Jag skulle ha frågat hantverkaren när han var här hur han borrade hål i väggarna (för elkabel) precis intill väggen men jag glömde bort det. Kan någon tala om hur man gör för att borra ett (ca 10 mm) hål precis intill väggen? Problemet är ju att själva skruvdragaren tvingar ut borren så det blir en vinkel.
 
Man mäter och borrar från båda hållen. /rörmokarn
 
D Dr.L skrev:
Man mäter och borrar från båda hållen. /rörmokarn
Så det blir alltså en vilnkel som möts i mitten av väggen?
 
E Elnovis skrev:
Så det blir alltså en vilnkel som möts i mitten av väggen?
Ja i princip. Man borrar därför med fördel lite större än vad man verkligen behöver.
 
D Dr.L skrev:
Ja i princip. Man borrar därför med fördel lite större än vad man verkligen behöver.
Menar du så här?

Skiss av en hörnanslutning med två linjer som möts i en röd vinkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E Elnovis skrev:
Menar du så här?

[bild]
Ja, så gör man.
 
Sen underlättar det ju att välja maskin vars konstruktion är sådan att man får så liten vinkel som möjligt. Excenterhuvud eller vinkelhuvud kan underlätta ibland
 
Med ett långborr, beroende på dimension, går det även att böja den en aning när man borrar. Så slipper man borra från två håll (y)
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
  • Gilla
tippz
  • Laddar…
Kom att tänka på en annorlunda borrsväng jag sett på bild en gång. Kanske skulle kunna fungera för ändamålet men kanske inte något man så enkelt får tag på i dag.
img.axd
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
C
tippz tippz skrev:
Med ett långborr, beroende på dimension, går det även att böja den en aning när man borrar. Så slipper man borra från två håll (y)
Jepp, I USA är det även populärt med s.k. flex bits som väldigt böjbara. Går att beställa från t.ex. Amazon och eBay.
Med dessa kan man komma in helt mot kanter och hörn och ändå borra rakt.
 
Centano Centano skrev:
Kom att tänka på en annorlunda borrsväng jag sett på bild en gång. Kanske skulle kunna fungera för ändamålet men kanske inte något man så enkelt får tag på i dag.
Borrsväng med spärrfunktion går att få tag på även nu för tiden.

En modern borrsväng med spärrfunktion, med silverfärgad spets, böjd stång och svart handtag med orange detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.proffsmagasinet.se/mask...kY5VpOfQtkh_46yDBOr_wcB7McEgjDZQaAo5-EALw_wcB
 
Festool med excenterchuck.
 
Olika modeller av vinkelchuckar för borrverktyg, några med sidoförskjutningsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ju olika varianter av vinkelchuckar och sådana med sidoförskjutning mot kanten.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Festool med excenterchuck.
Varför just festool?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.