S swirve skrev:
Förstår vad du menar, men inget som stör mig nu direkt.
Vi la 1600h på att bygga en tillbyggnad till vårt hus under 2 års tid. Då mitt i bygget kunde jag störa mig lite på folk som "byggde hus" och tyckte att det var såå jobbigt att göra alla val, välja golv, välja tapeter, välja kakel och det var såå jobbigt att bygga hus... Medan man själv valde vilka våtrumsskivor, skruv, tätskikt, vvs kopplingar, OCH golv, tapeter etc. Och dessutom skruvade i varenda skruv, satte upp varenda tapet, målade 1km pärlspont tre ggr osv.
Men håller med om att de borde säga att "vi låter bygga hus" inte "vi bygger hus".

Här snackar vi.
Precis det här jag vill komma fram till. (y)

Verkar däremot att flertalet i denna tråd ”bygger hus” genom att välja tapeter,golv och handtag likt The sims.
 
F Fixarpappa skrev:
Här snackar vi.
Precis det här jag vill komma fram till. (y)

Verkar däremot att flertalet i denna tråd ”bygger hus” genom att välja tapeter,golv och handtag likt The sims.
Fast säger folk verkligen att de bygger hus när de renoverar med nya färger och tapeter?
Aldrig någonsin hört någon säga att de bygger hus. De har alltid sagt att de renoverat. Vilket ju faktiskt är sant. Och ja det är svårt att välja färger och skit och möbler.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Ni som påstår att ni skruvat trall till altaner/gipsskivor/etc, har ni skruvat i varenda skruv med fingrarna? Eller har ni låtit skruvdragaren skruva i skruvarna?

Om man verkligen "bygger ett hus", får man använda elmaskiner då? Får man använda verktyg över huvud taget?
 
  • Gilla
  • Älska
MaxMalm och 3 till
  • Laddar…
Hoppsan, där ser man, nu växte jag några centimeter av stolthet då jag faktiskt gör precis allt själv vid bygge, gräver med grävmaskin, formar, armerar, gjuter, murar, snickrar, taklägger, el och VVS, målning, tapetsering och precis allt annat som ingår, förutom den lilla detaljen att sammankoppling i dosor och central görs av behörig elektriker i nära släkten.
Hantlangning vid behov av brorsan eller mina söner, så har det alltid varit.
Blir det bra? Ja, något så in i bomben då petigare byggmästare inte finns att uppbringa.
Har jag dabbat mig?, jodå, men den som inte gör fel gör heller inte något. Do it right, do it twice!

Lejde faktiskt bort takbyte 2018, ingen möjlighet att göra det själv pga tidsbrist och krävdes stor personalintensitet för att göra det på det sätt jag ville, lejde också bort omdränering av kåken 2019 och det blev ok men jag hade gjort det bättre själv,:rolleyes: men tiden räckte inte alls.

Men inte fanken ser jag ner på de som säger att de bygger hus fast de knappt vet vilken ände av hammaren som är upp eller ner, alla vet ju vad som menas ändå.
Även en amatör kan väl få känna lite stolthet över sitt nya hus även om insatsen endast bestod i att måla ytterdörren;)
 
  • Gilla
MaxMalm och 12 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Ni som påstår att ni skruvat trall till altaner/gipsskivor/etc, har ni skruvat i varenda skruv med fingrarna? Eller har ni låtit skruvdragaren skruva i skruvarna?

Om man verkligen "bygger ett hus", får man använda elmaskiner då? Får man använda verktyg över huvud taget?
Det är ju ganska stor skillnad på att använda skruvdragare och cirkelsåg själv jämfört med att klicka hem en hantverkare via nätet.
 
M
Ja det är ju lite samma sak som när folk berömmer någon om deras viktnedgång

(när dom har gjort gastric bypass) :rolleyes::confused:
 
  • Gilla
Fixarpappa
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Ni som påstår att ni skruvat trall till altaner/gipsskivor/etc, har ni skruvat i varenda skruv med fingrarna? Eller har ni låtit skruvdragaren skruva i skruvarna?

Om man verkligen "bygger ett hus", får man använda elmaskiner då? Får man använda verktyg över huvud taget?
Nä man får sammanfoga träbitarna genom att stirra på de väldigt hårt och tydligt. Om man inte lyckas bygga ett stadigt och stabilt hus utan denna metod är man en hyresrättsinnehavare och får inte titulera sig med den från och med nu skyddade titeln husbyggare.

Får man som programmerare säga att man skapat ett program om man använder färdiga bibliotek som gör en stor del av programmeringen? Python har ju ett bibliotek för nästan allt. Kan man då verkligen säga att man skapat ett program? Jag får nog börja koda i Assembler istället.

