Hej!


Har en Autoclip 520 från 2012.

Har gått perfekt hela sommaren fram tills några dagar sedan. Har två arbetsområden och när den går ut så följer den tråden ett visst antal meter, nu så gick den kanske 7 meter och sedan stannande med felmeddelandet "utanför tråd". Stänger jag av den och startar den från boet så backar den ut en liten bit för att sedan få upp meddelandet "startar om" (räknar ner från 60 sec tror jag det var). När det startar om så gör den samma sak, börjar räkna ner från 60 igen. Ställer jag ut den mitt på gräsmattan och startar den så syncar den, startar kniv och när det ska gå iväg får jag meddelandet "utanför tråd".

Någon som har några bra tips på vart man ska börja?


Hälsingar
Christoffer
 
Har felsökt min egen Stiga Autoclip 527 med exakt samma symtom och "out of border" error (när menyn är på Engelska).

Har felsökt problemet och felet var/är att en hjulmotor blivit dålig för att motorreduceraren (växellådan) gick/år trögt/segt.

Jämför hjulmotorerna/drivmotorerna genom att snurra på hjulen när roboten är avstängd så går ena hjulet att snurra på lätt utan oljud och andra går lite trögare plus låter mera när man snurrar på det. Dåligt av Stiga att inte ge ett bättre errormeddelande än "out of border" när datorn känner av att ena hjulmotorn/drivmotorn går är trög/seg.

Jag bytte nu först ut bara motor och inte hela hjulmotor/drivmotor-paketet med motorreducerare (motor reducer ~ växellåda/växellådan) och nu går den igen men nog inte så bra då rotorsaken till felet verkar vara med motorreduceraren (växellådan) och inte motorn, för snurrar man på hela hjulet nu manuellt när allt är monterat och roboten avstängd så går detta hjulmotor-paket fortfarande trögare än den andra.

Kan nog utgå ifrån att då motorreduceraren och inte motorn var dålig och fortfarande är det så är det säkert bara en tidsfråga innan även den nya motorn kommer att gå söder.

Slutsatsen är att jag måste byta ut hela hjulmotor-paketet inklusive motorreducerare för att åtgärda rotorsaken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.