Någon här som har en hjulmotor till salu som passar Stiga Autoclip 52x serien?

Jag är brådskande ute efter en fullt fungerande hjulmotor/drivmotor för Stiga 520, 522, 523, 525, eller 527.

Ute efter komplett paket med motorreducerare/växellåda, motor (av ej borstlös modell) + encoder med sladd.

Skicka i så fall gärna en mail till mig på epost < andreas 'punkt' setterlind 'at' gmail 'punkt' com >

Original säljs normalt som ny reservdel med artikelnummer 1126-1354-01 eller 1126-1354-02, se bild nedan.

Gräsklipparskroten i Söderköping demolerar de fungerande och säljer för runt 800kr men har inga inne nu.

Har felsökt min egen efter "out of border" error och motors har gått söder för att motorreduceraren gick trögt.
 
  • Hjulmotor till Stiga Autoclip gräsklippare med växellåda och sladdkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AndreasS78 skrev:
Har felsökt min egen efter "out of border" error och motors har gått söder för att motorreduceraren gick trögt.
För de intresserade; Konstiga symtom på problemen med min Stiga Autoclip 527 innan jag hittade felet,

När man startar den ifrån laddstationen backar den ut en liten bit sen får den error "utanför tråd" på svenska eller "out of border" error när menyn är på engelska sedan "startar om" ("restarting" på engelska") och räknar ner från 59 eller 60 sekunder, när det startat om så gör den samma sak och startar om igen.

Startar man den istället ifrån avstängt läge direkt på gräsmattan så startar den bladmotorn och kör iväg en eller några meter innan den ger samma errormeddelande med "utanför tråd" på svenska eller "out of border".

Felsökt problemet och felet var/är att en hjulmotor blivit dålig för att motorreduceraren (växellådan) gick/år trögt/segt.

Jämför man hjulmotorerna/drivmotorerna genom att snurra på hjulen när roboten är avstängd så går ena hjulet att snurra på lätt utan oljud och andra går lite trögare plus låter mera när man snurrar på det. (Dåligt av Stiga att inte ge ett bättre errormeddelande än "out of border" när datorn känner av att ena hjulmotorn/drivmotorn går är trög/seg, den kunde ju lika gärna ha sagt att "problem med hjulmotor").

Jag bytte nu först ut bara motor och inte hela hjulmotor/drivmotor-paketet med motorreducerare (motor reducer ~ växellåda/växellådan) och nu går den igen men nog inte så bra då rotorsaken till felet verkar vara med motorreduceraren (växellådan) och inte motorn, för snurrar man på hela hjulet nu manuellt när allt är monterat och roboten avstängd så går detta hjulmotor-paket fortfarande trögare än den andra.

Kan nog utgå ifrån att då motorreduceraren och inte motorn var dålig och fortfarande är det så är det säkert bara en tidsfråga innan även den nya motorn kommer att gå söder.

Slutsatsen är att jag måste byta ut hela hjulmotor-paketet inklusive motorreducerare för att åtgärda rotorsaken.
 
A Anette Jonsson skrev:
Det finns en insexskruv under klipparen vid kniven. Lossa på den och sen kan du ändra klipphöjden .
Har letat men hittar ingen insexskruv, du har inte en bild.
 
B Bassen11 skrev:
Har letat men hittar ingen insexskruv, du har inte en bild.
Ska ta ett kort efter jobbet
 
Här är en bild av min numera pensionerade Lizard M4, som den hette innan Stiga köpte upp märket.
Det var så knöligt att justera klipphöjden så jag borrade ett hål i chassiet för att komma åt skruven. Använd en 5 mm insexnyckel till skruven.
En insexnyckel justerar en skruv genom ett nyligen borrat hål i chassiet på en äldre gräsklippare modell Lizard M4.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exploderad vy av Lizard M4 gräsklippares delar med markering där hål borrats för klipphöjdsjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Bassen11 skrev:
Har letat men hittar ingen insexskruv, du har inte en bild.
Gräsklippares knivblad med uppbyggnad av gräsrester och fäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikassar
  • Laddar…
Tack!
 
Hej har lite bekymmer med min Wiper runner xp. Den stannar ofta vid slingan med felmeddelande Blackout, när den ska köra rakt så kör den en aning snett. Läst att det kan bero på kol i motorn så ja provade byta både kol och fjädrar och klipparen gick perfekt. Nu däremot någon vecka senare så uppför den sig likadant igen. Någon som har en idé på vad det kan vara?
 
Det kan låta lite märkligt, men kolla även klippmotorns kol. Min Lizard = Wipe Runner = Stiga 520 skuttade fram som en hare när klippmotorns kol var slut. Den betedde sig så konstigt så jag trodde det berodde på hjulmotorernas kol, men så var det inte.
 
P preben1 skrev:
Hej har lite bekymmer med min Wiper runner xp. Den stannar ofta vid slingan med felmeddelande Blackout, när den ska köra rakt så kör den en aning snett. Läst att det kan bero på kol i motorn så ja provade byta både kol och fjädrar och klipparen gick perfekt. Nu däremot någon vecka senare så uppför den sig likadant igen. Någon som har en idé på vad det kan vara?
Låter som ungefär samma symtom som jag hade med min Stiga Autoclip 527.

Jag byte först kol och sen köpte jag en ny motor utan att det hjälpte, så jag servade sedan växellådan genom att plocka helt isär, gjorde rent och byte fett men ena hjulmotorn gick fortfarande tyngre än den andra. Märkte tydlig skillnad om provar att snurra bägge med bara händerna. Slutsatsen blev alltså att växellådan var dålig.

