Jag har fått min garageuppfart asfalterad ca 230kvm.
Entreprenören gjorde allt underarbete men efteråt visade det sig att vatten rinner mot garagedörren och det blev en sättning på mitten med en stor vattenpöl som resultat.
Dom skulle fixa detta genom att såga två snitt tvärs över uppfarten och byta asfalen imellan.
Dom lovade att det skulle bli snyggt och inte se lappat ut.
Resultatet blev i mina ögon förfärligt och nu har vi en tvist.

Vad skall man förvänta sig efter en asfaltering?
Är det ok med två skarvar tvärs över vid ny asfalt för 85 000:-

Skall skarvarna limmas?

Vilket fall krävs från huset, det är tak över första delen men ett vattenutkasst som bör ha avrinning.

Finns det någon expert som kan hjälpa mig med dessa frågor eller visa på någon branchstandard där man kan läsa.

Jag vill tillägga att entreprenören är en av de allra största i sverige inga Irländare alltså.

Tacksam för svar.
 
Bild?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Bild?
Här är en bild:D
 
  • Nybelagd asfalterad uppfart till ett hus med dubbelgarage och trätrappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser jättefint ut(y)
Vad är det du inte är nöjd med?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Det är svårt att få till en sömnlös skarv. Sen kommer den nylaggda asfalten att blekna med tiden och inte vara lika iögonfallande.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är svårt att få till en sömnlös skarv. Sen kommer den nylaggda asfalten att blekna med tiden och inte vara lika iögonfallande.
Jovisst det försår jag men frågan är om man skall nöja sig med detta jag har ju beställt ett resultat utan skarvar och blivit lovad det.

Sedan lutar det inte längre mot huset men knappt från det heller, enstaka mm/meter bara.
Jag undrar mest om det finns någon stans att läsa vad som anses "Fackmanna mässigt" eller om det är upp till den enskilda fackmannen att avgöra?
 
Det finns enligt mig veterligen inte några regler när det kommer till garageuppfart men man bör ha minst 2 graders lutning för att vattnet skall kunna rinna av även vid lite kraftigare regn. I de fall som det inte är möjligt finns det lite olika lösningar såsom t ex vattenränna. Jag finner det lite märkligt att de har sagt att de skall skära upp asfalten och få det till ett resultat som inte är märkbart. Det går inte utan att fräsa ur all asfalt och lägga på nytt hela vägen. Man kan maskera skarven med hög inblandning av bitumen så att skarven inte känns. Men den kommer att synas även om den bleks med tiden.
 
Tycker också det ser fint ut. Men att det inte lutar ordentligt känns ju kanske inte riktigt bra. Om det regnar mycket eller ligger snö som smälter så är det ju väldigt tråkigt om det rinner mot garaget. Detta måste dom ju såklart ha koll på och garantera att det är rätt gjort annars får dom ju hitta en lösning för detta, eventuellt via en ränna som nämnts.

Gällande skarvar så hade jag nog inte heller varit nöjd efter jag helst hade velat ha det utan. Jag vet att man dock brukar ha en förmåga att störa sig på saker som mest i början, men om ett år eller två kommer du säkert inte bry dig och snarare undra varför du ens störde dig från första början. Det är givetvis mer påtagligt nu när det är nyanlagt.

(För övrigt tycker jag det är väldigt synd att man inte kan få asfalten att behålla sin snygga svarta färg för evigt. Så otroligt mycket snyggare än när den grånar...)

Men, hursomhelst tycker jag ju då istället att du ska få ett ordentligt prisavdrag! Dom har ju lovat dig en uppfart utan skarvar och det har du inte fått! Och lutningen måste dom garantera att det inte blir ett problem....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.