Jag begriper inte heller varför en bostad ska beskattas och särskilt inte utgående från något fikivt påhittat värde. Beskattning av bostäder, "förmögenhet" osv grundar sig bara i avundssjuka, missundsamhet och jantelag.
 
Redigerat:
  • Gilla
OramaC och 20 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
...
Nä Sverige behöver inte mera skatter. Sverige behöver folk som betalar skatt. Lite för mycket bidragoch mygel
Fastighetsskatten är enda sättet att se till att alla betalar skatt. Allt annat går att skatteplanera bort, men huset står där det står. Dessutom missgynnas immehavare av tomma innerstadslägenheter av ett skatteskifte, vilket vore väl, för jag vill inte att Stockholm ska se ut som London där ingen bor.
 
  • Gilla
Drömtroll och 3 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag begriper inte heller varför en bostad ska beskattas och särskilt inte utgående från något fikivt påhittat värde. Beskattning av bostäder, "förmögenhet" osv grundar sig bara i avundssjuka, missundsamhet och jantelag.
Jag håller med. Min bostad kan jag inte sälja delar av, om det är på en vanlig villatomt, för att få in kapital och göra någon vinst som skulle bli beskattningsbar.

Om jag bor i ett område som plötsligt blir populärt och grannarna säljer så taxeringsvärdet går upp med flera 100% skall väl inte jag drabbas av högre fastighetsskatt?
Ett rättvisare, men för staten trögare system, hade varit om fastighetsskatten utgått från köpet av fastigheten. Då skulle den som bott i området under lång tid inte drabbas av någon höjning. Däremot får den som senare köper fastigheten betala efter vad som betalats.
 
  • Gilla
OramaC och 5 till
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
En ska


”En skatt på 1% drabbas enbart storstadsbor” hur tänker du där, har du kollat upp hur det slår mot folk..? Har du kollat kostnaderna -1-3 tusen kr i månaden plus lika mycket i hyra plus en försäkring på 1000kr i månaden du vet att det inte är bara millionärer som bor i 300 kvm villor vi starnden.. o har ett tax på över 3-4 milj..tror du underskattar att betala 8000kr om året till 60000 om året..
Man betalar bara fastighetsskatt på fastigheter man äger. Inte när man hyr.
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man betalar bara fastighetsskatt på fastigheter man äger. Inte när man hyr.
Nåja, värden får ju då betala skatten varvid den till slut hamnar på hyran.
 
  • Gilla
b8q och 5 till
  • Laddar…
kristofer12345
H Hochiha skrev:
Fastighetsskatten är enda sättet att se till att alla betalar skatt. Allt annat går att skatteplanera bort, men huset står där det står. Dessutom missgynnas immehavare av tomma innerstadslägenheter av ett skatteskifte, vilket vore väl, för jag vill inte att Stockholm ska se ut som London där ingen bor.

Du vet är det är endast 40 % i villor över 4 mil o 20 i villor över i Sverige resten är i bostads eller hyres, du tror inte det finns andra stt att dra hem skatten på? :thinking: Typ inkomstskatt 100%
 
kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Man betalar bara fastighetsskatt på fastigheter man äger. Inte när man hyr.

Ja det stämmer, hyra/driftkostnader , men inom bostadsrätter så äger du osså
Men du betalar en hyra , därav mitt : hyra”
 
Nej, du betalar inte hyra i en bostadsrätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, du betalar inte hyra i en bostadsrätt.
§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan

Du vet ju vad som avses, så varför tramsar du?
 
  • Gilla
  • Haha
kanonkula och 12 till
  • Laddar…
kristofer12345
D Daniel 109 skrev:
Nej, du betalar inte hyra i en bostadsrätt.
Kalla det vad du vill, avgift som hyra samma sak
 
kristofer12345
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan

Du vet ju vad som avses, så varför tramsar du?
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Kalla det vad du vill, avgift som hyra samma sak
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan

Du vet ju vad som avses, så varför tramsar du?
Där står ju ” besserwisser” så jag har överseende :coffee::beer:
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Du vet är det är endast 40 % i villor över 4 mil o 20 i villor över i Sverige resten är i bostads eller hyres, du tror inte det finns andra stt att dra hem skatten på? :thinking: Typ inkomstskatt 100%
Det finns inte andra sätt att bredda skattebasen nej. Att bredda basen är annorlunda än att höja skatten.

Incitamenten att arbeta ökar ju också om man inte överbeskattar det jmf kapitalintäkter.

Dessutom minskar lånekarusellen som driver bostadspriserna till ohanterliga höjder
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Är det ens någon som tror att den kommer förändras ? Jag menar tror dom flesta är nöjda med dess tak som är på skatten idag.. vad tror ni? Vågar politiker verkligen , är ganska stort motstånd i samhället
Taket medför ju att storstäderna gynnas på bekostnad av landsbygden. Till det så har vi ränteavdraget där återigen storstäderna gynnas.

Personligen hoppas jag att politikerna vågar ändra i fastighetsbeskattningen förre de går på jobbskatteavdraget.
 
P Pilis skrev:
Taket medför ju att storstäderna gynnas på bekostnad av landsbygden. Till det så har vi ränteavdraget där återigen storstäderna gynnas.

Personligen hoppas jag att politikerna vågar ändra i fastighetsbeskattningen förre de går på jobbskatteavdraget.
Jag hoppas ju på att politikerna istället efterforskar mer i vart pengarna tar vägen och säkerställer att pengarna används till rätt saker istället för att bara höja skatten.
Så får ju många privatpersoner göra, se över sina kostnader då det inte bara är att knalla in till chefen och be om en massa mer pengar för de gamla är slut.
 
  • Gilla
OramaC och 16 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Jag hoppas ju på att politikerna istället efterforskar mer i vart pengarna tar vägen och säkerställer att pengarna används till rätt saker istället för att bara höja skatten.
Så får ju många privatpersoner göra, se över sina kostnader då det inte bara är att knalla in till chefen och be om en massa mer pengar för de gamla är slut.
P Pilis skrev:
Taket medför ju att storstäderna gynnas på bekostnad av landsbygden. Till det så har vi ränteavdraget där återigen storstäderna gynnas.

Personligen hoppas jag att politikerna vågar ändra i fastighetsbeskattningen förre de går på jobbskatteavdraget.
Hur menar du då? Du kan lika gärna säga att landsbygden gynnas, där betalar man oftast lägre avgift.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.