Delar av min vind är isolerad med sågspån, att krypa in och skotta ur spånet för att sedan isolera med mattor e inte ett val tyvärr då det nätt och jämt går att krypa där.

vad gäller ventilation av denna vind så finns det endast luftgaller i gavlarna, inga luftspringor jäms med takstolarna, kan jag då blåsa in lösull (då jag inte behöver bry mig om att ev täppa till luftspringor)?
 
Totte_S
Risken om du inte har tillräcklig ventilation och tilläggsisolerar är att du då får fukt och mögelskador på taket. I dag har du värmeläckage från huset upp på vinden som hjälper till att hålla det torrt. Går det inte att åla ut till takfoten och fixa in luft den vägen. Går kanske att borra in utifrån?
Eller så kanske du kan sätta mögelstoppar under takpannorna. Du bör nog i vilket fall som helst se till att lösullen inte ligger direkt mot yttertaket, spika masonite mellan takstolarna så du får lite mellanrum.
 
Tack för responsen. Troligen så kan jag borra lufthål utifrån för inifrån vinden finns det inte en chans att jag kommer åt. Tack vare det så e det rätt kört att kunna spika masonite mellan takstolarna också... Jag e medveten om att jag behöver masonite för att inte få lösullen direkt mot taket men de blir nog ofrånkomligt längs ut vid takfoten på vinden?

Mögelstoppar? Vad e det? Jag har plåttak, finns det såna för plåttak åsså?
 
Varför går det inte att komma ut? Jag skulle säga att du "måste" få till masonite mellan stolarna, annars blir det blött och möggel
 
jo jag vet, jag måste på något sett få dit masonit, problemet är just att det e dålig vinkel på taket. om jag kryper så långt det går så har jag troligen över 3 meter kvar.
 
Ska tilläggsisolera vinden med lösull, innan dess så måste jag sätta upp board så att inte ullen lägger sig mot taket, problemet är att det är grymt trångt, om jag kryper så har jag säkert 3 meter kvar... Ska jag skicka in barnen? :) Någon som har bra praktisk erfarenhet hur man ska göra?
 
Jag vet inte om det är till någon hjälp,
men om du sprutar upp lösull som är ”sättningsbenägen” på vinden mot yttertaket, så kommer isoleringen att sätta sig och då får du luft emellan.

Ta kontakt med någon isoleringsentreprenör och fråga råd.
 
ja det kan ju vara en variant, tack.
 
C
Har haft samma problem som Du..... Kröp in och sprutade ut lösull(hustrun matade nere på marken) fy för den lede vilket sk-jobb cellskräcken smög sig på en... trångt o dj-ligt.... Gjorde detta okt. 04 har ingen takfotsventilation, gick ju inte att ordna bl.a. på grund av tillbyggda byggnader etc. Har tagit upp större ventiler på gavlarna..... hoppas de räcker försökte låta bli att få isoleringen upp mot taket men lyckades inte överallt. Så gjorde vi

carra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.