man fick huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.