Hej!

Jag behöver ersätta min gamla kombikyl som idag står i ett säkert 8 år gammalt IKEA Metod skåp med kyl/frys luckor. Har stirrat mig ganska blind på olika märken och modeller och ville därav söka lyckan på detta forum kring råd om vad en bör tänka på i valet av just kombiskåp anpassade för Ikea. Förstår att man får lite det man betalar för men då denna bostadsrätt förmodligen kommer till att säljas om två-tre år så har jag väl beräknat maxpris runt 12 000 kr. Några funderingar:

1. Är det värt att köpa skåp med LowFrost/NoFrost eller finns det en ökad risk för fel?
2. Brukar det ingå skruvar och dylikt för att installera en integrerat kombiskåp i sitt köksskåp? Om inte, går det att rekommendera någon återförsäljare av just dessa tillbehör?
3. Har kikat en del på Bosch, speciellt KIV38V20FF som verkar var den enda som passar till IKEA, eller får man ok skåp från IKEA själv? Andra märken som passar och går att rekommendar tas också tacksamt emot.

Ursäkta om denna fråga ställts tusen gånger tidigare på detta forum, har sökt och läst en del även i andra trådar men känner att jag fortfarande bär på dessa funderingar.

Tack för Er hjälp och uppmärksamhet!
 
A
Ditt stora problem är inbyggnadhöjden och fördelningen mellan kyl och frysluckorna
 
electroluxaren skrev:
Ditt stora problem är inbyggnadhöjden och fördelningen mellan kyl och frysluckorna
Jo det förstår jag, men antar att kylar som benämns att kunna passa till IKEA metod bör funka. Antar att du rekommenderar att jag river ut skåpet och ställer en vanlig 60 kyl där?
 
A
du måste mäta!
utgå från ingenting!
sätta vanligt komboskåp är ju självklart bäst på alla sätt
 
electroluxaren skrev:
du måste mäta!
utgå från ingenting!
sätta vanligt komboskåp är ju självklart bäst på alla sätt
Jo men absolut, jag har mätt. Den undre luckan har en öppning på 670 mm mätt från insidan. Så kylens fothöjd+frysdörr < 670 mm. För övre luckan gäller 1200 mm mätt från insidan.

Kommer förmodligen renovera köket innan försäljning eller så antar jag att köparen river ut hela köket ändå (bor i Stockholm). Så det kritiska nu är att jag behöver ordna med en ny kyl/frys som i framtiden lämpar sig för att integreras i köksskåp. Har i nuläget en knappt fungerande kyl som jag gärna vill ersätta så jag och min sambo kan tänka på annat. Det spelar verkligen inte så stor roll om den klaffar med luckorna som är där idag.

Skulle som sagt uppskatta några tips på märke+modell inom min budget samt besvara övriga frågor jag ställt i början av tråden. Tack!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.