Jaha, nu kom tiden då min älskade Opel Insignia är för liten för familjen, barnstolar äter utrymme i en vanlig bil.
Börjat snegla på MPV modellerna och då framförallt Ford S-max årsmodell runt 2012-2014.
Krav är automat och diesel.

Någon på forumet som kör en sådan och har några åsikter eller upplevelser som kan vara bra för mig att känna till?
 
Hade jag köpt en bil i den klassen hade faktiskt S-Max varit enda alternativet. De är hyfsat billiga, otroligt snygga jämfört med klumparna som konkurrenterna har.

De såldes väl nästan allihopa med 140 eller 180hk diesel. Titanium som utrustningspaket hade jag nog också försökt fånga en med, det lyfter helheten rätt mycket...
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Mazda 5 är otroligt praktisk. Skjutdörrarna bak är guld värda. De är dock inte så vanliga och att hitta en automat/diesel blir nog svårt tyvärr.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi har hade en Renault Espace i 3 år. Den gjorde inge annat än att strula, som mest var den på versktaden 6 ggr på ett år.
Många av felen gick aldrig att åtgärda då standard svaret från Renault var att dom känner till problemet men i dagsläget finns det ingen lösning. I december fick vi en Seat Alhambra, det är en ganska tråkig bil men otroligt rymlig och praktiskt..Vi är väldigt nöjd med den bilen
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Kör idag Mazda 5 mycket bra bil men som sagt diesel och automat kan vara svårt att hitta. Ett annat uddaförslag VW Caddy Maxi Life. Ful men 7 vuxna sitter bra. Kan du hitta 2 litersdieseln är motorn skottsäker. Möjligen kolla miltalet många gått som taxi.
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Caddy Maxi Life vill jsg egentligen köpa men min sambo, som är helt ointresserad av bilar, sa bestämt nej, vi är inte ett taxibolag eller begravningsfirma sa hon... :crysmile::rofl:
 
Jag ägde en VW Sharan som nog är den ergonomiskt största och bästa familjebilen. Men skiten går sönder. Efter att ha kollat Länsförsäkringars maskinskaderapport och konstaterat att hela vag-gruppen ligger kasst till så bytte vi. Hur ligger Ford till då? Också skit. Har en polaren som har smax och den verkar strula mycket. Vilka klarar sig? Bara asiater. Vilka är bäst? Kia och systermärket Hyundai.

Därför äger vi sedan 3 år en Kia Sorento med sju års fabriksgaranti. Automatdisesel. Vi är toknöjda.
 
Inte Sharan, verkar vara en Passat med några ton extra vikt så dom mest märkliga saker går sönder
 
Drar ni släp? Har ni BE-kort? Kolla släpvikterna på MPV:erna om ni inte har BE. Många har hög totalvikt. Ford S-max hade i alla fall när jag kollade på MPV en totalvikt på 2505 kg, vilket på 5 kg när diskvalificerar den från att dra en 1000 kg kärra på B-kort.

Det blev en caddy maxi life istället. Köper definitivt en sådan igen nästa gång. Stor fördel för en husfixare att den blir en riktig skåpbil när baksätet tas ur. Går att lasta pall med truck i den om det behövs.
 
Tackar för allas input i frågan, har uppskattats även om jag tillsist gick emot mångas förslag. Det blev igår en S-MAX från 2012 med 2.0l dieseln på 163hk. Väldigt trevlig bil och den här var perfekt utrustad för vår familj. Tom. sambon, som är helt ointresserad av bilar, gillade den enormt vid provkörning.

En metallicgrå Ford S-Max från 2012 parkerad utomhus med tydliga linjer och i gott skick, omtyckt av familjen efter provkörningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Grattis!

Vi har en 7 sitsig 200hästars och är nöjda. 4 barn och massvis med sporter så funkar den bra!
 
  • Gilla
Gårdsboende
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.