C
Har en Siemens iq100 torktumlare (WT44E373DN/46).
Råkade ut för att det luktade bränt från torktumlaren och efter detta ger den ifrån sig felkod F09.
Plockat isär, rengjort. Blev osäker på säkringen till värmeelementet. Skrivs att den är röd och ska tryckas in. Min är inte röd och jag ser inget som sticker ut heller, se bifogade bilder. Har säkringen löst ut?

Nu när jag testkör så verkar inte värmeelementet värma något och maskinen avslutar efter ett par minuter med F09. Några ideer vad som kan vara fel? Värmeelement, sensor?
 
  • Siemens torktumlare säkringskomponent uppförstorad, ingen röd återställningsknapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre av Siemens torktumlare med synligt värmeelement och säkerhetsbrytare, ingen röd knapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Termosäkringen är nog av typen bimetallskiva med automatisk återställning. Mät om den leder eller inte.
 
C
Termosäkringen leder inte ström. Jag provade att koppla förbi denna och då kom värmeelementet igång!
Så en ny sådan och hålla tummarna att det inte är följdfel?
 
E
Den sitter ju där av en anledning, och har löst ut av en anledning. En grundligare felsökning kan vara på sin plats.
 
A
den kan lösa om det är för mycket ludd i filter kanaler mm
ofta så går den att återställa genom att trycka med en knappnål igenom lacken i mitten
 
C
Jag bytte termosäkringen helt, och ta i trä, det har fungerat felfritt i tre omgångar.
Tar till mig tipset om knappnålen om det skulle uppstå problem i framtiden.

Tack Emil_K för det initiala tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.