Om man ska vara lite mer seriös istället så tolkar jag TS som att det enda sättet att få kalla sig husbyggare är om man gör absolut allt själv. Tagit in en firma för att gjuta plattan? Då får man sluta titulera sig som husbyggare alternativt ha med en kommentar om vilka moment man köpt in? Till viss del förstår jag frågeställningen, men frågan är vart gränsen ska dras gällande vilka moment man måste göra för att få titulera sig som husbyggare. Alternativt skiter man i det, är nöjd med vad man åstadkommer och låter andra kalla sig husbyggare om de vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Har en kompis.
Han köpte en skog, fälde träden, sågade virket, och byggde ett hus helt i trä isolerat med sågspånet. Kärnvirket soterades ut, och blev en gigantisk altan. Och han har byggt det själv.
Det kallar jag husbyggare.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
C calibramicke skrev:
Nä man får sammanfoga träbitarna genom att stirra på de väldigt hårt och tydligt. Om man inte lyckas bygga ett stadigt och stabilt hus utan denna metod är man en hyresrättsinnehavare och får inte titulera sig med den från och med nu skyddade titeln husbyggare.

Får man som programmerare säga att man skapat ett program om man använder färdiga bibliotek som gör en stor del av programmeringen? Python har ju ett bibliotek för nästan allt. Kan man då verkligen säga att man skapat ett program? Jag får nog börja koda i Assembler istället.

Om man ska vara lite mer seriös istället så tolkar jag TS som att det enda sättet att få kalla sig husbyggare är om man gör absolut allt själv. Tagit in en firma för att gjuta plattan? Då får man sluta titulera sig som husbyggare alternativt ha med en kommentar om vilka moment man köpt in? Till viss del förstår jag frågeställningen, men frågan är vart gränsen ska dras gällande vilka moment man måste göra för att få titulera sig som husbyggare. Alternativt skiter man i det, är nöjd med vad man åstadkommer och låter andra kalla sig husbyggare om de vill.



Om man köper ett nyckelfärdigt hus utan att lyfta ett finger mer än att bläddra i tillvalskatalogen får man inte, i min mening, kalla sig husbyggare.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Nu råkar siten heta "byggahus". Kanske skulle den heta "ha hus" eller något mer passande istället.
Oftast är det ju banken som äger större delen av huset så då är det ju fel att säga att man äger sitt hus.
Men låter man bygga ett hus så bygger man väl hus även om man får hjälp av en byggfirma, svartjobbare eller sina släktingar?
 
F Fixarpappa skrev:
Om man köper ett nyckelfärdigt hus utan att lyfta ett finger mer än att bläddra i tillvalskatalogen får man inte, i min mening, kalla sig husbyggare.
Bra, då kan jag ringa farsan min och säga att han kan lägga till titeln husbyggare på sitt pensionärs-CV. Han "byggde" visserligen ett nyckelfärdigt Älvsbyhus 1995. Det kom dock endast grundmålat så han målade tillsammans med oss småungar huset och gjorde därmed mer än tillvalen.
 
Tobbe.A
Jag har för mig att språkforskaren Erik Magnusson Petzell fick en fråga på P4 som handlade just om varför man säger ”JAG har klippt mig” när man gått till frisören, eller ”VI har gjort...(vad det nu kan vara)” när de faktiskt anlitat någon annan för att göra det.

Nu är det nog sällsynt att någon kallar sig frisör när de klippt sig hos en frisör på samma sätt som man kallar sig husbyggare som T.S störde sig på, men svaret kan ju kanske förklara även det. Ska kolla om jag kan hitta det.
 
Tobbe.A Tobbe.A skrev:
...

Nu är det nog sällsynt att någon kallar sig frisör när de klippt sig hos en frisör på samma sätt som man kallar sig husbyggare som T.S störde sig på, men svaret kan ju kanske förklara även det. Ska kolla om jag kan hitta det.
Fast frågan är hur många som låtit bygga ett hus, och därmed säger att de bygger ett hus, som kallar sig husbyggare? Tror det är ganska få, på samma sätt som att folk inte kallar sig frisörer när det klippt sig
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Det heter: ”jag bygger ett hus” med svensk modernt språkbruk. När man använt ett uttryck tillräckligt många gånger så blir det rätt (även om det tidigare var fel) Det spelar ingen roll att många här tycker det är fel, bit ihop och acceptera.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
thomasse
Att haka upp sig på benämningen kring hur det utförs, det finns väl ingen mening i det? Låt folk vara husbyggare om dom vill.

Vi som köpt kataloghus vill inte bli satta i ett fack, länge leve revolutionen.

PS. Har inte fått i mig kaffe ännu och ska påbörja dag 45 med eget arbete för att färdigställa huset
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.