I våran fjällstuga så var tidigare ägare elektriker så elen är ok fick vi veta vid genomgång av annan elektriker som Kollat systemen.

Hur som så skall det bytas ett element och från märket nobo som suttit innan skall det in ett Adax.
Tidigare element var ett 380v och det nya är 300v

Men hur skall det kopplas?

Detta är det äldre elementets kopplingsdosa som sitter fast på väggen och senare det nya elementets kopplingadosa som jag nu skulle vilja få på plats.
Men trots logiskt tänkande så får jag inte ihop hur det skall kopplas.

Någon kunnig som vill råda hur man ev skulle göra om man inte tar hit en elektriker för detta jobb. Det är två säkringar i centralen till elementet.
 
  • Öppen kopplingsdosa för ett värmeelement med synliga trådar i blått, gult och svart mot en trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen kopplingsdosa med anslutna ledningar och markerade anslutningar för L1, L2, L3, N, S.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som vanligt så ska man *alltid* mäta först.
Om det du skriver är korrekt(utom att nya elementet är på 400V) så är det ”bara” att koppla blå och svart från den gamla till L1 och L2 i nya och gröngul till jord.
S är signal på det nya elementet,

Men, då det inte är helt givet att allt är korrekt, blå *verkar* inte vara nolla, utan fas och skomakarens barn etc, så skulle jag själv inte våga koppla något innan jag kontrollmätt.
(Och all koppling ska givetvis ske strömlöst)
 
K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Tidigare element var ett 380v och det nya är 300v
Vilken spänning har det nya elementet?
Titta sedan på dess installationsanvisning.
Återkom sedan med hur du funderar så ska vi se om det går att få rätt.
Börja inte mäta utan att ha tankegångarna klara för dig, och lite vana vid att mäta.

För övrigt är det nya elementet felaktigt inkopplad i dosan. Skyddsledaren ska vara längre än de övriga så att den släpper sist ifall kabeln skulle ryckas ur.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.