H
Vi har en stallbyggnad där hängrannan borde ha varit bytt för ett par år sedan men har trots allt fungerat hjälpligt. Nu har den dock gjort sitt.

Idag är det en ränna med lutning från höger till vänster med någon form av spikade/instuckna rännfästen Se bilderna. Inga skarvar utan 40cm överlapp/ihoptryckt.

Hur hade ni gjort? delat på mitten då byggnaden är 24m lång?

Vilken typ av fästen är rimligt då det inte går att lyfta på taket? (länka gärna)

Närbild på gammal skadad hängränna med överlappande delar, fäst mot en röd trävägg på en stallbyggnad, med suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal hängränna med lutning och instuckna fästen utan skarvar på ett stall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sliten hängränna med lutning på lång stallbyggnad med röda plåtväggar och instuckna rännfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det bara är själva rännan som är dålig kanske det går att återanvända krokarna?
 
H
useless useless skrev:
Om det bara är själva rännan som är dålig kanske det går att återanvända krokarna?
Sitter med för långt CC i mitt tycke samt just den faktorn att det är ett enda långt på 24m?

Men kanske en tanke ja helt klart. Kan iofs göra ett test då jag drar ner det genom att spänna en tråd från början till slut och se fallet.
 
Slå på en bräda i front och använd framkantkrok.
 
H
T TobiasHolmer skrev:
Slå på en bräda i front och använd framkantkrok.
Slå på en bräda på denna (bild) menar du? också en bra idé, har dock inte kollat vad CC blir mellan takstolarna. Närbild av tak med takpannor och en markerad träbjälke som kandidat för en brädpåslagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt vad är en framkantskrok rent krasst, har en gissning men att googla framkantskrok hjälpte inte :D
 
Verkar lite för långt avstånd mellan takstol och bef. ränna för att det ska gå bra med framkantskrok direkt. Vad har du för takbeklädnad.
 
H
J jonaserik skrev:
Verkar lite för långt avstånd mellan takstol och bef. ränna för att det ska gå bra med framkantskrok direkt. Vad har du för takbeklädnad.
Gammalt dvs good old eternit!
 
Eller så går du till en plåtslagare som garanterat löser ditt problem med eventuella krokar.
 
  • Gilla
ekvadrat
  • Laddar…
H
F Fluxor skrev:
Eller så går du till en plåtslagare som garanterat löser ditt problem.
]

Ja, får ha det som backup tror jag!
 
Det är även dalatyp ( upptfrån och ner ) på underlaget som synes och det brukar var rätt grovt.. Det brukar ligga rätt bra omlott så det är dubbelt med trä där och går att fäste i , sätter man då krokarna tätt ( 60 C/C ) så håller det för ev. snöras med. Men det gäller då att krokarna bockas på rätt sätt så det blir fall åt båda hållen.
 
Du får förlänga takstolarna med en kil (grön) så att du kan sätta dit en stående bräda (gul) som de nya krokarna (blå) fästs i.

Illustration av takstolar med en kil, en stående bräda och krokar markerade i grönt, gult respektive blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TobiasHolmer och 1 till
  • Laddar…
H
useless useless skrev:
Du får förlänga takstolarna med en kil (grön) så att du kan sätta dit en stående bräda (gul) som de nya krokarna (blå) fästs i.

[bild]
Tack för den bilden!! ska ut imorgon då jag ser något och kontrollera CC på takstolarna samt om det är möjligt!
 
Sätter du en bräda som jag visade så spelar inte avståndet mellan takstolarna någon roll för krokarnas placering. Däremot får man anpassa dimension och infästning av brädan utifrån hur många fästpunkter det är och avståndet mellan dom.
 
  • Gilla
Hybenos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.