Slutade med att fick köpa ett helt nytt hjulmotorpaket med växellåda och allt. Nu går den bra igen efter det.
 
A AndreasS78 skrev:
Låter som ungefär samma symtom som jag hade med min Stiga Autoclip 527.

Jag byte först kol och sen köpte jag en ny motor utan att det hjälpte, så jag servade sedan växellådan genom att plocka helt isär, gjorde rent och byte fett men ena hjulmotorn gick fortfarande tyngre än den andra. Märkte tydlig skillnad om provar att snurra bägge med bara händerna. Slutsatsen blev alltså att växellådan var dålig.

Slutade med att fick köpa ett helt nytt hjulmotorpaket med växellåda och allt. Nu går den bra igen efter det.
Okej, hur ser växellådan ut och var sitter den? Kostnad?
 
Om du kollar 10 inlägg längre upp så ser du hur motor med växellåda ser ut. Om din klippare har modellnummer L200 så hittar du hjulmotorer här.
https://technord.se/robotgrasklippare/tillbehor-reservdelar/hjulmotor-p42-borst-kolmotor-l200/

De är inte speciellt billiga, så försök kolla att det inte är något annat som gör att den ena motorn går trögt. Och stäng av klipparen då du kollar, för är det ström på motorerna så bromsar strömmen motorerna.
Kolla också glappet på hjulaxeln. De äldre klipparna hade gjutna drivaxlar (den sexkantiga delen som hjulet sitter på). Kilen på motoraxeln slet upp kilspåret på hjulaxeln så mycket att med glappande hjul så hade klipparen svårt att styra in i laddstationen. De nya hjulaxlarna är av svarvat stål.
 
P preben1 skrev:
Okej, hur ser växellådan ut och var sitter den? Kostnad?
Växellådan sitter ihop med hjulmotorn som en del av hjulmotorpaket. Alltså ena delen av den är motorn och andra delen är växellådan (även kallad "reducer" på engelska då den reducerar motorns hastighet och ökar vridmoment).

Lättast för att förstå utan att skruva isär att se är att kolla i reservdelslistan vilket går att hitta som PDF om man söker på typ och modell plus "Genuine Spare Parts" eller liknande, där kan man se dessa delar med partnummer. Om du bildsöker på bara "hjulmotor" så får du mest upp bilder på hela hjulmotorpaket.

Här är bara ett exempel för min Stiga Autoclip 527 så notera att dessa partnummer kanske inte stämmer för dig. Här kan man i alla fall inte ens se växellådan uppmärkt som som en egen reservdel, dock det är i alla fall den yttersta delen i bilden, mellan 30/31/32 (motorn med kolen) och 33 (kilen). Hela hjulmotorpaket är "29" där allt ingår:

https://docplayer.se/9349477-Robot-klippare-robotic-mowers.html

Explosionsritning av hjulmotorpaket till robotgräsklippare, inkluderar delar och partnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan antigen köpa hela hjulmotorpaket (relativt dyr på runt 3000kr ny) eller motorn (relativt billig under 1000kr ny) som reservdel, men man inte köpa bara växellådan som reservdel. Man kan också chansa och köpa ett begagnat hjulmotorpaket ifrån grasklipparskroten och bara byta kolen på motorn. Jag köpte först bara en ny motor i hop att den som var felet men så var det icke på min klippare.

Växellådan säljs förmodligen inte separat på grund av att alla kuggar inne i växellådan inte sitter fast i nåt utan ramlar ut nästan direkt när man skruvar bort motorn om man inte är försiktig.

Det skulle vara svårt att paketera och bara skicka en så växellåda då du du bara skulle få typ ett rör i stål och massa kuggar som måste fettas in och sättas ihop i rätt ordning och plats. Inte jättesvårt men pillrigt och lite tidskrävande första gången.
 
Redigerat:
När jag bytte upp mig till en Automower 430X så fick min grabb min gamla Lizard (= Stiga 520), för han ville ha den att meka med.
Samtidigt gav hans gamla Klippo upp, och då han fick en strålande idé.
På videon är det min sonson Kevin som klipper gräset :) Det här är exempel på när kreativiteten är som bäst :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AndreasS78 skrev:
Någon här som har en hjulmotor till salu som passar Stiga Autoclip 52x serien?

Jag är brådskande ute efter en fullt fungerande hjulmotor/drivmotor för Stiga 520, 522, 523, 525, eller 527.

Ute efter komplett paket med motorreducerare/växellåda, motor (av ej borstlös modell) + encoder med sladd.

Skicka i så fall gärna en mail till mig på epost < andreas 'punkt' setterlind 'at' gmail 'punkt' com >

Original säljs normalt som ny reservdel med artikelnummer 1126-1354-01 eller 1126-1354-02, se bild nedan.

Gräsklipparskroten i Söderköping demolerar de fungerande och säljer för runt 800kr men har inga inne nu.

Har felsökt min egen efter "out of border" error och motors har gått söder för att motorreduceraren gick trögt.
Har du hittat någon och vad får man betala för en begagnad? Skrev i höstas om min Wiper som strulade. Idag gav den upp helt på ena hjulet så gissar att ja behöver ett nytt motorpaket. Vet inte om ja ska lägga pengar på denna eller köpa en ny robot..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.