Ska renovera gamla köksluckor och måla med linoljefärg. Har således köpt rubinol spackel. Ska byta handtag och spackla igen skruvhålen, standard M4 skruv. Är det något problem med krympning av spacklet över tid i ett sådant hål? Eller går det bra att spackla 2-3 gånger så håller det sedan?
 
S
Limma i en trätapp/plugg och spackla sen.
 
Jo, det är såklart det bästa. Men jag har inget passande hemma. 27 luckor x 2 hål är ju en lite pyssel också
 
Min erfarenhet är att linoljespackel är rätt knöligt när det gäller att spackla igen hål på ett bra sätt. Kan verkligen också rekommendera plugg. Kommer nog gå fortare om du är mån om ett riktigt bra resultat.
 
Nog för att det finns sådant spackel men det är ju inte så att man måste använda det............Fungerar utmärkt med vanligt spackel också.
 
Med risk för att bli ifrågasatt av de renläriga byggnadsvårdarna kan jag rekommendera Plastic Padding eller motsvarande.
Snabbt och lätt, dessutom utmärkt grund för linoljefärg
 
O
Skulle också köra på Plastic padding Kemiskt trä. Efter första lagret linoljefärg kan man väl fin spackla med Rubinol.
 
Största anledningen till detta spackel är ju för att det attraherar de som vill vara så miljövänliga som det bara går. Inte för att man måste ha det under linoljefärg. Att det liksom inte går med nåt annat.
 
  • Gilla
Lindalinnea
  • Laddar…
Har precis renoverat gamla fönster som har varit indränkta i linoljaoch målat med linoljefärg,plasticpadding funkar utmärkt och torkar snabbt
 
Har spacklat två av hålen med rubinol för att testa, gick fint. Det jag funderar på är om det sker någon krympning över tid. Annars är det egentligen inga problem
 
Kan inte uteslutas Rubinol är bra till ytliga repor, tar väldigt lång tid innan tjocka lager torkar. Jag har aldrig orkat vänta och se hur mycket det krymper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.